handdator

Visa fullständig version : Golf V GTI 10-15mm spacer?



Zynodisk
2008-01-18, 18:35
Någon som provat att montera spacers på sin GTI med orginal detroit (7,5 ET51) endast i bak?
Påverkas vägegenskaperna om man har olika spårvidd fram och bak?

GTI-nissen
2008-01-18, 18:52
Teoretiskt så blir den mer understyrd om du bara breddar bak. Om vi vanliga dödliga känner skillnad på 30mm är en annan sak. ;-)

ThomasT
2008-01-18, 19:08
Teoretiskt så blir den mer understyrd om du bara breddar bak. Om vi vanliga dödliga känner skillnad på 30mm är en annan sak. ;-)Jag testade med 14mm per sida bak på mkIV, och det vart en markant skillnad. Den understyrde betydligt mer jämfört med org.



.

JWO
2008-01-18, 20:18
Någon som provat att montera spacers på sin GTI med orginal detroit (7,5 ET51) endast i bak?
Påverkas vägegenskaperna om man har olika spårvidd fram och bak?

Hör med Jerker om det, för hans polare i tyskland i tyskland hade visst satt spacers i bak på sin med original detroit 18"

robban81
2008-01-18, 22:19
Jag testade med 14mm per sida bak på mkIV, och det vart en markant skillnad. Den understyrde betydligt mer jämfört med org.



.

Jo, men du kör ju inte som oss vanliga dödliga heller.... :)

Joon
2009-04-27, 13:04
Om man sätter likadana spacers fram då? Då borde inte balansen i bilen (över-/understyrning) påverkas, eller hur?

Finns andra nackdelar med att ha spacers över huvud taget? Har för mig att någon har påstått att hjullager slits mer med spacers.....?

Någon som har bilder på hur det ser ut med orig 18" Detroit och spacers?

//Joon

ThomasT
2009-04-27, 14:06
Jo, det blir ungefär samma balans som tidigare.


Framvagnsgeometrin blir förändrad om man spacerar ut för mycket, men på vår körnivå så kan man nog ignorera det.

Det är ingen större fara med lagren, lite större slitage men det blir det även när man kör inspirerat...


.

Joon
2009-04-27, 15:16
Framvagnsgeometrin blir förändrad om man spacerar ut för mycket, men på vår körnivå så kan man nog ignorera det.


Hur yttrar sig det? Blir bilen mer spårkänslig / mindre riktningsstabil?

//en frågvis Joon

ThomasT
2009-04-27, 15:45
Hur yttrar sig det? Blir bilen mer spårkänslig / mindre riktningsstabil?

//en frågvis Joon

Som jag skrev tidigare så är det troligtvis inget vi märker, men det är inte helt orimligt att bilen kommer spåra lite mer då man får en längre hävarm gentimot spindelns rotationscentrum, samtidigt kan du ju då givetvis få ökande lastväxlingar vid aceleration.

Mindre intressanta ändringar är tex ökad skrubbradie... osv...


Men hur kraftigt det yttrar sig är svårt att veta innan man testat...

Joon
2009-04-28, 10:31
OK, tack för svar!

Någon som vet vad Bilprovningen säger om förändrad spårvidd m h a spacers?

//Joon

ThomasT
2009-04-28, 11:45
OK, tack för svar!

Någon som vet vad Bilprovningen säger om förändrad spårvidd m h a spacers?

//Joon

De säger inget om spacern i sig, men man får inte mig veterligen ändra spårvidden på en helbilsgodkänd bil. Innan var det man 15mm extra.



.