handdator

Visa fullständig version : Avgasvärden TDI -96



danei
2008-01-21, 08:48
Jag har en passat TDI -96. Jag fick en anmärkning på höga avgas värden på besiktningen. Bilen lämnade en svart fläck på test platsen :( Jag fick tipset om att det kan vara igensatt luftfilter. Det är inte bytt på läng så het otroligt är det inte. Men jag är lite skeptisk. Jag har en egen teori om att vakumslagnarna kan vara spruckna. Är det någon som har andra ideer? Bilen har gått drygt 40 000 mil.

R.Grönberg
2008-01-21, 11:46
Jag har en passat TDI -96. Jag fick en anmärkning på höga avgas värden på besiktningen. Bilen lämnade en svart fläck på test platsen :( Jag fick tipset om att det kan vara igensatt luftfilter. Det är inte bytt på läng så het otroligt är det inte. Men jag är lite skeptisk. Jag har en egen teori om att vakumslagnarna kan vara spruckna. Är det någon som har andra ideer? Bilen har gått drygt 40 000 mil.

Testa varva och sota ur den riktigt. gör underverk på en gammal diesel

Loxarn
2008-01-21, 11:51
10minuter på varvstoppet fixar biffen! :D

VWGolIV
2008-01-21, 12:40
Sen en fullservice hjälper nog till också =)

danei
2008-01-21, 12:49
10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?

Loxarn
2008-01-21, 13:07
10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?


notera smilyn efter mitt inlägg :)

danei
2008-01-21, 13:21
Visst. Jag vet ett annat VW forum som tvingats stänga på grund av den typen av svar. Det kan vara svårt för nybörjare att skilja på riktiga råd och skämt.

R.Grönberg
2008-01-21, 17:19
10min på maxvarv låter inte hälsosamt för en gammal motor.

VWGolIV: Vad menadar du med fullservice? Filter planerar jag att byta. Antagligen vakumslangar också. Men jag är inte så säker på att felet sitter där. Kan det vara turbon som är på väg att gå sönder?

10 minuter på max varv är lite överdrivet. Men kör den allmänt hårt och varva den bra och dra ur den riktigt. Dom sotar helt klart igen.

pekka kiiskilä
2008-01-21, 17:29
Byt olja och filter samt luft filter och dra ur den på motorväg eller dyligt så du blåser ut all onödig s-it ur avgassystemet.

danei
2008-01-21, 18:51
Olja och oljefiltret har körts under 200mil. Ska byta luftfilter också. Ska väl testa att blåsa ur den också. Får de om det verkar ge någon effekt. Lite skeptisk.

Finn
2008-01-21, 19:01
Har du någon trasig vakuumslang eller liknande så borde d märkas på motorgången då motorn drar tjuvluft därifrån. E iofs inte så hemma på just dieselbilar men tjuvluft ger ungefär samma fel som en trasig luftmassemätare.

VWGolIV
2008-01-21, 21:36
som pekka skriver så byt dina filter, du verkar ha bytt olja o filter men byt luftfilter och rengör luftboxen.

Sen kolla alla slangar så de är hela och kör en runda.

Hjälper det inte så får vi fortsätta felsöka din bil =)

Andypandy
2008-01-28, 14:24
Sök du på sådana ord som EGR, insug, snowscreen här istället
http://dcsforum.se/dieselsnack/index.php