handdator

Visa fullständig version : bensinlukt?



mt4base
2008-01-29, 09:42
Jag kände bensinlukt i bilen häromdagen. Bara en doft men det luktar lite hela tiden nu och nån bensinlukt har jag aldrig känt tidigare så man blev ju lite fundersam. Hade inte nyligen tankat eller har bensindunk i bilen ed. Kollade i motorrummet, både med motor av och på, såg inga läckage. Kollade under bilen vid bränslepump/tank men hittade inget som droppade eller läckte. Kollade även bränsleledningarna där man kunde se dem iaf.

Var kan det komma sån lukt ifrån tro? Kan man slagit i nått returrör under bilen som läcker "ibland" osv? Bilen drar inte mer bensin osv och går som den ska, startar bra som vanligt...

Tacksam för åsikter.

Janne.M
2008-01-29, 16:14
Jag har samma problem i min mk2 gti, men endast vid uppstart ibland. Kollat allt som nämnts ovan och blir inte klok på det, skulle vara skönt att slippa stå i kylan och felsöka såhär innan besiktning.

widget
2008-01-29, 20:05
kan det inte vara spridarna som läcker lite så du får bensin i avgassystemet eller nått lukten kan ju komma därifrån...

Henrik.M
2008-01-29, 20:25
Kolla så tätningslisten mot motorhuven sluter tätt mot vattenavrinningslådan.

danno
2008-01-29, 20:46
ta en titt på bränsleslangarna (gummi inte plast) i motorrummet. böj dom lite och kolla efter småsprickor. spruckna = byt.

daniel

onk
2008-01-29, 23:18
Jag har oxå haft lite bensinlukt länge. Förra veckan började den dessutom läcka soppa som ett as..

Var oringen runt soppapumpen som var rutten, bytte den och nu är den tät och tycker även att lukten försvann.

Även om det inte är det som är felet gör det kanske inte så mkt att byta den i förebyggande syfte, oring för 23 kr sparar 20l soppa som rinner ut...

Janne.M
2008-01-30, 15:25
Vart och lämnade mina gamla dörrar på skroten och då var det nån som påpekade att det luktade soppa även utanför när jag startade. Kände på alla slangar och kände ingen fukt någonstans och såg inga "pölar" eller andra bevis på läckage och drog åt alla bultar/muttrar och slog ner spridarna lite extra om de inte skulle ha suttit ordentligt. Kände även på bränsleledningarna/bränslepumpen under bilen, så gott jag kom åt och kände inget där heller.

Får ta och testa o-ringen till bränslepumpen, ska ändå byta bränslefilter i samband med oljebyte snart.

Kan de ha något att göra med att jag kopplat bort kontakten till kallstartsspridaren? = för mycket soppa eller soppadropp.

Henrik.M
2008-01-30, 18:10
Janne-->Kan även bero på en igensatt/igenfrusen/allämnt dålig tankurluftning.
Då brukar det lukta soppa lite här och där runt bilen.