handdator

Visa fullständig version : Sportfilter



Zeke
2008-01-16, 17:25
Hej på er....
denna frågan har säkert varit uppe tusen gånger men jag e ny här så jag frågar igen.
Finns det någon möjlighet att bygga om luftintaget så att man kan ha öppet sportfilter på en GTI 16V -87?
Var kan man få tag på ett extraktor rör till ett bra pris?

Mvh Johan

Lillen
2008-01-16, 17:40
Hej på er....
denna frågan har säkert varit uppe tusen gånger men jag e ny här så jag frågar igen.
Finns det någon möjlighet att bygga om luftintaget så att man kan ha öppet sportfilter på en GTI 16V -87?
Var kan man få tag på ett extraktor rör till ett bra pris?

Mvh Johan

Finns adapter som man sätter dit istället för undre delan av luftburken.
Men öppet filter som jag tror du menar t.ex koniskt går inte alls på K-jet.
I och med luftvågen blir det svårt utan att bygga om kraftigt!

Extraktor billigt!?
Kolla blocket.
T.ex de annonserna med rostfria extraktor.
Bra pris , import , kopior på kända märken.
Dalhems har en variant.

Zeke
2008-01-16, 18:04
ok men vad är det för slags adapter du menar och var kan man få tag på en sådan?

Sebbe
2008-01-16, 18:35
ok men vad är det för slags adapter du menar och var kan man få tag på en sådan?

Pipercross har filter som ersätter undre delen av luftrenaren, annars kan du använda dig av undre delen av luftvågen från 240 turbo och montera koniskt filter direkt på där, då får du ta bort hela luftrenaren. finns en tråd på VWvortex om det, ska se om jag kan hitta den. Hur du än gör så blir du inte av med luftvågen om du inte byter bränslesystem.

Sebbe
2008-01-16, 18:41
Sådär ja: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3366047&page=2

zoddri
2008-01-16, 19:14
Sammanfattningsvis så skulle nåt insatsfilter modell sport vara enklast om man vill försöka få en extra hk den vägen?

Eller är det nån vits att börja med sånt sålänge motorn på det stora hela är i orginalskick?

pekka kiiskilä
2008-01-16, 20:06
Orginal filtret är mkt bra så om du vill ha mer insugsljud så får du borra i bottendelen av luftburken samt ta bort lite plast och spjäl som finns i bottendelen.

Henrik.M
2008-01-16, 20:29
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=55

Sebbe
2008-01-16, 20:38
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=55

Det där testet var ju iof med en mkIV och säger ju ingenting om mkI/mk2. Men om man är ute efter mer effekt så ska man nog satsa på något annat än att byta filter. Fördelen (om det nu finns någon) är väl responsen och ljudet (om man är ute efter det). Vägt mot att det släpper igenom mer skit som sliter på motor etc.
Det finns nog inget bilforum på nätet som inte har en diskussion om luftfilter. Och man blir inge klokare av att läsa dem heller =)

Henrik.M
2008-01-16, 20:43
Det där testet var ju iof med en mkIV och säger ju ingenting om mkI/mk2.

Det intressanta är inte bilmodellen utan uppbyggnaden av ett orginalfilter jämfört med ett brööööl filter.

Sebbe
2008-01-16, 21:00
Det intressanta är inte bilmodellen utan uppbyggnaden av ett orginalfilter jämfört med ett brööööl filter.

Jo, jag förstår.

Lillen
2008-01-16, 21:11
De som man har pratat med "som förstår sig på" säger att ett orginal räcker mycket långt!
Det vill säga Folk som tävlar själva och har fått sina motorer bromsade.
Även de som håller på med flöde och trimning.

Jag kan själv alldeles för lite i ämnet.
Men det man inte vet frågar man sånna som kan om.

Det är inte förrän man börjar komma upp betydligt i antal hk det gör skillnad.
Många rallyåkare avänder de mer öppna filtren mest för att de är lätta att byta och rengöra mellan sträckor.
Sedan så skall man ha ett mycket högre flöde genom motorn än nära nog orginal för att behöva ett större eller öppnare filter.
Grupp-H och kitcar Golfarna har ju mycket högre varv och flöde.
De SKULLE KUNNA åka med vanliga filter enligt en del.
Det är dock som ovan skrivet annat som styr valet med.

T.ex insug , spjäll , placering , flöde och var man tar luft för att nämna några saker.
Dessutom tro det eller ej så väger det bra mycket mindre med skummgummi direkt på insugstrattar än plastbaljor och rör runt i motorutrymmet =)

Jaja det är bäst att fråga runt lite om man vill lära.
Frågor i en rallydepå eller annat väl valt ställe fungerar fint ;)