handdator

Visa fullständig version : Turbo bygge mk2



vw.takes.over
2008-01-18, 13:55
Hej alla gas glada=)

jag tänkte jag skulle sätta på en turbo snurra på en golf mk2 gti 8v jag har och jag är lite nyfiken på hur mkt orginal kolvar och stakar pallar med? och jag tänkte jag skulle försöka att ladda minst 1bar=)

sen undrar jag om det är några andra brister man bör känna till innan man börjar köra med den?

tack för alla svar!

mvh Jerry (DUB WEISER)

Ronny
2008-01-18, 14:08
Hej alla gas glada=)

jag tänkte jag skulle sätta på en turbo snurra på en golf mk2 gti 8v jag har och jag är lite nyfiken på hur mkt orginal kolvar och stakar pallar med? och jag tänkte jag skulle försöka att ladda minst 1bar=)

sen undrar jag om det är några andra brister man bör känna till innan man börjar köra med den?

tack för alla svar!

mvh Jerry (DUB WEISER)


kommer bli billigare att köpa en 1.8t motor istället..

NeXeN
2008-01-18, 15:32
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=30

vr6_mannen
2008-01-18, 16:10
annar så är det ju en G60 motor.... om du är intserrad så har jag ett grenrör till en 8v som ligger....

vw.takes.over
2008-01-18, 23:28
kommer bli billigare att köpa en 1.8t motor istället..

jo men det är ju så att jag har allt liggandes med grenrör och allt så det är inte så stora kostnader kvar! med tanke på att jag fick hela kitet gratis=)

vw.takes.over
2008-01-18, 23:28
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=30

tack för sidan helt lysande=)

vw.takes.over
2008-01-19, 11:30
men det är fortfarande lite fågetecken? hur mycket hk håller orginal stakar och kolvar för?

Eric
2008-01-19, 22:46
Ta "mitt" recept, relativt enkelt och billigt, om du har k.jetronic dvs. Rp-block, behåll din topp, k-jet ifrån 240turbo, ja sen allt runt om kring! Jag har laddat runt 0.6 och det har hållt och räckt bra till i några hundra mil! Kör ifrån ganska många bilar med detta.

vw.takes.over
2008-01-19, 23:54
Ta "mitt" recept, relativt enkelt och billigt, om du har k.jetronic dvs. Rp-block, behåll din topp, k-jet ifrån 240turbo, ja sen allt runt om kring! Jag har laddat runt 0.6 och det har hållt och räckt bra till i några hundra mil! Kör ifrån ganska många bilar med detta.

hehe jo jag har förståt att man ska ta pump och det från 240 turbo men tänkte jag skulle ha turbo kitet på en 16v=)
men fick höra innan ikväll att en kompis till mig har en komplet 16v motor liggandes med s2 kolvar i=)´borde ju funka bra=)

undrar lite över den såkalade 02a lådan som är en wajer låda eller vad det nu var?? sitter den på alla 16v golfar?

mellowd
2008-01-20, 04:26
02a sitter inte på nån mk2 16v
sitter på golf g60, passat 16v mfl. (de jag är 100 på)

Plura
2008-01-20, 12:15
hehe jo jag har förståt att man ska ta pump och det från 240 turbo men tänkte jag skulle ha turbo kitet på en 16v=)
men fick höra innan ikväll att en kompis till mig har en komplet 16v motor liggandes med s2 kolvar i=)´borde ju funka bra=)

undrar lite över den såkalade 02a lådan som är en wajer låda eller vad det nu var?? sitter den på alla 16v golfar?

S2 kolvar funkar finfint. Komplettera det med en g60 topp packning så är
du hemma! Körde med ett saab sprut själv men det funkade bara sådär
så nu blir det elektroniskt. 02A låda är inte något du ska behöva satsa på direkt. Orginal 16v lådan funkar fint sålänge du vet hur man växlar.

vw.takes.over
2008-01-27, 18:02
S2 kolvar funkar finfint. Komplettera det med en g60 topp packning så är
du hemma! Körde med ett saab sprut själv men det funkade bara sådär
så nu blir det elektroniskt. 02A låda är inte något du ska behöva satsa på direkt. Orginal 16v lådan funkar fint sålänge du vet hur man växlar.

det låter gött att det funkar bra med dom kolvarna men hur e det med stakarna då hur mycket klarar orginal stakarna av då? ja det var lite så jag tänkte med me sprutet för jag tänkte jag skulle bygga på en 16v motor för där e det ju elektroniskt sprut på dom och lättare att bygga om=) och det var bra då skaffar jag bara en lite bättre kopling då=) för växla det kan jag=)

vw.takes.over
2008-01-28, 08:44
jo jag undrar lite vad det är för skilnad på g60ins topp pakning en vanlig gti 16v? är det tjockleken då eller?? för jag vill ga tag i en packnig i koppar eller nått annat liknade=) nån som vet något?

Plura
2008-01-28, 12:48
Stakarna håller väl men jag skulle nog byta till stakar från nån audi 5:a
för o vara säker. Annars finns det finfina h-profil stakar i usa för runt
2 papp om man ska vara riktigt seriös. Vanlig 16v packning är väl
inte gjort i stål och g60 packningen ska vara något tjockare och MLS
typ (mulit layer steel) Kör med sån i min och den verkar då hålla för en
hel del misshandel. Så köp en sån så håller det nog.

golfii
2008-01-28, 13:04
Stakarna håller väl men jag skulle nog byta till stakar från nån audi 5:a
för o vara säker. Annars finns det finfina h-profil stakar i usa för runt
2 papp om man ska vara riktigt seriös. Vanlig 16v packning är väl
inte gjort i stål och g60 packningen ska vara något tjockare och MLS
typ (mulit layer steel) Kör med sån i min och den verkar då hålla för en
hel del misshandel. Så köp en sån så håller det nog.

tjenna plura!:P
jag är sugen på att få tag i stakar till min g60 vad var de för amerikansk sida du nämde något om?

Plura
2008-01-28, 14:56
Tjena!

Företaget heter 034motorsport. Grymt bra att
ha att göra med!

Klistrar in direktlänk till stakarna:
http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=28_61&products_id=805

vw.takes.over
2008-01-29, 12:24
tackar för alla svar! men jag har en lite fråga till gti 16v som sitter i golf mk3 och vidare med sin 2,0L motor är det oljesprut på kolvarna i det blocket med eller? och passar s2ans kolvar i det blocket med eller?? och stakarna?

Frippe
2008-01-29, 13:43
ABF motorn har en annan borrning än KR/PL så S2 kolvar funkar inte.
Olje sprutet finns.
ABF blocket är högre än KR/PL blocket, så stakarna passar inte heller.

vw.takes.over
2008-01-29, 13:48
ABF motorn har en annan borrning än KR/PL så S2 kolvar funkar inte.
Olje sprutet finns.
ABF blocket är högre än KR/PL blocket, så stakarna passar inte heller.

okey det var som jag trodde då ja!! tackar för det=) men ingen som vet några andra kolvar och stakar som kommer från en turbo bil som passar i 2,0 blocket??

magoo
2008-01-30, 18:27
för att få lite billigare kolvar med lägre CR (för överladdning) kan du använda dig av 9a kolvar . Du måste dock bussa om lilländan i vevstakarna så att dom blir 20 mm
detta är för montage i det höga blocket typ abf...

golfii
2008-01-31, 15:00
Tjena!

Företaget heter 034motorsport. Grymt bra att
ha att göra med!

Klistrar in direktlänk till stakarna:
http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=28_61&products_id=805

tackar tackar:)
hur mycket ladd tål dessa då?cirkus?

Plura
2008-01-31, 15:53
tackar tackar:)
hur mycket ladd tål dessa då?cirkus?

Dom lär nog tåla bra mycket med stryk. Mer än
vad du kommer plocka ut antagligen ;) Tror det
är likadana som Dli-teknik säljer.

vw.takes.over
2008-02-04, 13:00
för att få lite billigare kolvar med lägre CR (för överladdning) kan du använda dig av 9a kolvar . Du måste dock bussa om lilländan i vevstakarna så att dom blir 20 mm
detta är för montage i det höga blocket typ abf...

okey tack men jag fatta inte ett skit!! det jag var med på det var att slipa till ena endan på vevstaken så kolven passar det är jag med på=) men inte det andra=(

knotan
2008-02-04, 14:36
http://www.gtiklubben.nu/old/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=486007&mode=flt&Search=true&Forum=All_Forums&Words=stakar%20g60&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts#Post489912

magoo
2008-02-04, 17:00
okey tack men jag fatta inte ett skit!! det jag var med på det var att slipa till ena endan på vevstaken så kolven passar det är jag med på=) men inte det andra=(


jag gav dig ett tips på vilka kolvar du kan använda dig av om du turbokonverterade en 2L 16v motor (abf) med det "höga" blocket å kör budget..dvs om du tar kolvarna från en 9a/6a motor och bussar om lilländan (för att kolvarna skall passa på abf vevstaken) så sänker du det geometriska kompressionsförhållandet, du kan enklare köra med turbo eller kompressor på motorn

vw.takes.over
2008-02-07, 19:19
jag gav dig ett tips på vilka kolvar du kan använda dig av om du turbokonverterade en 2L 16v motor (abf) med det "höga" blocket å kör budget..dvs om du tar kolvarna från en 9a/6a motor och bussar om lilländan (för att kolvarna skall passa på abf vevstaken) så sänker du det geometriska kompressionsförhållandet, du kan enklare köra med turbo eller kompressor på motorn

jaha nu är jag med vad du menar med det hände inte med riktigt där vad du menade med 9a och de men nu fattar jag=)

tackar så mkt