handdator

Visa fullständig version : Golf 30 Edition, Prisvärd?



les
2008-01-24, 23:30
Hej, är sugen på att införskaffa mig en ED30 men undrar lite om dom är prisvärda mm.
Som jag har förstått det såldes det 30 nya i sverige därför kommer jag att importera från tyskland om det nu blir köp. Räknar med att ha en ED30 hemma besiktad och klar för ca 240 000kr, då har bilen gått runt 2000-3000mil, tycker det inte är så farligt med tanke på den bil man får MEN vad jag har läst(teknikensvärld) så låg nypriset på ca 280 000kr och då blir det helt plötsligt inte lika prisvärt..Vad säger ni som har dessa bilar, står den sig i värde tror ni? Tycker att en värdeminskning på 40000kr på 3000mil är lite lite och då är den inte svensksåld! Om man jämför detta med tex en bmw 130i som har ett nypris med lite lull lull på runt 400000kr som du kan plocka hem för samma pris och samma mil, om inte mindre mil! Då känns den helt plötsligt mer "prisvärd", säkert inte samma körglädje mm MEN du får en bil som har kostat betydligt mer.
Är jag ute och cyklar med mitt resonemang?
Undrar också lite på ägande kostnader, typ service, förbrukning, slitdelar osv.

Vänliga hälsningar

wolfbane1967
2008-01-24, 23:38
Grund priset va 280 000:-

Zynodisk
2008-01-25, 08:25
GTI bilar står sig förvånasvärt bra, jag tappade inte 40´ per år på min 05:a som jag köpte ny. ED30 är ju mer unik och innehåller förutom motoruppdatering också halvskinn och andra detaljer både interiört och exteriört.
Ägandekostnaderna är låga, inget du skall oroa dig för....
Men som sagt, don’t roll the dice if you can’t pay the price.

anri52
2008-01-25, 08:37
Nypriset på min var ca 360000 kr

les
2008-01-25, 10:18
Tack för alla svaren!
anri52: Vad var det som du valde till? har nämligen letat men inte hittat vad som fanns som tillval och vad det kostade..
Zynodisk: Jo, onekligen verkar dom stå sig bra, man får bara hoppas att den trenden håller i sig:) Är inte pengarna i sig som gör mig fundersam utan mer vad man får för pengarna och vad det beror på.

Vänliga hälsningar

anri52
2008-01-25, 13:16
Tack för alla svaren!
anri52: Vad var det som du valde till? har nämligen letat men inte hittat vad som fanns som tillval och vad det kostade..
Zynodisk: Jo, onekligen verkar dom stå sig bra, man får bara hoppas att den trenden håller i sig:) Är inte pengarna i sig som gör mig fundersam utan mer vad man får för pengarna och vad det beror på.

Vänliga hälsningar

4 dörrars,xenon,siktpaket,boxpaket,spegelpaket,dvdna vi,multifunktionsratt,
cd-vxl,10airbag,fabrikstonade rutor,mm.Bilen köpte jag iTyskland i nov
förra året för24900 euro, 890mil på mätaren som ny. mvh

Zynodisk
2008-01-25, 15:22
anri52: Lite off topic kanske, men vad är de för färg på din bil? Är den 3d eller 5d?

anri52
2008-01-25, 15:32
anri52: Lite off topic kanske, men vad är de för färg på din bil? Är den 3d eller 5d?

Svart blackmagic 5d. mvh

Basti
2008-01-25, 16:28
Svart blackmagic 5d. mvh


Hade varit trevligt med nån bild på den.

les
2008-01-25, 19:10
Anri52: Är ngt liknande objekt jag tittar på dock så har dom gått drygt 2000mil och kostar i runda slängar 22500-23000euro. Utrustningen skiljer lite från fall till fall. Ser ut som det blir en sån och ha i jobbet samt lite privat också:) Anlitade du ngn firma som tog in den eller hämtade du den själv? Är sugen på att hämta en själv från VW hadlare men det verkar lite krångligt(jag vet att alla säger att det inte är det och jag har läst importguiden på autopower, men jag kan inte ett ord tyska så..)?

Är det ngn som sitter på tillvalslistan från VW samt priser till den vore det guld värt att få ta del av den!

Vänliga hälsningar och trevlig helg!

anri52
2008-01-25, 20:04
Anri52: Är ngt liknande objekt jag tittar på dock så har dom gått drygt 2000mil och kostar i runda slängar 22500-23000euro. Utrustningen skiljer lite från fall till fall. Ser ut som det blir en sån och ha i jobbet samt lite privat också:) Anlitade du ngn firma som tog in den eller hämtade du den själv? Är sugen på att hämta en själv från VW hadlare men det verkar lite krångligt(jag vet att alla säger att det inte är det och jag har läst importguiden på autopower, men jag kan inte ett ord tyska så..)?

Är det ngn som sitter på tillvalslistan från VW samt priser till den vore det guld värt att få ta del av den!

Vänliga hälsningar och trevlig helg!

Hej!
Det är väldigt lätt att importera, jag betala 1000 euro i handpenning
Vi fixade kontraktet via fax, vw säljaren ordnade allt (skyltar försäkring mm)
Det var bara för mig att flyga till Dortmunt (ryan air) Lördag 16.30
kom fram till firman 22.00. Pratade lite (Engelska) betalade resterande belopp,
Allt var klart det var bara sätta sig till rätta & åka hem,kom hem söndag
eftemiddag.Många tycker säkert att det är vansinnigt att köpa en bil
osedd, men vågar man är det både enkelt & smidigt mvh

les
2008-01-25, 23:01
anri52: Ok, då tror jag nästan jag skall försöka mig på det här själv:)
Tack för alla svar!

Vänliga hälsningar

wolfbane1967
2008-01-25, 23:08
Tänk på att inte alltid köpa det billigaste,det är lätt att sitta här hemma och se dom billiga siffrorna.Jag har själv hämtat ett 15 tal bilar genom åren och vet hur det kan se ut när man kommer ner.


Mvh/Jerker

les
2008-01-25, 23:18
Tänker också på det, har hittat en handlare som är auktoriserad VW handlare, det som är "lustigt" är att han har typ 30st ED30 i massa färger med varierande utrustning så nån hittar jag nog:)

Vänliga hälsningar
Tänk på att inte alltid köpa det billigaste,det är lätt att sitta här hemma och se dom billiga siffrorna.Jag har själv hämtat ett 15 tal bilar genom åren och vet hur det kan se ut när man kommer ner.


Mvh/Jerker

wolfbane1967
2008-01-25, 23:26
Kan du tyska!,tänk pa att det kan betyda att han kan ta beställning på en edition 30,det är inte samma som att han har 30st edition 30,det finns ingen handlare i hela tyskland som har så många GTI hemma.Sen bör du veta att bilen måste ha gått minst 600mil och var 6 månader gammal annars får du betala svensk moms när du kommer hem

les
2008-01-26, 00:02
Nej inte ett ord, har räknat lite på hur mycket jag tjänar på att ta hem den själv och beroende på vilken firma man anlitar så vi får se. Har fått tips om att anlita alltombilen.com om jag bestämmer mig för att anlita firma. Beroende på riskillnaden så vet jag inte bestämmt hur jag ska göra. Du kanske känner till ngn man kan lite på som kan hjälpa en:) Sen får man ju inte glömma att man kanske ska ta ledigt från jobbet, långa körpass mm.
Ok, firman fischer har iaf bilder och info på ca 30st vet inte om det är beställnigsobjekt, tyckte som sagt att det var lite mysko men iom att tyskan inte är bra milt uttryckt så vet jag inte.

Vänliga hälsningar
Kan du tyska!,tänk pa att det kan betyda att han kan ta beställning på en edition 30,det är inte samma som att han har 30st edition 30,det finns ingen handlare i hela tyskland som har så många GTI hemma.Sen bör du veta att bilen måste ha gått minst 600mil och var 6 månader gammal annars får du betala svensk moms när du kommer hem

GTI30EDITION
2008-01-26, 02:01
Jag tog nyligen in min bil, vid årsskiftet närmare bestämt. Det är en -08 i chassienr:et men blev intagen som en 07:a, en röd 4-dörrars med all utrustning och med 400 mil på
mätaren.

Jag tog in min bil som en "ny-bil" dvs jag momsade min bil. (vilket gäller för alla bilar som
rullat under 600 mil eller är nyare än 6 månader). På en bil som är såpass ny och rullat så lite mil får man alltså betala svensk moms. Först dras den tyska momsen (ca 17%), sen betalar man svensk moms (ca 25%), men jag hamnade ändå under 300.000:- för bilen
vilket jag tycker är hyfsat, jag var beredd på det och ibland kostar det när man vill ha just en speciell bil. :)

Men jag anlitade en firma som är certifierad importör av vägverket och det innebär att bilen inte blir registrerad som en import bil hos vägverket, den står alltså inte som importerad när man tittar i några som helst papper eller på vägverkets sida på nätet och det kan ju vara positivt och något att tänka på om man (mot all förmodan :)) ) ska sälja bilen någon gång i framtiden.

Det man ska tänka på då är ju att man fortfarande får betala full försäkring på en sådan bil. Det är endast generalimportören som kan teckna vagnskada på sina bilar,dvs en svensksåld bil genom "Din bil" och då betalar man ju halvförsäkring dom första åren.

les
2008-01-26, 14:15
Gti30edition: Ok, ska inte göra så utan blir en "vanlig" import så jag slipper momsen osv. Du får gärna skriva eller pm:a friman du anlitade för importen samt vad det kostade!

Vänliga hälsningar

Marcus
2008-01-28, 00:32
Även Golf GTI Pirelli har 230hk motorn.

http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/modelle/golf/golf0/ausstattungslinien/gti_pirelli.html

http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/de/Models/golf0/Golf/media.Par.0099.File.pdf

les
2008-01-28, 09:12
Tack! Den var ju fin som attan! någon som vet om den har den samma motor som ED30?

Vänliga hälsningar
Även Golf GTI Pirelli har 230hk motorn.

http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/modelle/golf/golf0/ausstattungslinien/gti_pirelli.html

http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/etc/medialib/vwcms/virtualmaster/de/Models/golf0/Golf/media.Par.0099.File.pdf

wolfbane1967
2008-01-28, 20:42
Tack! Den var ju fin som attan! någon som vet om den har den samma motor som ED30?

Vänliga hälsningar

Ja den har samma motor