handdator

Visa fullständig version : oljeläckage i fördelare? (16v gti kr)



David.S
2008-01-29, 09:21
Tjenare!

Hade bort fördelaren och såg där att det trycks ut olja i den.
Är det en lätt operation att byta "packning"?

Mvh David

Lillen
2008-01-29, 09:55
Ja det är ganska lätt!
Byt HELA ventilkåpspackningen på samma gång.
Det är ju en del av packningen till fördelaren!

David.S
2008-01-29, 10:11
okej, är det ngn mer packning än ventilkåpspackningen som ska inhandlas?

Fredda84
2008-01-29, 10:50
förklara hur ventilkåpspackningen och packningen till fördelaren hör ihop, ventilkåpspackningen ligger väl ovanpå toppen och fördelaren sticks väl in från sidan helt oberoende av ventilkåpspackningen? eller?

David.S
2008-01-29, 11:00
hmm?? hittar ngt på mekonomens hemsida som kallas "packbox fram" är det möjligen en sådan som behövs?

Lillen
2008-01-29, 11:09
förklara hur ventilkåpspackningen och packningen till fördelaren hör ihop, ventilkåpspackningen ligger väl ovanpå toppen och fördelaren sticks väl in från sidan helt oberoende av ventilkåpspackningen? eller?

Hör ihop så att man bör byta tätning vid byte av respektive ventilkåpspackning eller o-ring.

Fördelaren sticks in från sidan ja.
Till fördelaren sitter det en o-ring som skall täta.
Den är det inte säkert man få med.
O-ringen kan man väl byta när som helst.

Fredda84
2008-01-29, 13:12
hmm?? hittar ngt på mekonomens hemsida som kallas "packbox fram" är det möjligen en sådan som behövs?

Nej det är inte en sådan, en sån där packbox sitter som tätning där alla axlar för remhjulen går in på kamremsidan

det är en "o-ring" som skall sitta runt fördelaren

David.S
2008-01-29, 13:21
Kanonbra!
Tackar för hjälpen.

Golf-power
2008-01-29, 14:22
Hej!
Gå in på FAQ/Teknik (den rubriken står under Hem-forum här på sidan)där kollar du på reparation av fördelare 16v,så står det hur du skall göra för att få fördelaren tät. Jag gjorde så och det blev bra Lycka Till

Bastard66
2008-01-29, 19:47
jag bytte o-ringen på min fördelare men den läcker fortfarande in olja. Får nog bli en helrenovering som beskrivs i FAQ.

jooeell
2008-01-30, 07:42
läcker det olja in i locket så är det packboxen som läcker! och vad jag vet så finns det ingen sådan o köpa på meknomen men på en återförsäljare som saluför packboxar kan man säkert skaffa en sådan packbox som beskrivs i faq. jag hittade min på jobbet så den råka vara nödvändig som reperations matriel ;P