handdator

Visa fullständig version : var tog tråden om gruppköpet vägen???



jönsson
2008-01-26, 18:47
skulle beställa coilovers men kan ej hitta tråden längre!!

jocke.w
2008-01-26, 18:58
skulle beställa coilovers men kan ej hitta tråden längre!!

blev borttagen.....kolla där!!!

wolfbane1967
2008-01-26, 19:00
man bedriver nog inte handel i forumet?

Manny
2008-01-26, 19:05
Försäljning med vinstmarginal skulle jag inte vilja kalla för gruppköp, annonsering om försäljning känns mer korrekt.

JockeH
2008-01-26, 19:24
Försäljning med vinstmarginal skulle jag inte vilja kalla för gruppköp, annonsering om försäljning känns mer korrekt.


Jag måste få klargöra detta.

Det var en person som bad mig lägga upp tråden om gruppköpet i erat forum. En moderator, som tydligen inte gjorde 100% rätt tyvärr.

Jonas
2008-01-26, 20:13
Det verkar sticka i ögonen på många att någon har möjlighet att tjäna lite pengar på att hjälpa folk.

Varför kan man inte kalla det gruppköp? Det stod ju att minst 5 st skulle köpa för att tjäna en viss slant.


Jocke har nog gjort många glada bla mig med att få hem chassiekitt till en liten slant.


Sen om personen ifråga tjänar pengar eller inte på delarna spelar vell ingen roll.


För ett par år sedan fanns det en på forumet som tog hem många olika delar från tyskland och då var det ingen som ifrågasatte om han tjänade på det eller inte.

zoddri
2008-01-26, 20:17
Det verkar sticka i ögonen på många att någon har möjlighet att tjäna lite pengar på att hjälpa folk.

Varför kan man inte kalla det gruppköp? Det stod ju att minst 5 st skulle köpa för att tjäna en viss slant.


Jocke har nog gjort många glada bla mig med att få hem chassiekitt till en liten slant.


Sen om personen ifråga tjänar pengar eller inte på delarna spelar vell ingen roll.


För ett par år sedan fanns det en på forumet som tog hem många olika delar från tyskland och då var det ingen som ifrågasatte om han tjänade på det eller inte.

Jag funderar i samma banor här.
Ok om det är så att Jocke har ett företag, då förstår jag att det förpassas till annonsdelen.

Men nog måste väl en person som drar ihop ett gruppköp få tjäna lite stålar på det? Är ju en hel jäkla del jobb med att samla in beställningar samt pengar, sen ska allt administreras och om det kommer nåt garantiärende så måste det redas ut.

Jag kan gärna stödja den person som fixar så att jag inte behöver gå via tyska ebay eller liknande utan levererar rasket till min dörr bara för att jag skickar ett PM =)

Mini_me
2008-01-26, 20:29
Håller med...skit samma om han drar in 2-400kr på att förmedla detta.
Vet inte om detta räknas som "svart" men det måste ju kvitta efter som alla här inne bryter mot lagen på ett eller annat sätt (Fort körning , fubba med VAB mm).

Jag kan säga att JAG skulle ALDRIG anstränga mig och fixa nåt som gynnar andra med tanke på omfattningen detta skulle innebära.
Fatta jobbigt att ha 20 pers som ska fråga frågor mm mm...usch.
Men det är jag.

Tycker man får ta detta från fall till fall.

Detta fall anser iaf JAG att det inte är nåt hokus pokus.

golf_fanatic
2008-01-26, 20:36
Å sen fixar han väl med garantier & dylikt också om det blir fel på grejjerna.Har jag väl läst på något annat forum,om det inte framgått här.Skönt att slippa hålla på med sånt, det måste vara värt nåt.

Mr dOhC
2008-01-26, 20:49
Rolle hade en liten länk i sin signatur på gamla forumet till hans slitzade skivor...antar att han tjänade pengar på det

Finns fler som gör "reklam" på nåt sätt här..

Faltdach
2008-01-26, 20:57
Hej alla glada VW-fantaster!

För att redogöra varför disskuterande tråd togs bort….

1. Det blev missförstånd mellan en moderator och annonsören.
2. Annonsören har svarat på mejl varför annonsen togs bort, och svarat att han förstår. Därav borde denna saken vara utagerad.

För er som ändå inte vill förstå…
3. Annonsering på denna forumsdel är EJ tillåten. Allmäna GTI forumsdelen är till för frågor och diskussioner om VW.
4. Vi tillåter gruppköp i den form att annonsören skall köpa något och vill då ge andra chansen att haka på detta köp. Deta har ej här skett!
5. Personen i fråga annonserar på flertalet forum med samma erbjudanden + diverse andra erbjudanden på bildelar. Detta tolkar vi som affärsverksamhet med vinstsyfte. Så har även annonserna varit formulerade på GTI-klubben. Detta bryter mot våra annonsregler & därav är annonsen borttagen
6. Ni kan dra slutsatsen själva om man kan i Tyskland köpa en utav varorna för 200-219€, och sedan säljer densamma för 3700Skr i Sverige… att personen i fråga tjänar pengar på affärerna. Och kan därav inte skriva att han gör det i ej vinstdrivande syfte.
7. GTiklubben har även att ta hänsyn till våra samarbetspartner, som säljer liknande produkter. Utan våra samarbetspartner försvinner en del feedback till klubben.
8. Sedan vad som gjordes på det gamla forumet och skillnaderna på det nya forumet, är historia.

Efter detta, är nu forumsreglerna uppdaterade, för att det ej skall ske liknande misstag i framtiden.

Om ni nu vill kontakta vederbörande person ändå,.. föreslår jag att ni skickar honom ett privat PM.


Hoppas att ni fått svar på era frågor varför vi ej kan godta denna typen utav annonser på den allmäna GTIforumsdelen/Annonstorget.

Gullideckel
2008-01-26, 21:02
Håller med...skit samma om han drar in 2-400kr på att förmedla detta.
Vet inte om detta räknas som "svart" men det måste ju kvitta efter som alla här inne bryter mot lagen på ett eller annat sätt (Fort körning , fubba med VAB mm).

Jag kan säga att JAG skulle ALDRIG anstränga mig och fixa nåt som gynnar andra med tanke på omfattningen detta skulle innebära.
Fatta jobbigt att ha 20 pers som ska fråga frågor mm mm...usch.
Men det är jag.

Tycker man får ta detta från fall till fall.

Detta fall anser iaf JAG att det inte är nåt hokus pokus.


Man kan köra byteshandel en fixar hem ett extra kitt å en annan monterar dit ett extra kitt då blir det väl lagligt..


;-)

Henrik.M
2008-01-26, 21:14
Eftersom Faltdach redan förkalrat varför annonsen togs bort , så behöver ej jag göra det.

Däremot kan jag fylla i att jag haft kontakt via PM med JockeH och förklarat precis det som förklarats här.
Har även skrivit till honomm att han få gärna annonsera här , bara annonserna följer stadgade regler.
Har även påtalat för honom att om han vill göra affärer med någon här är det fritt fram , bara det sköts utanför forumet.
Ex via PM eller mail.

Dvs Ingen har sagt att man inte får handla av honom eller någon annan som förmedlar liknande tjänster.

Det som är sagt att ska man annonsera på gti-klubbens annonstorg ska annonserna följa reglerna.

Vad man gör vid sidan om/på fritiden har inte vi med att göra , så länge det inte har samband med detta forum.

Varför det är så har Faltdach även förklarat. (Vi har sammarbetspartners att ta hänsyn till).

Så det är inget personligt som gjorde att annonsen förvann.

Hoppas detta bringat klarhet så slipper vi allt snack om vad och varför.

Sebbe
2008-01-26, 21:52
http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=5141

Mr dOhC
2008-01-27, 02:45
Iallafall jag har fatta vrf tråden togs bort ;-)....tycker bara att det inte ageras samma mot alla.

Det är ej tillåtet för företag, eller person som agerar som representant för ett företag att marknadsföra sina produkter på gtiklubben.nu.

Detta finns det x antal exempel på idag på nya forumet.

OCH inte för att jag har nåt emot det MEN hur kunde samarbetet med Swedol komma till utan nån kritik ?

som sagt alla verkar inte ha samma förutsättningar..

mellowd
2008-01-27, 03:43
konkurrens..

Henrik.M
2008-01-27, 11:25
Eftersom tråden är avhandlad och det verkar bara bli massa svammel efter det.

Så är det låst.