handdator

Visa fullständig version : svajjig tomgång GTI -99



chriz78
2008-01-10, 21:08
har fått problem med tomgången på GTi:n.....

är väldigt svajjig får den stå en stund på tomgång så stabiliseras det, men precis när man släppt gasen elller så så svajjare ibland lägger den till och med av

några tips?

Krille
2008-01-10, 21:32
Jag vet inte, men... :P

såg på ett annat forum att det kunde vara luftmassemätaren...
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=2797

Finn
2008-01-10, 22:20
LMM brukar visa sig genom rykningar under belastning oxå.

chriz78
2008-01-10, 22:34
LMM brukar visa sig genom rykningar under belastning oxå.

ryckningar har jag inte i allafall...

magnusT
2008-01-10, 22:54
Hade svajig tomgång på min gti för nåt år sedan. Lämnade in på verkstan där dom bytte tempgivare samt rengjorde gasspjället. Min var seg med att gå ner till normal tomgång.

jbtgti
2008-01-12, 01:18
Hade svajig tomgång på min gti för nåt år sedan. Lämnade in på verkstan där dom bytte tempgivare samt rengjorde gasspjället. Min var seg med att gå ner till normal tomgång.

jag skulle tro att dom även gjorde en grund inställning av tomgångsmotorn den sitter inne i spjällhuset. inställningen måste göra med datorn.


hur är motor på tomgång när ac,n slår igång?
om du har farthållare funkar den som den ska?

kolla om du har nån felkod

/jörgen
http://www.garaget.org/JbtGti

chriz78
2008-01-12, 01:25
jag skulle tro att dom även gjorde en grund inställning av tomgångsmotorn den sitter inne i spjällhuset. inställningen måste göra med datorn.


hur är motor på tomgång när ac,n slår igång?
om du har farthållare funkar den som den ska?

kolla om du har nån felkod

/jörgen
http://www.garaget.org/JbtGti

kan man kolla felkoder själv?

när ac slår igång så gåt tomgången upp...

jbtgti
2008-01-12, 01:48
kan man kolla felkoder själv?

när ac slår igång så gåt tomgången upp...

felkoderna kan du kolla själv om du har diagnosutrustning. går inte på något annat sätt.

widget
2008-01-12, 17:51
Det var samma sak med min bil den dog också ibland. Jag rengjorde gasspjället sen dess har det varit bra.=) Det var väldigt skitigt

robban81
2008-01-12, 19:57
Tomgången brukar bli orolig om man haft borta batterikabeln en längre stund.

Har haft det på min bil ett par ggr, tomgången hoppar mellan ~400-900varv och dör ibland. Gaspjället har tappat sin grundinställning.

På min motor (agu 1.8T -00) är det bara att ha tändningen på ett tag utan att starta motorn så grundinställer gaspjället sig själv. Man hör att det börjar surra i spjällhuset efter nån halvminut. Vet inte hur det är på din motor men du kan ju testa.

chriz78
2008-01-14, 09:46
Tomgången brukar bli orolig om man haft borta batterikabeln en längre stund.

Har haft det på min bil ett par ggr, tomgången hoppar mellan ~400-900varv och dör ibland. Gaspjället har tappat sin grundinställning.

På min motor (agu 1.8T -00) är det bara att ha tändningen på ett tag utan att starta motorn så grundinställer gaspjället sig själv. Man hör att det börjar surra i spjällhuset efter nån halvminut. Vet inte hur det är på din motor men du kan ju testa.

skall testa det...

chriz78
2008-01-14, 21:53
Tomgången brukar bli orolig om man haft borta batterikabeln en längre stund.

Har haft det på min bil ett par ggr, tomgången hoppar mellan ~400-900varv och dör ibland. Gaspjället har tappat sin grundinställning.

På min motor (agu 1.8T -00) är det bara att ha tändningen på ett tag utan att starta motorn så grundinställer gaspjället sig själv. Man hör att det börjar surra i spjällhuset efter nån halvminut. Vet inte hur det är på din motor men du kan ju testa.


har en 1.8T jag med, men jag kunde inte höra något surr från spjällhuset... hade tändningen på ca. 1minut...



skall prova att göra ren i spjällhuset imorgon...

Finn
2008-01-15, 00:11
Har för mig att spjället grundinställer sig själv efter 15sek med påslagen tändning.

golf99
2008-01-16, 15:50
du har problem med din tempsensor (G 62) den ger felsignaler vilket i sin tur ställer till det för lamdasonden som inte vet om det ska vara fet eller mager blandning, byt den så går bilen som den ska igen, jag lovar

chriz78
2008-01-16, 20:59
du har problem med din tempsensor (G 62) den ger felsignaler vilket i sin tur ställer till det för lamdasonden som inte vet om det ska vara fet eller mager blandning, byt den så går bilen som den ska igen, jag lovar

ok du är alltså hundra på det....

var sitter den?

borde förresten inte tomgångee svajja hela tiden då?
nu svajjar ju den en liten stund ca.5sekunder när man har släptt gasen sedan stabiliseras den, men jag kanske tänker fel...

chriz78
2008-01-17, 21:36
är det någon som vet var tempgivaren sitter?

kan ju vara fördel om jag kan peka på den om jag skall åka till VAG och beställa...

det är alltså tempgivaren för motorstyrningen!?

Mini_me
2008-01-17, 21:57
Sitter (sett framifrån) på höger sida om toppen vid vatten slangar och rör. Har en el kontakt på sig.

chriz78
2008-01-17, 22:39
Sitter (sett framifrån) på höger sida om toppen vid vatten slangar och rör. Har en el kontakt på sig.


Men sitter det inte flera där? eller minns jag fel, är det inte olika färger eller nåt på dem?

Mini_me
2008-01-17, 23:00
Borde bara vara en...som sitter in i ett plast hus.
Troligen svart till färgen och ev fyrkantigt utseende eller med rundade hörn.

chriz78
2008-01-18, 20:53
Borde bara vara en...som sitter in i ett plast hus.
Troligen svart till färgen och ev fyrkantigt utseende eller med rundade hörn.

var in på VAG och beställde en idag... kostade 380kr
man får hoppas tomgången blir bra sedan

golf99
2008-01-24, 11:33
har märkt att det är vanligt att (G 62:an) är paj. den orsakar de mest konstiga fel. verkar som att om något tjallar med motorn ska man byta den först å främst.
den ger allt som oftast upphov till massa sporadiska ( konstiga ) fel.

Scratchen
2008-01-24, 19:08
Har exakt samma fel som dig men på min Polo GTI 16v -98. Har bytt rotor, fördelare, och den omtalade tempgivaren. Inget fungerar.

VAG får inte heller upp några felkoder..

Gasspjällhuset ser inte alltför mysigt ut, så jag antar att jag får gå vidare med att göra rent det.

Var sitter LMM? Och sitter tomgångsventilen inbyggd i spjällhuset? Hittar nämligen inte en sådan..

Scratchen
2008-01-28, 08:49
upp..

chriz78
2008-01-28, 23:59
Har exakt samma fel som dig men på min Polo GTI 16v -98. Har bytt rotor, fördelare, och den omtalade tempgivaren. Inget fungerar.

VAG får inte heller upp några felkoder..

Gasspjällhuset ser inte alltför mysigt ut, så jag antar att jag får gå vidare med att göra rent det.

Var sitter LMM? Och sitter tomgångsventilen inbyggd i spjällhuset? Hittar nämligen inte en sådan..

lmm sitter väl alldeles vid luftfilterlådan....
skall ta mig i kragen nu och byta tempgivaren...