handdator

Visa fullständig version : Sten Parner vevstakar



Quattro_mannen
2008-01-15, 18:00
Hejsan.

Är det någon som har koll på kvaliteten på Parner stakar??
Söker nya stakar till mitt 2E bygge och hittade stakar med rätt mått hos SPM...dvs dom långa 159mm stakarna...

Mvh Nicklas

pekka kiiskilä
2008-01-15, 18:21
Dom jag pratat med så har inte SPM stakarna så bra kvalitet och hållbarhet= En som håller på med volvo trim, Samt rally åkare som kör sönder på grund av dålig kvalite på stakar.

Satsa på andra stakar som Carillo eller dyligt.

forsberg
2008-01-15, 18:27
Kvaliteten ska vara helt ok, om man ser till priset. Men kontrollmät dem alltid innan montering.

Många volvo åkare kör med hans stakar och det verkar ju fungera bra.

Quattro_mannen
2008-01-15, 18:31
Har tyvär hört rykten om detta förut,men jag ska köra sugmotor med förgasare och dom borde väl vara bättre än orginalstakarna....eller???priset är dessutom rätt billigt.Någon som vet vem som gör SPM stakarna?

Kim
2008-01-15, 19:38
Dom jag pratat med så har inte SPM stakarna så bra kvalitet och hållbarhet= En som håller på med volvo trim, Samt rally åkare som kör sönder på grund av dålig kvalite på stakar.

Satsa på andra stakar som Carillo eller dyligt.


Jag tycker att ska man såga en produkt tycker jag att man borde ha lite mer "kött på benen". En kompis till mig har iallafall plockat ut runt 900hk ur sina Volvo motor med Parner stakar. Vet några till som kör med dom utan haveri än så länge .

pekka kiiskilä
2008-01-15, 20:16
Jovist kan Parners dyrare stakar vara bra men jag har själv sätt en krokig stake som var helt ny= Ej monterad så jag sågar ej parner på dom dyrare stakarna,
Ska du enbart köra sugmotor så är parners bättre än orginal o ja dom är rätt billiga.

Quattro_mannen
2008-01-15, 20:39
Finns det olika stakar (pris/kvalite) hos dom??hittade bara en typ på deras hemsida,alla med ARP bultar...
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

jocke.w
2008-01-16, 07:38
Jag tycker att ska man såga en produkt tycker jag att man borde ha lite mer "kött på benen". En kompis till mig har iallafall plockat ut runt 900hk ur sina Volvo motor med Parner stakar. Vet några till som kör med dom utan haveri än så länge .

Och du menar att det du säger är kött på benen då???

Inom rallykretsar är han INTE poppis!!!!!!!

Jani Hast
2008-01-16, 08:48
Volvo sakerna han säljer verkar funkar riktigt fint.
MEn stakarna till Audi har aldrig varit bra.
Ovala andar bland annat.

Vad är pris skillnaden på ett par SPM stakar mot t ex Carille ??

Det känns ju som att det kan bli dyrt med 2omgångar stakar om det havererar.

David L
2008-01-16, 09:01
Det finns även andra alternativ än Carrillo som är bra om man ska hitta annat märke. Både Pauter och Scat gör fina saker som inte kostar massor.

Sn00k
2008-01-16, 13:05
finns mycke fint precis som david skriver, pauter.. suveräna grejjer.. bland dom bättre till vw/audi.. sedan eagle å lite andra amerikanska märken.

visst kan stakar hålla för 900hk på en volvo-motor.. frågan är bara vad dom säger vid 10.000rpm..?
ska mycke till innan man kröker en vevstake med effekt.. men om man "BARA" kör rally med dom, så pajjar dom mer ofta. belastningen ökar i kvadrat med varvet, eller hur var det där?

Jani Hast
2008-01-16, 20:08
Hur länge parrar dom 900hk.
Vi krökte en Verdi stake med ca 650hk.
Det var en fel konstruktion som dom inte erkänner.
För när vi skulle ha nya fick vi med ny design.

Kim
2008-01-16, 22:03
Jag tror att så länge man har rätt längd, rätt åtdragningsmoment, rätt/ bra lagerspel och undviker spikningar så kan man nog välja vilket märke som helst. Det finns nog ingen vevstake som klarar av onormalt misshandel.

Quattro_mannen
2008-01-16, 22:10
Tror nog du har rätt där Kim....framförallt spikningar,dom dödar nog vilken stake som helst...

Lillen
2008-01-16, 22:59
Dock inte övervarv!
Det dödar ganska mycket det med.