handdator

Visa fullständig version : Inkörning slicks?



Mini_me
2008-01-17, 22:06
Hejhå.

Har 4st Dunlop slicks liggandes och väntar på sommaren för lite rajtantajtan..

Men! Jag vill ju inte mörda sönder dessa direkt pga felaktigt beteende.

Har svaga minnen att RAZ mumla om att vill ha massa negativ camber..gäller det både bak som fram?

Och hur är lättast att få massa negativ camber på en MK1 Golf?
Vad vill man ha för Toe? runt noll eller lite negativ när det kommer till bana?

Hur kör man in dom? Är det bara att gasa eller vill man lägga X antal varv i lagom fart och jazza lite med bilen?

Är slicks bra om man ska köra stripp? Eller är det bara "stripp" slicks som e det eller är slicks alltid slicks och därmed basta?

Tacksam för utförliga svar=)

T-mek
2008-01-19, 16:39
Är slicks bra om man ska köra stripp? Eller är det bara "stripp" slicks som e det eller är slicks alltid slicks och därmed basta?



Det är åtminstone väldig skillnad på stommen på ban- och dragracing slicks, våra Yokohamaslicks var hårda som bakelit. Det gick åt en hel säck med våld och svordomar för att få dom på fälg.. ;-)
De Dragslicks man sett står knappt upprätt utan luft...

Någon större inkörning tror jag inte behövs, däremot är har slicksen en väldigt "blank" yta när de är nya, och innan man har skrubbat till slitbanan lite är det ju inget höjdargrepp...

Beroende på gummiblandningen tar det ju också olika lång tid att få upp rätt värme i dom, men det märker man rätt snabbt: Kalla slicks= halt, överhettade slicks= lika halt...

GTI-nissen
2008-01-21, 18:35
Inkörning verkar vara bra att göra. Detta gäller för r-däck, men jag skulle tro att det är tillämpbart även på slicks.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1303

Raz
2008-01-21, 19:02
Dom slicksen jag körde med för nåt år sen var hala som såpa innan dom hade fått upp värmen men då greppade dom för kung och fosterland sen :-)
När jag körde in dom så körde jag lungt 4-5 varv på mantorp (långa banan) innan jag gasade fullt sen gick det hur bra som helst.

Du vill ha negativ camber både fram och bak men mer camber fram än bak. Det uppnås lättast med camberplattor fram och axelshims bak. Finns att köpa på www.dli-teknik.se