handdator

Visa fullständig version : Övre dämparlagring. Hårdare? Justerbar till Golf mk2



GTI G60
2007-05-13, 17:29
Har tänkt byta Övre dämparlagringen på ett st Golf Mk2 16v...
Har kanske lite "rally" delar jag kan ta, men om d inte blir så, vad ska man ha?
Vill ju ha justerbar åt båda hållen..
Vad har ni? Pris? Köpt?
Vad e ni nöjda/missnöjda med?

Lillen
2007-05-13, 17:48
Har tänkt byta Övre dämparlagringen på ett st Golf Mk2 16v...
Har kanske lite "rally" delar jag kan ta, men om d inte blir så, vad ska man ha?
Vill ju ha justerbar åt båda hållen..
Vad har ni? Pris? Köpt?
Vad e ni nöjda/missnöjda med?

Finns att köpa här iaf: http://www.dli-teknik.se/

Och att se på samma sida här: http://web.telia.com/~u85541820/vaghallning/topplagring.htm

David På DLIteknik har ett gott rykte iaf.
Har inte handlat själv men skulle GÄRNA köpa dessa själv!

GTI G60
2007-05-13, 21:37
Mer??

Några andra ställen?

Någon som har beg liggandes?

Lillen
2007-05-13, 21:45
Mer??

Några andra ställen?



Kanske inte heller nog billigt.
Men han tillverkar åxå själv.
Även mer saker än det på hemsidan.
Här: www.millway.se

razer
2007-05-13, 22:46
http://www.sellholm.se säljer också förutom david (dli-teknik)

GTI G60
2007-05-13, 22:53
Är det stor skillnad på att justera uppe än att göra justeringen mellan Spindel å fjäderben?

Lillen
2007-05-13, 23:25
Är det stor skillnad på att justera uppe än att göra justeringen mellan Spindel å fjäderben?

JA och nej.

JA pga att det är betydligt mycket enklare.
Mer exakt och lättare att få lika var gång.

Nej om du har möjlighet att justera exakt på spindeln.
Går ju att köpa excentriska bultar och justera med.
Men det är nog aldrig lika exakt ändå.
Klart du kan ju skaffa bra utrustning för det med.

Hur som helst svårt att svara på.

GTI G60
2007-05-13, 23:31
Blir d inte bättre om man har rak linje från toppen till asfalten??
Om någon nu förstår ur jag menar ;)

Jag får ta å köpa Väghållningsboken fort



JA och nej.

JA pga att det är betydligt mycket enklare.
Mer exakt och lättare att få lika var gång.

Nej om du har möjlighet att justera exakt på spindeln.
Går ju att köpa excentriska bultar och justera med.
Men det är nog aldrig lika exakt ändå.
Klart du kan ju skaffa bra utrustning för det med.

Hur som helst svårt att svara på.

razer
2007-05-14, 10:25
Problemet med att justera nere är att det inte går(?) att få mer än ca drygt 2 grader camber (i alla fall på min bil) så genom att dra in stötdämparna lite mer får man större justermån.

GTI G60
2007-05-14, 12:07
Nu åker jag med 2.8 grader "justerat" lite i benen...

D finns inte typ "vanliga" ojusterbara som e Mycket hårdare då???

D e ju budget bygge så man e ju inte såå sugen på att köpa för 3000kr.


Problemet med att justera nere är att det inte går(?) att få mer än ca drygt 2 grader camber (i alla fall på min bil) så genom att dra in stötdämparna lite mer får man större justermån.

razer
2007-05-14, 12:50
Nu åker jag med 2.8 grader "justerat" lite i benen...

D finns inte typ "vanliga" ojusterbara som e Mycket hårdare då???

D e ju budget bygge så man e ju inte såå sugen på att köpa för 3000kr.

Det finns (tror jag) universal topplagringar att köpa från olika firmor, de är något billigare.

GTI G60
2007-05-16, 07:14
Ingen annan som vet om d finns sportigare topplagringar???
Inte nödvändigt att dom e justerbara heller..

GTI G60
2007-05-18, 18:25
Ingen som vet??

pekka kiiskilä
2007-05-19, 00:15
Det finns universal topplagringar på Din rallyboutiq och dom är liknande sellholms.
Jag har från Sellholm med unibals lagring och det är den gamla modellen o det är stummt= flexar ej i sidled.

GTI G60
2007-05-19, 12:49
Du kan inte visa lite bilder på hur du monterat d??



Det finns universal topplagringar på Din rallyboutiq och dom är liknande sellholms.
Jag har från Sellholm med unibals lagring och det är den gamla modellen o det är stummt= flexar ej i sidled.

pekka kiiskilä
2007-05-19, 15:33
Om du åker till bugrun så kan du titta för jag är inte så mycke för bilder det är bilen min avatar.

GTI G60
2007-05-19, 18:30
Tyvärr ska jag inte dit :(


Om du åker till bugrun så kan du titta för jag är inte så mycke för bilder det är bilen min avatar.

Lillen
2007-05-19, 20:12
Ingen som vet??

Tror nog du fått alla de vanligaste.
Vet inte vad mer du kan tänkas söka efter???
Finns ju inte så många olika sätt att bygga dem på?
Finns många märken men alla kostar ca det samma = dyra.
Men får vad man betalar för i detta fall iaf.

Går ju alltid att modda dit något från andra bilar med.
Blir ju ändå så om du köper mer rejsliknande prylar så.

GTI G60
2008-01-30, 22:26
Ja då börjar d närma sig att jag behöver nya topplagringar....
Tyvärr e jag inte sugen på att betala typ 3200 så jag undrar vad ni kör med??
Kör alla med org eller så dyra??
Såg på en rätt vass Golf Mk2 på Kullen sist som hade Bonrath..
Vart hittar man sådana, inte justerbara medn hårda kan man ju hoppas.....
Eller vart hittar man Uniballs till billig peng?? Hittat bra men för 550kr / ST!!!! Nja!!!!

Lillen
2008-01-30, 22:36
MH-styling hade väl Bonrath förut länge länge sen.
De slutade med dem pga leveranstider mm mm.

Dalhems har haft till MK I,II & III förut iaf.
Nu verkar jag bara hitta till bakre fjäderbenslagringen.
Dalhems har Prothane.

Ring dem och fråga.
Dalhems Webkatalogen är kass!

GTI G60
2008-01-31, 12:41
Vilka har bytt Topplagringar här????

pekka kiiskilä
2008-01-31, 12:48
Jag har Sellholms på min och jag bor inte så långt ifrån A-sås och Pelle P vet var jag bor.

Junfors
2008-01-31, 13:38
Bonrath förstärkta har jag kört med på ettan och kan inte rekomendera dom, håller sämre än orginal...

GTI-nissen
2008-01-31, 13:46
Jag kör också med Sellholms och anledningen till jag bytte var för att kunna få mer negativ camber. Det blev nämligen inte tillräckligt om jag flyttade i skarven mellan spindel och ben, eftersom däcket tog i fjädern. (coilovers) Med maximalt vad som går där tillsammans med Sellholms lagringar så har jag ung. -2.8 grader.

Dave the brave
2008-01-31, 13:47
Tvärtemot Junfors så tycker jag mina till Golf 2:an har hållt väldigt bra jämfört med original. De har förstärkta lager samt uretan istället för gummi, se länk www.bonrath.de för mer info. De heter "Domlager" på tyska

Sänker även 15 mm. De är dock inte justerbara på nått sätt.

GTI G60
2008-01-31, 14:13
OK!

Skulle du vilja ha mer Camber om du kunde justera mer??



Jag kör också med Sellholms och anledningen till jag bytte var för att kunna få mer negativ camber. Det blev nämligen inte tillräckligt om jag flyttade i skarven mellan spindel och ben, eftersom däcket tog i fjädern. (coilovers) Med maximalt vad som går där tillsammans med Sellholms lagringar så har jag ung. -2.8 grader.

Junfors
2008-01-31, 15:15
Tvärtemot Junfors så tycker jag mina till Golf 2:an har hållt väldigt bra jämfört med original. De har förstärkta lager samt uretan istället för gummi

Angtagligen annan uppbyggnad mellan mk1 och mk2 för mina har fortfarandes gummi, då kan kanske Christian bortse från min åsikt men folk som funderar på lager till mk1 kan lika gärna köpa biltema som bonrath:).

Junfors
2008-01-31, 15:17
Det finns universal topplagringar på Din rallyboutiq och dom är liknande sellholms.
Jag har från Sellholm med unibals lagring och det är den gamla modellen o det är stummt= flexar ej i sidled.

Pekka>> Vart har du hittat universallagringar, letat efter detta men inte funnit det.

pekka kiiskilä
2008-01-31, 17:34
Sellholm, Din rallyboutiq, dahlhems, mm har universal lagringar och man får själv borra hålen för att fästa i karossen och då justerar man camber och caster samtidigt.

GTI-nissen
2008-01-31, 18:49
OK!

Skulle du vilja ha mer Camber om du kunde justera mer??

Ja, en halv grad till hade säkert varit bra. Det går ofta på ytterkanten av däcken som det är idag.
Å andra sidan, så tror jag att bilen skulle gå bättre om jag höjde den lite, för då får bärarmarna en gynnsammare vinkel. Som det är nu så vandrar cambern iväg åt det positiva hållet när det fjädrar in. Det gör den iofs alltid så fort bärarmarna är högre i ytterkant än innerkant, men ju mer vinklade de är statiskt desto mer ändrar sig cambern när hjulet fjädrar in.

Nackdelen med mycket camber är ju att man får sämre grepp vid broms. (Och acc)

GTI G60
2008-01-31, 20:44
Så då rekomenderar du oss att köra 3,3 grader på våran Golf då eller??
Huvudsaken är att den går fort på Anderstorp ;)

GTI-nissen
2008-02-01, 08:44
Det beror också på vad ni kör med för däck. Med R-däck så skulle jag iallafall rekommendera åtminstone 3 grader. Ju hårdare fjädring ni har så ändrar sig cambern som sagt också mindre, så har ni en järnsäng så räcker det nog med 2.5 grader.

Jag skriver "nog" eftersom jag inte vill eller kan säga att det är så. ;-)

pekka kiiskilä
2008-02-01, 15:18
Det beror också på vad ni kör med för däck. Med R-däck så skulle jag iallafall rekommendera åtminstone 3 grader. Ju hårdare fjädring ni har så ändrar sig cambern som sagt också mindre, så har ni en järnsäng så räcker det nog med 2.5 grader.

Jag skriver "nog" eftersom jag inte vill eller kan säga att det är så. ;-)

Nisses svar är ju helt rätt för när jag pratade med Sellholm om hjulvinklar mm
Så sa han att det är beroendes på fjäderkonstanten, dämparen, krängaren,
Och vad jag förstog av det hela är att om man toksänker och har fel länkarms geometri så blir det inte bra,

Graderna på camber, caster är lite individuellt men nisse har rätt med mellan 2,5-3,5 för då behålls fortfarande cambern vid kraftig kurvtagning men bara om sättningen på fjäder, dämpare är okej= nästintill järnsäng.

GTI G60
2008-02-01, 16:21
ok.
åker med nya koni och nya jamex 60mm sänkning.
åker på r-däck...
kommer ha styvare bussningar i länkarmar å krängare..
och som sagt letar febrilt efter topplagringar som inte fjädrar allt för mycket...

hittat Bonrath på en tysk sida, men fattar inte om d e st eller par... någon som förstår d bättre än jag... kolla här.... www.tuningtrend.de/shop/index.php?cat=c3234_Domlager.html&XTCsid=87787001e6c8b98d1f783e141547d2fb

Mr dOhC
2008-02-01, 16:37
Hittar inget heller om st eller /par....Det är ett par på bilden så iallafall jag antar att det är det som gäller då

Maila och fråga vetja ;-)