handdator

Visa fullständig version : Lastkännade ventil golf mk2



Manny
2008-01-23, 00:31
Går det på nåt sätt att snickra om den så man kan göra den justerbar från kupén? gärna så att man kan återställa den inför besiktingen.

Duger ventilen till att justera bakbromsarna tillräckligt?
Eller är det bättre att köpa en ny ventil?

Kan ju tillägga att lasta gör jag ju sällan med denna bilen... :D

znabb
2008-01-23, 06:27
Går det på nåt sätt att snickra om den så man kan göra den justerbar från kupén? gärna så att man kan återställa den inför besiktingen.

Duger ventilen till att justera bakbromsarna tillräckligt?
Eller är det bättre att köpa en ny ventil?

Kan ju tillägga att lasta gör jag ju sällan med denna bilen... :D

rent teoretiskt går det att göra ett hål inífrån kupen genom golvet och svetsa fast en mutter och använda sig av en gängad stång som siter fast i lastavkännings ventilen med tex en hård fjäder och på så sätt justera det som en bromsvåg.

det går säkert att bygga ngt hydrauliskt eller pneumatiskt som styr det om man vill det/eller kan...men det bästa är nog att köpa en bromsvåg och montera inne i kupen och slopa lastavkänningsventilen.

Manny
2008-01-23, 12:05
Jag fundera lite på det där med att göra hål i golvet med, nån som har provat innan elelr ska jag bli först?

Nackdelen med bromsvåg är att sbp inte blir så glada...

Junfors
2008-01-23, 12:55
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2695 är den enda variant jag sett på ett sånt bygge.

R.Grönberg
2008-01-23, 12:57
Jag fundera lite på det där med att göra hål i golvet med, nån som har provat innan elelr ska jag bli först?

Nackdelen med bromsvåg är att sbp inte blir så glada...

Går det inte ha både och då? och bromsvågen lite diskret gömd i kupén lr nått

pekka kiiskilä
2008-01-23, 13:12
Om jag förstått det rätt så kan man ha bromsvåg men man får inte nå den från förarplatsen= om du ska ha en justerbar med ratt så kapa till en tennisboll och ha den som lock under besiktning det funkar tydligen.

Manny
2008-01-24, 01:30
Fick ett svar från ett annat forum. men teorin ang om att bilen lyfts e jag itne med på, som jag har fattat det så öppnas ventilen ju LÄGRE bilen blir dvs med last i.
Men i övrigt kan det funka eller?


Hej Manny Eftersom vi rejsade med golfar på sent 90-talså gjorde vi såatt den befintliga låstes i reducerat läge vi körde i Fyndbörsen Cup där ställbar reducerare inte är tillåten Gr.N. Vi låste original reduceraren i reducerat läge i annat fall får man upplåsta bakbromsar vid krafig inbromsning. Originalet fungerar så att bilen med standardfjädring lyfter på bakpartiet när bilen bromsas in kraftigt och då går bromsreduceraren in. Detta beteende finns inte på en racebil med hårda fjädrar

Lillen
2008-01-24, 09:49
Hej Manny Eftersom vi rejsade med golfar på sent 90-talså gjorde vi såatt den befintliga låstes i reducerat läge vi körde i Fyndbörsen Cup där ställbar reducerare inte är tillåten Gr.N. Vi låste original reduceraren i reducerat läge i annat fall får man upplåsta bakbromsar vid krafig inbromsning. Originalet fungerar så att bilen med standardfjädring lyfter på bakpartiet när bilen bromsas in kraftigt och då går bromsreduceraren in. Detta beteende finns inte på en racebil med hårda fjädrar


Fick ett svar från ett annat forum. men teorin ang om att bilen lyfts e jag itne med på, som jag har fattat det så öppnas bilen ju LÄGRE bilen blir dvs med last i.
Men i övrigt kan det funka eller?

Öppnas bilen??
Tror ja fattar vad du menar ändå =)

Hmm ja och ju lägre bilen blir ju mer öppnar bromsreduceringsventilen.
Det han svarade dig var att de låste ventilen I REDUCERAT LÄGE fast de hade sänkt bilen.
Alltså bilen vart ju lägre och SKULLE HA bromsarna mer om ventilen var kopplad!
Nu justerade de ventilen till reducerat läge och låste den där.

En olastad bil lyfter ju häcken vid hårda inbromsningar!
Med detta beteende när bilen lyfter så reduceras trycket för att INTE LÅSA hjulen.
Därför att de har låst ventilen i reduserat läge.
Finns väl en del teorier ang detta iofs med.

Men ja det fungerar jag har testat att justera olika!