handdator

Visa fullständig version : trimmning av g60 turbo



golfii
2008-01-15, 23:50
hallåj!
har en g60 som är turbokonventerad har dock inte fått i gång motorn sen den dog i somras men de kommer snart!
tänkte höra om nån har nått bra förslag på hur ja kan plocka lite mer häst ur huven?
ska ladda 1,0 bar när den går som den ska.. mappsensorn palla visst bara 1,0 bar med hörde jag så i annat fall får man väl bygga megasquirt och ställa sj?
nån som vet hur mycket spridare (g60 org) pallar med?och pump?

D_Stenlund
2008-01-15, 23:59
sök finns massor om va spridarna klarar osv osv.

Sn00k
2008-01-16, 14:18
spridarna 285cc orginal.. runt 210-215 häst vid 3.0bar soppatryck(orginal).

pumpen klarar runt 305häst vid 1.2bar laddtryck.. om det är en Golf G60.. -91.

mapsensorn klarar 0.94bar för å vara exakt.. men går att byta ut till en som klarar 1,5(1,43).. alt 2.0(1.94).

går att mappa så man kan köra lite högre med orginal-sensorn också.. sisådär 1.2bar.. det är dock inte optimalt.

mer effekt på en turbomotor? öka trycket?? ;)

porta toppen.. ger stor skillnad om det är rätt gjort och tillsammans med rätt kamaxel.

sedan riktig programvara på det och en mappning.. så börjar det röra på sig.. programvaran gör enormt mycke.. likaså en mappning, där man kan optimera både soppan och framförallt tändkurvan.. det är med denna man hittar effekt i en turbo-spis.

det mesta/allt går att köra med orginalsprutet(Digifant DF1).. så.. va har du för mål?

golfii
2008-01-16, 21:12
spridarna 285cc orginal.. runt 210-215 häst vid 3.0bar soppatryck(orginal).

pumpen klarar runt 305häst vid 1.2bar laddtryck.. om det är en Golf G60.. -91.

mapsensorn klarar 0.94bar för å vara exakt.. men går att byta ut till en som klarar 1,5(1,43).. alt 2.0(1.94).

går att mappa så man kan köra lite högre med orginal-sensorn också.. sisådär 1.2bar.. det är dock inte optimalt.

mer effekt på en turbomotor? öka trycket?? ;)

porta toppen.. ger stor skillnad om det är rätt gjort och tillsammans med rätt kamaxel.

sedan riktig programvara på det och en mappning.. så börjar det röra på sig.. programvaran gör enormt mycke.. likaså en mappning, där man kan optimera både soppan och framförallt tändkurvan.. det är med denna man hittar effekt i en turbo-spis.

det mesta/allt går att köra med orginalsprutet(Digifant DF1).. så.. va har du för mål?

ok tackar för de! men ja kan väl inte bara byta ut mappsensorn till en på 1,94 som du sade? då blir de väl vajsing i hela program varan?lr funkar de? vet du någon som mappar g60? vart ska jag vända mig om jag vill ha någon som kan porta toppen ordentligt och få tag på rätt kamaxel?

Sn00k
2008-01-17, 03:13
nej, det går inte bara att byta, mapparna lär göras om i sprutet.. men ska du dit med större spridare, porta toppen osv, så lär det endå göras.

jag har skrivit en egen programvara och mappar min motor själv.. och även en del andra.. tänkte dra igång och mappa lite G60 åt folk på beställning här sommaren som var, men det kom lite annat ivägen, och strulade med utrustningen.. så änsålänge blev det bara en corrado mappad med större spridare å en massa annat godis.. "JRJ" här på forumet.. å så min egna lilla sport-hink då förståss =)
har även sålt ett gäng chip avsedda för orginal-motor som då lämnar runt 182hk.. med betydligt bättre vrid och rappare gång än orginal.. den bästa anti-lagg koden av SNS-tuning är en självklarhet. tog den även ett steg längre i min egna setup.
har korrigerat lite mappar i en g6016v därutöver.

toppen ska portas på så vis att den kan dra nytta av högre lyft.. orginal så är allt över 10.5mm helt bortkastat.. ger ingenting.. rätt portat finns där MASSOR me ponnys att hämta med en riktig kam.
ska bilen köras på gata, så kan jag varmt rekkomendera schricks assymetriska 268/276:a.. den ger mycket bra register och trevlig toppeffekt om man portat rätt ;)

golfii
2008-01-17, 10:31
nej, det går inte bara att byta, mapparna lär göras om i sprutet.. men ska du dit med större spridare, porta toppen osv, så lär det endå göras.

jag har skrivit en egen programvara och mappar min motor själv.. och även en del andra.. tänkte dra igång och mappa lite G60 åt folk på beställning här sommaren som var, men det kom lite annat ivägen, och strulade med utrustningen.. så änsålänge blev det bara en corrado mappad med större spridare å en massa annat godis.. "JRJ" här på forumet.. å så min egna lilla sport-hink då förståss =)
har även sålt ett gäng chip avsedda för orginal-motor som då lämnar runt 182hk.. med betydligt bättre vrid och rappare gång än orginal.. den bästa anti-lagg koden av SNS-tuning är en självklarhet. tog den även ett steg längre i min egna setup.
har korrigerat lite mappar i en g6016v därutöver.

toppen ska portas på så vis att den kan dra nytta av högre lyft.. orginal så är allt över 10.5mm helt bortkastat.. ger ingenting.. rätt portat finns där MASSOR me ponnys att hämta med en riktig kam.
ska bilen köras på gata, så kan jag varmt rekkomendera schricks assymetriska 268/276:a.. den ger mycket bra register och trevlig toppeffekt om man portat rätt ;)

o fan grabben med koll!:) när du mappar osv sj kör du med ms då lr?du kanske skulle kunna hjälpa mej med min golf? vad tror du jag hamnar i för pengar med portad topp och rätt kam?plus mjukvara?

Sn00k
2008-01-17, 13:17
ms? om du syftar på megasquirt så, nej.. jag kör orginal-sprutet.. digifanten som redan sitter där.. den klarar snudd på allt vad ett MS gör, och är betydligt enklare att handskas med då den redan är anpassad för en vw-motor.. kallstart, givare osv finns redan.

mycke olika priser på topplocks-jobb.. allt ifrån 1500-12000 har jag sett.. men antar att man bör hitta någon som iaf vet vad han gör.
jag tänkte ge mig på min topp själv, och bygga en egen flödesbänk, men det är kanske lite överkurs.

kamaxeln kostar runt 3100:- i sverige NY, några hundralappar billigare i tyskland.
tror att http://www.motornord.se har den bla.

mjukvaran lär ja sälja å sns vägar, då jag gör lite jobb åt dom. runt 1500:- tror ja dom brukar ta, har inte hört nått ifrån danny eller sam på ett tag nu.. dom har haft lite fullt upp, båda fick tillökning i sommras, så det är väl mer blöjbyten än mappningar nudå antar ja.. ;)

själva mappningen får man väl komma överenns om ett pris utefter hur lång tid den tar, och hur mycke som är gjort åt motorn.. men det blir väl iaf ett par lappar där också.

golfii
2008-01-17, 20:23
ms? om du syftar på megasquirt så, nej.. jag kör orginal-sprutet.. digifanten som redan sitter där.. den klarar snudd på allt vad ett MS gör, och är betydligt enklare att handskas med då den redan är anpassad för en vw-motor.. kallstart, givare osv finns redan.

mycke olika priser på topplocks-jobb.. allt ifrån 1500-12000 har jag sett.. men antar att man bör hitta någon som iaf vet vad han gör.
jag tänkte ge mig på min topp själv, och bygga en egen flödesbänk, men det är kanske lite överkurs.

kamaxeln kostar runt 3100:- i sverige NY, några hundralappar billigare i tyskland.
tror att http://www.motornord.se har den bla.

mjukvaran lär ja sälja å sns vägar, då jag gör lite jobb åt dom. runt 1500:- tror ja dom brukar ta, har inte hört nått ifrån danny eller sam på ett tag nu.. dom har haft lite fullt upp, båda fick tillökning i sommras, så det är väl mer blöjbyten än mappningar nudå antar ja.. ;)

själva mappningen får man väl komma överenns om ett pris utefter hur lång tid den tar, och hur mycke som är gjort åt motorn.. men det blir väl iaf ett par lappar där också.

yes yes

golfii
2008-01-17, 20:23
ms? om du syftar på megasquirt så, nej.. jag kör orginal-sprutet.. digifanten som redan sitter där.. den klarar snudd på allt vad ett MS gör, och är betydligt enklare att handskas med då den redan är anpassad för en vw-motor.. kallstart, givare osv finns redan.

mycke olika priser på topplocks-jobb.. allt ifrån 1500-12000 har jag sett.. men antar att man bör hitta någon som iaf vet vad han gör.
jag tänkte ge mig på min topp själv, och bygga en egen flödesbänk, men det är kanske lite överkurs.

kamaxeln kostar runt 3100:- i sverige NY, några hundralappar billigare i tyskland.
tror att http://www.motornord.se har den bla.

mjukvaran lär ja sälja å sns vägar, då jag gör lite jobb åt dom. runt 1500:- tror ja dom brukar ta, har inte hört nått ifrån danny eller sam på ett tag nu.. dom har haft lite fullt upp, båda fick tillökning i sommras, så det är väl mer blöjbyten än mappningar nudå antar ja.. ;)

själva mappningen får man väl komma överenns om ett pris utefter hur lång tid den tar, och hur mycke som är gjort åt motorn.. men det blir väl iaf ett par lappar där också.

yes yes..:P låter bra! men hur ställer du digifantsprutet när de ska mappas?kan du få i en mapp som du ställer över datorn?ja är inte helt haj på detta du lirar i en annan liga än mig kan ja säga!:) men du rekommenderar den kammen och spridare mellan 400-500 cc bör väl räcka? ja kör en 90:a så jag har hört att pumparna skiljer sig åt behöver ja byta båda pumparna lr räcker de med 1?lr var de kanske så att de bara sitter 1 i 90:an? om jag börjar med att byta bara kamaxel plus spridare plus att nån mappar åt mig,kommer ja nog långt då?detta för nog dra i gång till hösten pga att ja ska få den att gå bra som den är nu till att börja med! vart i sverige hittar man dig annars då?skulle va gör bra om du kunde hjälpa mig senare med mappning och den biten om jag får resten av delarna på plats!

golfii
2008-01-22, 13:16
Svara gärna sn00ken !:)

Norpan
2008-01-22, 15:20
Kan svara åt Sn00ken då han är min bror...

Styrboxen mappas med hjälp av dator och en special programvara från Usa.

Jag tror du skulle behöva mappa den redan nu som det ser ut för att få den att gå bra.

Du bör ha två pumpar men bara den stora under bilen behöver bytas till en kraftigare vid trimmning, även bra att byta förpumpen till en ny orginal för att vara på den säkra sidan.

Du hittar oss i Falun ,Dalarna.

Sn00k
2008-01-22, 16:32
ja precis =)
programvaran i boxen vid en normal mappning blir SNS.. sedan finns det en än mer upphottad version som jag kör med själv, när det börjar bli avancerade byggen.

programvaran på datorn, som används för att programmera sprutet, den har jag som sagt skrivit själv..
finns några att köpa, men priserna låg runt 12000$ å uppåt senast jag tittade, så det var ju inte aktuellt, sen var det väldigt grötigt å inte alls så som jag ville ha det vid en mappning.

"om jag börjar med att byta bara kamaxel plus spridare plus att nån mappar åt mig,kommer ja nog långt då?"

nog blire fart på bilen då allt.. trycket bestämmer du ju själv.. det är väl lite det som är det roliga med en turbosnurra.. effekt finns att hämta.
kamaxeln kommer inte till sin fulla rätt förrän toppen är portad, men självklart gör den skillnad även innan.. rappare karaktär och sträckt varvregister uppåt, utan att för den delen tappa nånting alls på botten.

golfii
2008-01-23, 22:44
o shiit va dyrt..!
okej okej nej hoppar nog kamaxeln och satsar på andra kolvar plus stakar så jag kan ladda mer och sen annan pump plus spridare och en större mappsensor!
vet du vart jag kan få tag på mappsensor 1,94 bar? kan du sedan hjälpa mig med mappbiten och ge mej ett prisförslag på mappningen och inställning på allt?

golfii
2008-01-31, 16:11
o shiit va dyrt..!
okej okej nej hoppar nog kamaxeln och satsar på andra kolvar plus stakar så jag kan ladda mer och sen annan pump plus spridare och en större mappsensor!
vet du vart jag kan få tag på mappsensor 1,94 bar? kan du sedan hjälpa mig med mappbiten och ge mej ett prisförslag på mappningen och inställning på allt?

Sn00k har du somnat lr?:)

Sn00k
2008-01-31, 20:19
mapsensor går att använda sig av haltechs "3bars".. som klarar 2 bar övertryck då. går att köpa lite här å var, kostar dryga tusenlappen tror ja.

mappning och inställning kan jag hjälpa dig med, vid tillfälle.. lär få ordning på lite grejjer och ha en stund över till å rigga allt bara.
maila gärna en spec på vad du tänkt använda för saker.. och om det finns lambda-uttag på grenrör/downpipe, så ja har nånstans att plugga i bredbands-sonden mm.

mail: sn00k@home.se
mail/msn: sn00k_@hotmail.com

golfii
2008-02-07, 11:36
perfekt..:)
yes yes vart hittar jag bra återförsäljare på mappsensoren? ja de ska ja göra.. blir nog s2 grejer.. nej lambda mätaren sitter innan katten jämt efter downpipen. vet du någon som har s2 kolv+stakar i bra skick?har hört att s2 stakar skall passa men har inte kollat upp de än?även kolvarna men dom bygger ju på 16v principen men har hört mej för att de ska gå bra ändå ! har även hört att man kanske måste fräsa ur lite på kolvtaket om man kör s2 kolvar?

Sn00k
2008-02-07, 21:22
s2-kolvar bör du bara använda med 16v.. anledningen är att dom är i det närmaste "plana" upptill..med större delen av förbränningsrummet i toppen... 8v:n har mer av det i kolven.
ska du titta på ådis kolvar så finns det ådi 100/200 turbo quattro.. som har smidda 8v kolvar modell snuskigt starka.. i rätt dimension.. passar rakt på G60 vevstakar och vev.. hmm.. ;)

golfii
2008-02-12, 16:57
okej audi 100/200 alltså.. !men vevstakarna då? vet du måtten på stakarna och kolvarna i huvudet? du känner ingen som har kolvar lr stakar liggandes?:P