handdator

Visa fullständig version : Köpa Lupo men vilken motor?



Lillen
2008-01-24, 16:12
Köpa Lupo ja.
Vilken motor ska man välja?

Vad för problem finns med de olika?
Växellådor , motor eller andra småfel?

Jag har ingen koll på dessa bilar!?

Blir ej en GTi.

sgt_nelson
2008-01-24, 16:32
3L så åker du billigt! 1.4 16v kör jag o den har funkat bra det är ju den vanligast modellen oxå o det är ju inga girekt avancerade lösningar på något så det mesta går ju o fixa själv.

JWO
2008-01-24, 16:33
Köpa Lupo ja.
Vilken motor ska man välja?

Vad för problem finns med de olika?
Växellådor , motor eller andra småfel?

Jag har ingen koll på dessa bilar!?

Blir ej en GTi.

3L modellen är nog den mest ultimata pendlarbilen, drar riktigt lite samt billig i skatt m.m
Allt beror ju igentligen vad du ska ha den till!?

3L och 1.4 är väl dom modellerna som man rekommenderar när det gäller Lupo förrutom GTI:n

Raz
2008-01-24, 16:49
3L växellådan är väl inte den smidigaste i bilvärlden direkt, jag kommer inte överrens med den.

Vad ska du ha bilen till? Åka fram och tillbaka till jobbet eller småturer till affären? 3L är ju en ypperlig pendlarbild, billig i drift och reparation. 1.4an är ju lite roligare och drar inte mycket bränsle den heller.

Lillen
2008-01-24, 16:56
Alltså den skall gå att skruva själv i =)

Mest snurrade i samhället.
Har väl tanken på en bensinare just nu.
Men man vet ju inte om det dyker upp nån 3L till rätt pris?
Men OM det blir en Lupo så även pendlande 14mil om dagen en period.

Lupo 3L med växellådan?
Håller den när det börjar bli lite mil på dem?
Lupon är ju en begagnad bil så man undrar ju lite?

Bensinarna då?
är det något att ha.
Håller de , växellåda , motor?
Är det 1,4 man skall välja då?

sgt_nelson
2008-01-24, 17:48
Alltså den skall gå att skruva själv i =)

Mest snurrade i samhället.
Har väl tanken på en bensinare just nu.
Men man vet ju inte om det dyker upp nån 3L till rätt pris?
Men OM det blir en Lupo så även pendlande 14mil om dagen en period.

Lupo 3L med växellådan?
Håller den när det börjar bli lite mil på dem?
Lupon är ju en begagnad bil så man undrar ju lite?

Bensinarna då?
är det något att ha.
Håller de , växellåda , motor?
Är det 1,4 man skall välja då?

helt klart 1.4 om du ska ha en bensinare. 1.0an ska tydligen vara skräp. 1.4 är iaf grymmt kul o köra. iofs så är min lite moddad. har aldrig kört en orginalare.

Barbapappa
2008-01-24, 19:04
Här växlar det fort på bilfronten märker jag. ;-)

3L:ens låda har jag inte hört så mycket om mer än att den inte funkar bra när det är kallt om den inte har grundjusterats elektroniskt eller hur det nu var? VW-mekarna borde väl veta här på forumet hur det ligger till. Det var ju ett gäng som hade problem med detta förra vintern vill jag minnas. Jag tror dock inte det är några problem med grejerna, med tanke på hur många bilar som har sålts så borde det ju dykt upp massa folk här som hade lessnat tycker man. ;-D Jag har nu faktiskt provat en 3L ('AL's på rejsa) och jag tycker det är en lysande bil den jag fick kört i.a.f. Det var en bil som var relativt ny och väldigt(!) bra till skicket i.o.f.s. med få mil på mätarn. Den växlar ju inte riktigt som man själv hade gjort om man hade kört en manuell bil och det var ju rätt ovant... När man rullar in mot en korsning t.ex. så växlar ju bilen gärna upp istället så man rullar in mot korsningen och får bromsa istället för att motorbromsa, lite ovant. ;-) Sen är det ju inte direkt några toksnabba växlingar, men det växlar väldigt mjukt och behagligt i eco-läget vilket kanske är skönare. Växlar man själv med spaken så tycker jag ändå att det växlar rätt bra. Rätt sugen på en 3L blev man...

När det gäller bensinarna så är det 1,4 som gäller, inget snack om saken! Har dock aldrig provat 1,0 bilen eller 1,6 fsi som väl också fanns ett tag (det var ju den fsi-bil som släpptes först), har för mig att fsi även hade lite mer lull lull med skivor bak och sånt som man helst inte vill ha. Hade varit kul att prova en fsi nån gång. ;-)

Men 1,4-bilarna verkar ju helt klart vara ett säkra kort. Tycker fortfarande dom känns pigga och roliga att köra trots att dom har några år på nacken nu, även orginal är dom kul om än lite svajiga i kurvorna. Morsan har ju en 1,4 -99 och den tycker jag är oförskämt kul för att vara en helt vanlig småbil, och jag tycker den känns gedigen på nåt vis och rymlig fram som få andra småbilar. Det som har bytts på den under de tre åren som den har funnits här är ju minimalt tycker jag, avgassytem från kat, belägg och skivor fram en gång, ett hjullager fram, sen var det nåt med låset också nån gång. Billiga omkostnader tycker jag ändå med tanke på att det ändå körs och används en del.

Så åk och kika på några bilar och testa så du får dig en uppfattning om hur dom är att köra. ;-)

Marcus
2008-01-24, 19:45
Om du inte ska ha en GTI så tipsar jag om 1,7 SDI. Nästan lika snål som 3L men betydligt enklare konstruktion, bland annat vanlig femväxlad låda.

Marcus
2008-01-24, 19:47
FSI motorn är på 1,4 liters volym och har 105hk (nästan-GTI ?)
http://personbilar.volkswagen.se/mediadb/_files/user_vwga/Lupo_Fakta_02_5236.pdf

R.Grönberg
2008-01-24, 19:51
Jag har haft en 3l och den hade gått 12 har jag för mig och jag har ingenting alls att klaga på.
Den gick som en dröm och den rullade 14 mil om dagen ett tag för mig utan problem.
Lådan är ju grym=) hehe asgött när man rullade inom matstället på vägen hem=)
kunde ju äta på vägen hem och den skötte allting var bara styra=)
sedan har dom ju frihjulen med som är rätt ballt=)

Utan att tveka en 3l. Känns mer ihop skruvad mm och givetvis bra mkt roligare.
Fan nu blevj ag sugen på en 3l=)

petrus
2008-01-24, 20:22
har en 3L som gått 20'. har kört 4' med den sen jag köpte den. lådan var reparerad för ca 8000:- när jag köpte den så den fungerar men den har börjat krångla lite på senare tid. den ska grundjusteras vid varje service tydligen, men det är nog inte alla verkstäder som vet det! många verkstäder jag pratat med har ingen aning om hur en 3L fungerar, även märkesverkstäder, en del får ju inte ens igång bilen...en annan sak att tänka på är att en del reservdelar är dyra. bakbromsarna är ett problem, slits väldigt fort och trummorna är i aluminium (ca 1500:-/styck på mekonomen!) . sen så måste nog allt "stämma" för att få den att dra 0,3l/milen, inga bromsar som ligger på, lättrullade däck mm. men annars så är jag super nöjd med min 3L!

sgt_nelson
2008-01-24, 20:28
FSI motorn är på 1,4 liters volym och har 105hk (nästan-GTI ?)
http://personbilar.volkswagen.se/mediadb/_files/user_vwga/Lupo_Fakta_02_5236.pdf

Är det den modellen som kallas 1.4 sport i England o Tyskland då kanske?? vet någon vad det är för skillnader mer på den emot vanliga 1.4?

Barbapappa
2008-01-24, 23:31
Om du inte ska ha en GTI så tipsar jag om 1,7 SDI. Nästan lika snål som 3L men betydligt enklare konstruktion, bland annat vanlig femväxlad låda.1,4tdi finns väl också om man är importsugen, verkar ju vara den sportigaste av de tre (75hk eller nåt?), har sett en del sådana i Sverige på annons.

FSI motorn är på 1,4 liters volym och har 105hk (nästan-GTI ?)
http://personbilar.volkswagen.se/mediadb/_files/user_vwga/Lupo_Fakta_02_5236.pdf
Ja ibland har man fel, hade helt för mig att det var en 1,6 i den.

Är det den modellen som kallas 1.4 sport i England o Tyskland då kanske?? vet någon vad det är för skillnader mer på den emot vanliga 1.4?Nä det är väl ytterligare en modell! UK hade väl nån 100hk grej istället för våran 75hk har jag för mig...

R.Grönberg
2008-01-25, 07:29
1,4tdi finns väl också om man är importsugen, verkar ju vara den sportigaste av de tre (75hk eller nåt?), har sett en del sådana i Sverige på annons.

Ja ibland har man fel, hade helt för mig att det var en 1,6 i den.
Nä det är väl ytterligare en modell! UK hade väl nån 100hk grej istället för våran 75hk har jag för mig...

på tal om lupo=)
ligger ju en gti ute till vettiga pengar;)

Raz
2008-01-25, 08:44
GTIn: http://www.blocket.se/vi/14757620.htm?ca=11_s

Lillen
2008-01-25, 09:29
Jag är nog importsugen.
Lite småskador är inget problem.

Ok ..... mmm ..... en 1,4 bensinare ligger nog bra till.
Men det beror nog mer på vad man springer på?

Bara planer ännu?
Eller en 3L...eller ...... =)

Norpan
2008-01-25, 09:58
Ska du köpa Lupo 1,4 16v så ska man kolla kamremmen och spännrullarna.

Även med få mil men många år (dom kom ju iaf -99) så brukar spänn/omlänk rullarna spricka i plasten och medföra ventilsallad.

Kolla även hjullager runt om och så även dörrstopparna/dörrgångjärn då dessa vanligsvis är slut. Övre dörrgångjärnet går ej att byta utan att skruva ur brädan...

Dörrlåsen är samma som på passat och golf4, kan ibland medföra krångel med microbrytarna.

Annars så är jag jätte nöjd med min lupo, drar inte mycket och har inte kostat alltför mycket i varken inköp (under 30000:-) eller smårep som blivit av.

Lillen
2008-01-25, 10:03
Bra att få tips vad man ska kolla på =)

Andersson Racing
2008-01-25, 10:24
Trevlig familjebil du tänker köpa! Ta ut baksätet för att få in barnvagnen;)


mvh Per

Lillen
2008-01-25, 11:16
Haha nja de blir noh ingen familjeräser av de i fall de blir en Lupo =)

sgt_nelson
2008-01-25, 12:00
Bra att få tips vad man ska kolla på =)

1.4, ventilknack, tändningsdelar har själv haft lite problem med att den inte gick riktigt rent, vet fler som haft samma problem, det visade sig vara tändkablarna som inte var helt 100.. rost runt handtaget på bakluckan, rost runt övre bromsljuset, gångjärnen i dörrarna, hjullagren har en tendens att ge upp (tror det gäller mest 3L) rätta mig om jag har fel.

lite grejer att kolla på iaf! lycka till med letandet!

Loxarn
2008-01-25, 13:17
verkar vara mkt strul med 3l,

det man sparar på bränslet verkar man få ge till att reparera den :/

+- 0 så att säga ... eller har jag fel?

Lillen
2008-01-25, 13:37
verkar vara mkt strul med 3l,

det man sparar på bränslet verkar man få ge till att reparera den :/

+- 0 så att säga ... eller har jag fel?

Alltså det är inte uppfattningen jag fått ännu iaf?
Men man får väl forska lite mer.

Scootie
2008-01-25, 16:24
var inne på en 3l själv för ett tag sedan men avböjde då de verkar vara så känsliga i lådan samt att bakbromsarna är något som folk inte byter pga det är kostsamt :/

FSI'n är nog hemskt trevlig, pigg men lådan växlar tydligen väldigt hårt så det blir lite ryckig gång plus att bilarna är svåra att få tag i.

1,4'an kan du ju finna hur mycket som helst av... i wonder why? ;)

Barbapappa
2008-01-25, 18:07
1,4'an kan du ju finna hur mycket som helst av... i wonder why? ;)För artt VW brukar gilla att sälja en modell i Sverige och den säljer man mycket? Enklast så. ;-) Här där jag bor så är det ju skitsvårt att få tag på vettiga 3L:are eller 3L ö.h.t. Det har väl en hel del med att göra att den är godkänd som miljöbil här i GBG med fri parkering och sånt trevligt, det verkar ju ha dels höjt priserna och tillgången på bilarna. ;-(

Loxarn
2008-01-25, 19:58
kan man sitta bak i en lupo eller behöver man amputera benen?

sgt_nelson
2008-01-25, 20:07
kan man sitta bak i en lupo eller behöver man amputera benen?

Det går om man är runt 170-180 lång o personen framför inte är extremt stor. men stoppningen i baksätet går typ att jämnföra med en kyrkbänk i "mjukhet" =)

sgt_nelson
2008-01-25, 20:11
verkar vara mkt strul med 3l,

det man sparar på bränslet verkar man få ge till att reparera den :/

+- 0 så att säga ... eller har jag fel?

Nej så tror jag verkligen inte att det är! Det är ju trots allt en rätt genomtänkt bil ifrån VW sida, annnars skulle dom nog inte fått sälja så pass många som dom ändå har gjort. men det är ju många delar som är speciella för modellen med material som aluminium o magnesium för att spara vikt så det är väll sätt självklart att sådana delar inte är gratis, eller?

Sen kan man ju fråga sig, vilken begagnad bil går inte saker sönder på??

pekka kiiskilä
2008-01-25, 20:22
Kan man inte byta bromsar på en 3L till en annan typ som 1,4ans eller dyligt för dom har väl inga lättviktare.

Det är väl lådan och bromsar som krånglar på 3L modellen om jag förstått det hela rätt.

Lillen
2008-01-28, 20:41
Det går om man är runt 170-180 lång o personen framför inte är extremt stor. men stoppningen i baksätet går typ att jämnföra med en kyrkbänk i "mjukhet" =)

Jag är Pygmesize =)
Samma med tjejen.

Kyrkbänk eller hård sportsats det är frågan =)

Då fungerar det säkert?
Man ska ju inte åka familj i Lupo ändå.
Den ska man pendla eller skjutsa arsel i!

Barbapappa
2008-01-28, 23:16
kan man sitta bak i en lupo eller behöver man amputera benen?Har suttit bak massa gånger i Lupo/Arosa 2 och jag har benen kvar. GTi'n och Arosan har ju även extra lyx för snyltarna i baksätet (hade jag inte på min 1,4 99) , ett extra litet hack som gör att man kan fälla ryggstödet mer bakåt, mer bakåtlut och mindre skuff. ;-)

Jag brukar säga att Lupon inte är så mycket mindre än en t.ex. Polon, bortsett från skuffen... Har jag rätt?