handdator

Visa fullständig version : tändstift på turbokonverterad?



Boost
2008-01-13, 19:54
undrar vad man ska köra på för tändstift när man har turbokonverterat
motorn är en 1.8l 8v
kan man räkna ut de på nåt sätt??

jbtgti
2008-01-13, 22:40
Du kan Prova att köra med de stiften du har eller så köper du de dyrare stiften som kostar 160-190kr st golf g60 har de stiften
det beror på ditt kör sätt om de håller eller inte och hur mycket du laddar.

problemen som du kan få är svåra att förstå och felsöka (jaha var de bara stifen)

jag provade 3 typer av stift i sommras beru, bosch, NGK jag säger köp dyra stift
beru stiften runt 90kr st -vid runt 100mil körning motorn gick helt normalt tills jag laddade 1bar så bludrade motorn och utslag till spikning i vagkom, inga felcoder uppstod
bosch stiften runt 90kr st- så började motorn att bludra vid 4500/min med överladd, kom jag över 4500/min så gick det bra att överladda veldigt skumt runt 100 mil höll dom också
NGK stiften de dyrare - kördes 500mil håller än idag
skulle ha haft de dyra redan från början
maximalt laddtryck vid alla stiften var runt 2,0 bar

/jörgen
http://www.garaget.org/jbtgti

Boost
2008-01-14, 00:07
vilken betäckning har de dyrare stiften?

Jani Hast
2008-01-14, 06:57
Du kan Prova att köra med de stiften du har eller så köper du de dyrare stiften som kostar 160-190kr st golf g60 har de stiften
det beror på ditt kör sätt om de håller eller inte och hur mycket du laddar.

problemen som du kan få är svåra att förstå och felsöka (jaha var de bara stifen)

jag provade 3 typer av stift i sommras beru, bosch, NGK jag säger köp dyra stift
beru stiften runt 90kr st -vid runt 100mil körning motorn gick helt normalt tills jag laddade 1bar så bludrade motorn och utslag till spikning i vagkom, inga felcoder uppstod
bosch stiften runt 90kr st- så började motorn att bludra vid 4500/min med överladd, kom jag över 4500/min så gick det bra att överladda veldigt skumt runt 100 mil höll dom också
NGK stiften de dyrare - kördes 500mil håller än idag
skulle ha haft de dyra redan från början
maximalt laddtryck vid alla stiften var runt 2,0 bar

/jörgen
http://www.garaget.org/jbtgti

Beru saker skulle jag aldrig ens fundera på.
För det är baa skit dom gör enligt mig.

Vi försökte få igång kompisens gamla vinter bil med nästan nya beru stift.
Men det gick inte als.
Sen testa vi med en uppsättning riktigt gamla Bosch stift vi hitta i en gammal topp som skulle slängas och då dig bilen i gång med en gång fast vi hade helt fel tänd inställning.