handdator

Visa fullständig version : min mk1 gti är svårstartad varm



dudden
2008-01-20, 14:46
hej

har ägt min mk1 gti 83 i ett halvår nu och den har blivit väldigt svår att starta när den har blivit varm.

jag startar den på morgonen och åker nånstans när jag har kört i en 15 min och stannar och går in och handlar eller nått och sen går ut och startar bilen så får jag nött på startmotorn i allt mellan 10 sek till 1 minut innan den hoppar i gång.
det verkar inte vara nå problem under körning efter det.
batteriet är bra och generatorn verkar funka för jag åkte till uppsala biltema här om dagen med radion på vindrutetorkare och helljusen på och den dog inte.

så skulle va tacksam om jag kunde få lite tips på vad det kan vara som spökar eller vad jag ska kolla.

tack på förhand

Sebbe
2008-01-20, 17:20
hej

har ägt min mk1 gti 83 i ett halvår nu och den har blivit väldigt svår att starta när den har blivit varm.

jag startar den på morgonen och åker nånstans när jag har kört i en 15 min och stannar och går in och handlar eller nått och sen går ut och startar bilen så får jag nött på startmotorn i allt mellan 10 sek till 1 minut innan den hoppar i gång.
det verkar inte vara nå problem under körning efter det.
batteriet är bra och generatorn verkar funka för jag åkte till uppsala biltema här om dagen med radion på vindrutetorkare och helljusen på och den dog inte.

så skulle va tacksam om jag kunde få lite tips på vad det kan vara som spökar eller vad jag ska kolla.

tack på förhand

Dålig/trasig tryckackumulator?

Här står det hur du kan testa den.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3337&highlight=tryckackumulator

dudden
2008-01-20, 18:36
den ska vara bytt för inte allt för länge sen. så den ska funka. kan det va nå mer?

dudden
2008-01-20, 21:54
ingen som har nån idea ???
kan det va tomgångs motorn? kallstarts ventil? dåliga tändstifft? tändkablar?

Sebbe
2008-01-20, 22:08
ingen som har nån idea ???
kan det va tomgångs motorn? kallstarts ventil? dåliga tändstifft? tändkablar?

Vilket som, eller dåligt bränslefilter, bränslepump, fel systemtryck/styrtryck/CO-halt, vaccumläckage, tillsatsluftslid. Men jag tycker att det borde märkas när bilen är igång också. Att den bara är svårstartad när den är ljummen är oftast tryckackumulatorn. Om du stänger av bilen och startar den direkt igen, går den igång utan problem då?

dudden
2008-01-20, 22:28
ja det går igång nästan direkt då. utan bekymmer.