handdator

Visa fullständig version : Elfel gti special -84



Fahlgren
2008-01-11, 14:24
Tjenare!

Jag har lite problem med goffen min: Till och från när jag startar bilen så går varken lyktorna, fläkten eller torkarna igång. Detta händer väl var 10e gång eller nåt sådant. Förmodligen inget stort fel, men då jag bor i det kyliga norr och inte har någon garageplats vore det trevligt om man visste ungefär vart/vad man ska börja leta så man slipper frysa häcken av sig alltför länge..=)

När jag likaså är igång så kan jag väl passa på att fråga lite till: Verkar ha ytterligare problem med elen, alla lysen i bilen (lyktorna, instrumentpanel, radio,takbelysning) har ett pulserande sken(pulserar i ungefär samma takt som en snabb blinkers) men lyser dock hela tiden, så det är inte så att det slocknar eller så... Kan det vara att det är variatorn som krånglar och inte laddar som den ska eller? Till en början kom detta fenomen bara när bilen var kall, men nu är det så även om jag kört några mil..

Och det sista: Fläkten går på maxvärme hela tiden, vilket är rätt behagligt nu när det är kallt och jävligt, men kommer bli en plåga i den norrländska sommarhettan.=) Antar att det bara är nåt reglage som släppt en bit in i instrumentpanelen, men är det nån som känner till detta fenomen och vad som kan ligga bakom detta? Orkar inte slita lös hela instrumentpanelen för att få det fixat:S

Tacksam för svar om än det nu blev flera olika frågor och kanske lite rörigt =)

scorpio72
2008-01-11, 18:59
Byt eldelen bakom tändningslåset så börjar nog lampor etc att fungera som det ska igen.

Fahlgren
2008-01-12, 01:29
Jo just den delen märkte jag idag när jag startade och inget gick. Stängde av bilen (som jag alltid gjort när detta fenomen uppdagats) och startade igen.. samma sak.. började fundera på jordfel eftersom torkarna och fläkten startade när jag slog igång helljuset och "höll spaken" längst bak. Efter ett par försök att stänga av och starta så testade jag att vrida på nyckeln lite efter att ha startat (inte så långt att jag vred igång startmotorn) och mycket riktigt kom lysena, fläkten och torkarna igång.. Väldigt tur för mig då jag skulle köra hem bilen från luleå till piteå (6 mil) i mörker, regn och snöslask längst en tungt trafikerad e4=)

Någon som har några idéer kring det andra?

Fireball
2008-01-12, 10:50
Angående det pulserande ljuset; ändras pulsfrekvensen i takt med motorvarvet?
I så fall skulle jag gissa på likriktaren. Det räcker med att en av dioderna går sönder i den, sen likriktar den bara halva vågen (vilket ger ojämn spänning).

Angående värmen: På min caddy (mk1) sitter värmekranen i motorrummet, hyfsat rakt framför föraren, ca 30 cm framför torpedväggen.
Jag vet inte om det är samma på Golfarna, men om så är fallet är det lätt att kolla om armen flyttar sig när du ändrar på reglaget i kupén.

Fahlgren
2008-01-12, 22:45
Tyvärr är det inte så, utan det är samma pulserande oavsett vilket varvtal motorn ligger på. Ska dock kolla upp det där med värmen, tack för tipset!

Fahlgren
2008-01-14, 18:47
Byt eldelen bakom tändningslåset så börjar nog lampor etc att fungera som det ska igen.


Vad heter delen, och vart går den att få tag i? Försökt kolla runt lite på svenska budgetstället (mekonomen, biltema osv) och även typ-17.de utan resultat.. Kan mycket väl vara så att den finns på typ 17, men jag är ju så förpilskat dålig på tyska=)

scorpio72
2008-01-14, 21:29
Traska in på närmaste VAG butik och köp den. Kostar inte många kronor.
Sök i gamla forumet (http://www.gtiklubben.nu/old/index.html) för mer info

Fahlgren
2008-01-21, 23:18
Var hos far min idag och släpade med honom ut för att kika lite på bilen då han besitter betydligt mer kunskap om bilar än mig.. Ang. Pulserande så trodde han det berodde på att generatorn är för stark och "överladdar". Detta då lysena nu faktiskt håller sig fasta så länge bilen står på tomgången, men börjar pulsera så snart jag rör gasen. Är detta troligt? och isf vad ska man ha för generator?

http://geting.se/viewimage.php?image=81368-DSC00810.jpg <-- märkningen på nuvarande generator. jag tror detta är något som den förre ägaren monterat dit då den gamla havererade.