handdator

Visa fullständig version : Intercoolerfundering



Theo
2008-01-13, 18:43
Hej!

Jag undrar om ni vet någon IC i stil med dessa:

http://i247.photobucket.com/albums/gg150/Theotibblin/FMIC.jpg

...för vettiga pengar?
Jag har sett att Forge säljer sånna till Octavia om jag inte missminner mig, och även till Golf IV tycker jag mig ha sett. Men det kostar löjliga pengar enligt mig. Tänkte då ifall det fanns kopior eller kanske andra märken...

Mina krav är ett cellpaket på ungefär 500x250mm något större skulle funka. och altså anslutningarna på samma gavel.

Alla tips jag kan få är guld värda!

Tack på förhand //Theo

Theo
2008-01-13, 18:52
Kom att tänka på att jag även såg en liknande IC monterad på en halvfärdig Golf IV (tror jag det var) på senaste Svenska Bilsportmässan...

vet någon nåt mer om den och dess IC så är det också intressant.

Theo

Manny
2008-01-13, 19:09
Kom att tänka på att jag även såg en liknande IC monterad på en halvfärdig Golf IV (tror jag det var) på senaste Svenska Bilsportmässan...

vet någon nåt mer om den och dess IC så är det också intressant.

Theo
Det måste ha varit 3L1T gti du såg (grön). han har anslutningar på båda sidor inte på samma gavel.

Theo
2008-01-13, 19:13
Det måste ha varit 3L1T gti du såg (grön). han har anslutningar på båda sidor inte på samma gavel.

Den jag såg hade anslutningar på samma gavel, det är jag säker på. Tog till och med kort på ICn, men verkar ha rederat dom bilderna naturligtvis:-(

Theo

foffa2002
2008-01-14, 18:30
Det är sämsta design du kan få.
Dvs båda anslutningarna på samma sida.

Försöka köra vad som helst utom det.

den är samma storlek som orginal flödesmässigt.
Luften bör INTE vända så som den gör i tanken.


Dålig IC fast bolt on och ser cool ut vid korvmojjen.

om du inte kör S3 insug så kan en uppgraderad SMIC vara valet om du inte vill lägga en 10 000:- på ordentlig lösning.

Manny
2008-01-14, 18:44
Den jag såg hade anslutningar på samma gavel, det är jag säker på. Tog till och med kort på ICn, men verkar ha rederat dom bilderna naturligtvis:-(

Theo

hmm jag kan ha fel... fanns inte så många andra mk4or där...

Theo
2008-01-14, 18:49
Hej fredrik.

Jag är rätt införstådd i dess funktion, men du vet hur det är med plats osv. allt blir en kompromiss. och om jag kunde hitta en sån här IC för bra pengar, då skulle det kanske vara värt att prova tänkte jag.

Jag har redan byggt nya rör osv. till den FMIC jag körde med 2007, men jag behöver troligen något större nu.

Jag heter Theo även på Zatzy, kika på min projekttråd där om du har lust, då ser du vad det rör sig om.

MVH Theo


Det är sämsta design du kan få.
Dvs båda anslutningarna på samma sida.

Försöka köra vad som helst utom det.

den är samma storlek som orginal flödesmässigt.
Luften bör INTE vända så som den gör i tanken.


Dålig IC fast bolt on och ser cool ut vid korvmojjen.

om du inte kör S3 insug så kan en uppgraderad SMIC vara valet om du inte vill lägga en 10 000:- på ordentlig lösning.

foffa2002
2008-01-14, 19:00
Hur mycket pengar kan du lägga ?

Hur mycket effekt siktar du på ?

Theo
2008-01-14, 19:07
Hur mycket pengar kan du lägga ?

Hur mycket effekt siktar du på ?
Pengar beror helt på.
Satsar på 250-300hk. Och skall använda effekten mycket på bana.

foffa2002
2008-01-14, 19:18
2.5 tum rör med cell paket från race cooling och custom gavlar borde fungera fint.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3429671
Paket på ca 75x600x300 är det du bör ha för hår bankörning

Theo
2008-01-14, 21:03
2.5 tum rör med cell paket från race cooling och custom gavlar borde fungera fint.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3429671
Paket på ca 75x600x300 är det du bör ha för hår bankörning

Fina uträkningar och mycket fint bygge!

Jag kommer köra med 2" rör, den saken är klar, men ICn är mitt bekymmer.

Att börja med lösa cellpaket i det här skedet känns inte så aktuellt, har dessutom ingen som kan svetsa alu åt mig för tillfället heller.
Vad tror du om en "vanlig" Kina IC modell större(så stor jag får plats med)? Jag inser ju att deras cellpaket inte är så bra utformade osv. men det är ju en väldigt enkel lösning.

MVH Theo

foffa2002
2008-01-14, 21:10
Kina IC kyler inte så bra.
Rätt blandad kvalite från "dålig" till rent skräp om man jämför olika typer av cellpaket.

Skulle du köra 2 tum ?
Satsa på 2.5 för 200hk.

Efter som tex 150hk GTi kör 2.25.


Försök att hitta ett cellpaket med gjutna interna kylfenor.

Theo
2008-01-14, 21:52
Kina IC kyler inte så bra.
Rätt blandad kvalite från "dålig" till rent skräp om man jämför olika typer av cellpaket.

Skulle du köra 2 tum ?
Satsa på 2.5 för 200hk.

Efter som tex 150hk GTi kör 2.25.


Försök att hitta ett cellpaket med gjutna interna kylfenor.
Min bil med 130hk orginal har typ 1" på sina håll. Varianten av min motor med 150hk har samma rörgalleri.

Du kan ju få räkna lite, min motor kommer aldrig över ca. 30Lb/min.
Hur mycket det har med saken att göra vet jag inte, men jag kommer köra med nånstans 2-2,4 bars laddtryck.


//Theo