handdator

Visa fullständig version : Nybesiktigad med galna avgasvärden (UPPDATERAT 12/3) Hjälp mig snälla.



Fransmatta
2008-01-30, 16:07
http://vwgolf.se/album_pic.php?pic_id=3592

Var och besiktigade min Golf IIa idag med följande resultat:

1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
3. CO-halt tomgång, för hög.
4. HC-halt tomgång, för hög.

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes):
CO 3,7 (0,5)
CO 2500 3,2 (0,3)
HC 273 (100)
LAMBDA 0,93 (0,97-1,03)


Såå..några tips vart man ska börja eller vad de kan vara som spökar?

Andersson Racing
2008-01-30, 16:36
1. Lambdan är kass

2. Katten är kass

3. Läckage


mvh Per

Finn
2008-01-30, 18:05
Med tanke på d höga HC-värdet så e d ju inte helt omöjligt att katten har kastat in handduken. Dock inte d första jag skulle provat me då d e ganska dyrt.

R.Grönberg
2008-01-30, 19:22
Katten tycker jag du kan utesluta som det stora felet. Dock har den varit så länge och du har kört kan katten tagit skada. Du kan ta bort katten på en fräsch bil och få strax över bara. till och med godkänt ibland.

Vad är det för motor?
Lambda?
förgasaren brukar ju krabba på dom där rp motorerna eller vad dom heter

Fransmatta
2008-01-31, 01:31
Tack för svaren så här långt.

Jag vet själv inte vad det är för motor men så här står de på vv.se:

Fabrikat: VOLKSWAGEN GOLF CL 1,8i
Årsmodell: 1990
Effekt kw: 66


Vart tycker ni jag ska börja söka och hur går jag till väga?
Jag har en fullutrustad verkstad att utnyttja.

Målet är självklart att behöva köpa så lite delar som möjligt :P

Loxarn
2008-01-31, 11:26
slå in ditt regnr på www.mekonomen.se så ser du vilken motor din bil har

mvh

Fransmatta
2008-01-31, 12:51
slå in ditt regnr på www.mekonomen.se så ser du vilken motor din bil har

mvh


Tack!

Så här står de:

Typ: 1,8 kat (GX end 87-89)
Motorkod: GX/RP

Så vilken har jag då? GX? RP? Hoppas de i alla fall hjälper nån att hjälpa mig :P

Andersson Racing
2008-01-31, 13:06
Du har RP.

Kolla så att du inte har läckage mellan främre rör och katten i skarven.

Var motorn varm när du besiktade? Riktigt varm motor och k-sprit i tanken är inte fel om inget annat är trasigt vill säga.

Lambdan då?

/ Per

gti8v
2008-01-31, 13:59
Tar bilen mycket bensin, luktar det bensin om avgaserna?

Går motorn upp i rätt temp?

Finns det läckage på avgassytemet?

Förmodligen så har du kass lambdasond.

Fransmatta
2008-02-01, 20:59
Tar bilen mycket bensin, luktar det bensin om avgaserna?

Går motorn upp i rätt temp?

Finns det läckage på avgassytemet?

Förmodligen så har du kass lambdasond.

Aaa bilen tar ganska mycke bensin..

Japp tempen går upp..

Nej inget lackage på avgassystemet..

Fransmatta
2008-02-01, 21:01
Har fått höra att de kan va tempgivarna som spökar, vad har ni för erfarenhet av de?

Andersson Racing
2008-02-02, 07:19
Har fått höra att de kan va tempgivarna som spökar, vad har ni för erfarenhet av de?

Inte omöjligt, inte så dyrt att testa heller.

/ Per

Fransmatta
2008-03-03, 22:24
Hej! Jag har inte kommit till rätt med felen än. Har bytt den blåa givaren men avgasvärdena blir inte bättre. Jag vill inte byta grej efter grej utan att de händer något, va tror ni? Går det att mäta lamdan tex? Ge mig tips, hur skulle ni gjort?

Manny
2008-03-03, 23:08
det brukar väl vara en GX om det är en 1,8i? Alltså insprutare med k-jet? RP brukar väl heta 1,8 bara?

Mr dOhC
2008-03-04, 02:07
RP heter väl också " i " då det är elektronisk förgasarinsprutning ? Jag hade en RP för några år sen och den hette " i " har jag bestämt för mig.

Har du bytt olja & filter nyligen, annars gör det då oljan efterhand blir utspädd med bensin och därmed höjer HC värdet en hel del.

Att bilen drar mkt bensin kan bero på att CO värdet är så högt.

Hur är det med kallstart funktion på den motorn ? Kanske ligger på konstant och krämar på med soppa och ställer till det med värdena och höjer förbrukningen.

Har den gula lampan (blandbildinigs systemet) vid ladd/blinkers indikering lyst nån gång ?

Lambdan går att mäta upp, har läst om det här på forumet nån gång.

Såvida din bil inte är trimmad är det bara konstgjord andning att köra med K-Sprit i tanken. Löser inga problem och det kommer säkerligen bara bli värre.

Får allt som ska ha det vid "förgasaren" ström, har du kollat över säkringar?
Har själv haft ett mkt irriterade fel på en förgasare som visade sig vara kortslutning på nåt sätt till ett av munstyckena i förgasaren.

oops_164
2008-03-04, 06:55
det brukar väl vara en GX om det är en 1,8i? Alltså insprutare med k-jet? RP brukar väl heta 1,8 bara?


from 90 finns det bara RP i dem.
Har själv en sån ståendes hemma som bråkar.
På min är det förmodligen kallstarten som sagt upp sig.

znabb
2008-03-04, 07:05
from 90 finns det bara RP i dem.
Har själv en sån ståendes hemma som bråkar.
På min är det förmodligen kallstarten som sagt upp sig.

ang kallstarts ventilen är det bara att plocka bort den och koppla på 12v ström i kontaktstycket på den och kolla om den funkar,det hör man genom att den klickar.

Mr dOhC
2008-03-04, 08:25
EDIT till mitt inlägg ovan : Byt olja & filter efter att du löst övriga saker, i o m att den verkar gå för fett. Annars blir nog den nya olja också utspädd och du kommer få högt HC värde igen.

Insomnia
2008-03-04, 17:39
Kolla så att tändningen står rätt.. Enkelt gjort eftersom du har fullutrustad verkstad.

Anledningen till varför jag skriver tändningen är pga att jag hade problem med en golf III 1,8 som jag köppte för en månad sen, den gick dåligt o drog mycket soppa, kollade allt o lite till men tillslut testade jag tändningen. Det gjorde hela skillnaden, nu går den som en 90-gnäggare ska göra.
Kanske inte detta som är problem med din men värt att kolla.
Mvh Micke..

D_Stenlund
2008-03-04, 20:26
Kan ta och hoppa in här ja me, hade bra värden på min g60 senast ja besiktade den, tror de var mars/april förra året hade precis bytt lite rör under bilen hos uppsala avgasteknik ( som numera mer lr mindre lossnat ) sak samma.

Hade en toppen kille som kontrollant. Ja hade för högt lambda värde, et att min tändning är ställt lite högre osv, rs chipad, rs2portad g-ladder men han sa de är okey, kan vara för du har lite nya avgasbitar och så smilade han. Men kommer säkert inte ha sådan tur iår.

Är de lambdan som är kass om man har för högt värde eller kan de vara tändningen som gör den hög? skulle ja behöva sänka den för att få lambdan bra? kanske ja får som överasskning att bilen går som skit med tanke på att den behöver mera bensin nu när de e gjort lite med den. Har fö race kat också som är "fin"

Tacksam för svar nu månaden innan besikningen, Mvh Danne

razer
2008-03-04, 21:10
Först, var bilen ordentligt varm vid besiktningen? Om den inte var det kan det vara så enkelt att den behöver en extra uppvärmningsrunda.

De vanligaste felen på 1.8 90hk RP motorn är annars:

1. Förgasarfotspackning(finns på biltema), sitter den elektroniska förgasaren fast ? (bakom motorn med en svart plastgrej(insugsrör) på sig).
2. Den blå tempgivaren går ofta sönder vilket resulterar i att bilen går på konstant choke, billig och enkel att byta.
3. Lambdasonden, också vanligt fel. biltemas fungerar och är ett enkelt sätt att kontrollera om det är den som är fel.

(GX motorn fanns utan katalysator före -89)

R.Grönberg
2008-03-04, 21:18
Kan ta och hoppa in här ja me, hade bra värden på min g60 senast ja besiktade den, tror de var mars/april förra året hade precis bytt lite rör under bilen hos uppsala avgasteknik ( som numera mer lr mindre lossnat ) sak samma.

Hade en toppen kille som kontrollant. Ja hade för högt lambda värde, et att min tändning är ställt lite högre osv, rs chipad, rs2portad g-ladder men han sa de är okey, kan vara för du har lite nya avgasbitar och så smilade han. Men kommer säkert inte ha sådan tur iår.

Är de lambdan som är kass om man har för högt värde eller kan de vara tändningen som gör den hög? skulle ja behöva sänka den för att få lambdan bra? kanske ja får som överasskning att bilen går som skit med tanke på att den behöver mera bensin nu när de e gjort lite med den. Har fö race kat också som är "fin"

Tacksam för svar nu månaden innan besikningen, Mvh Danne


Det beror helt och hållet på vad ditt värde var på danne.
Antingen får bilen för mkt bensin eller så får den för lite =)

D_Stenlund
2008-03-04, 21:43
hum, har bensinen något med de o göra att lambda värdet e för högt? går bra, inga problem på tomgång eller något.

R.Grönberg
2008-03-04, 21:44
hum, har bensinen något med de o göra att lambda värdet e för högt? går bra, inga problem på tomgång eller något.

Japp det har du.
Kom inte ihåg hur det var men om den är för låg tror jag den går för fett eller tvärt om. finns säkert ngn som kan det bättre =)

D_Stenlund
2008-03-04, 21:50
så de e för mkt soppa? kan kanske stämma, hur fixar man till de då? drar ja ner lite på soppan kanske den går dåligt

D_Stenlund
2008-03-04, 21:54
skall tillägga att hc o co osv var fina. Ger lite avgasknallar, för mkt soppa? så att lambdan blir för hög, svårt att rätta till, just för en besiktning?

D_Stenlund
2008-03-04, 23:17
får ta och byta lambdan. han skrev att ja hade lambda 1 men de var igentligen en ganska galen siffra. Den erkade ganska sliten lambdan sist ja hade loss den så varför inte. Annars får man väl se va som kan vara problemet, dom andra värdena är fina, kan de fortfarande DÅ vara tändningen osv?

Fransmatta
2008-03-05, 15:20
Hej igen.

Japp bilen va varm när jag besiktigade och jag har även sett till att den har varit varm när jag testat avgasvärderna själv.

Men hur går jag vidare utan att behöva köpa del för del och hoppas det är den just den delen som är felet? Eller är de helt enkelt så man måste göra?

Jag fick hjälp att mäta upp den blå givaren och dom på verkstaden sa att den va död, jag byte den, men inga värden blev bättre.

Jag ska byta oljan till slut då jag tror som ni säger att de drar upp värderna en del, men eftersom även lamda värdet är galet så tänkte ja försöka fixa dom felen först.

Men hur? :/

Tänkte åka till verkstan igen när jag fått lite nya saker att testa och just nu är de men er hjälp.

1. Mäta lamdan enligt följande:
"En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
& Går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig

Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa. "

2.Testa tändningen (hur man nu gör de men gratis är de i alla fall)

3. "Förgasarfotspackning(finns på biltema), sitter den elektroniska förgasaren fast ? (bakom motorn med en svart plastgrej(insugsrör) på sig)."


Några mer gratis testar tips?

Fransmatta
2008-03-12, 20:14
Tjena igen!

Har fortfarande inte hittat felet.

Mäte upp lamdan och då stog den på 0,5v hela tiden. Köpte en ny och skulle precis byta den då vi märke att den här

http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1166&strCarId=Volkswagen&iItemId=56020&iRelItemId=56009

va sprucken. Och när den tar tjuv luft så ska de tydligen göra så lamdan inte funkar som den ska? Är de så? Kan de vara så enkelt att de bara är att byta den och mina värden blir bra? (se värdena i mitt första inlägg)
Va tror/vet ni? Någon erfarenhet av de?

Manny
2008-03-12, 20:20
Jepp, kan vara så enkelt! Då bränsle luftblandningen inte stämmer öht om den tar tjuvluft!

Lambda 0,93 innebär ju att bilen går snålt.

Dave the brave
2008-03-12, 21:41
Om Lambdavärdet är 0.93 går bilen fett.

Lite överkurs: Istället för "idealblandningen" 14.7:1 (lambda 1) har den 14.7x0.93:1 = 13.67:1 där 13.67 är andelen luft.

Manny
2008-03-12, 21:43
hum, fel av mig, sorry.

Men packningen kan ställa till saker o ting!

Fransmatta
2008-03-13, 03:38
Okey tack för era svar, provar byta den och återkommer med resultatet. :)