handdator

Visa fullständig version : Rostskyddsbehandling



Cullberg
2008-01-10, 16:40
Tänkte jag skulle lämna in golfen på Rostskydd, någon som gjort det och vet ungefär vad det kan tänkas kosta eller vad man skall tänka på! Man har ju hört att det inte skall vara något vidare på nyare bilar! Bilen i fråga är en golf IV!

VWGolIV
2008-01-10, 22:24
Eller gör det själv

Köp hagmans underredsmassa och spruta på själv.

Hissa upp bilen och tvätta den ren först, eller så ren den kan bli.

Har själv gjort det på min bil för 200 kr.

Mr dOhC
2008-01-10, 22:28
Det är väl inte fel att få in nåt i hålrum som finns också, alltså koppla på "en sån där slang" :-P ursäkta uttrycket men vet ej vad det heter. Det är iallafall en liten tunn böjbar slang som kopplas till ex vis rostskyddsvax spruta. Sen är det bara att stoppa in där lite varstans och ösa på :-P

ovredsson84
2008-01-10, 22:36
Det är väl inte fel att få in nåt i hålrum som finns också, alltså koppla på "en sån där slang" :-P ursäkta uttrycket men vet ej vad det heter. Det är iallafall en liten tunn böjbar slang som kopplas till ex vis rostskyddsvax spruta. Sen är det bara att stoppa in där lite varstans och ösa på :-P

En liten fråga då till detta, sprider det sig ordentligt då eller det blir typ bara en skvätt där inne???

Manny
2008-01-10, 22:45
du drar ut slangen samtidigt som du sprutar och får (förhoppningsvis) ett jämnt lager i hala balken.

JWO
2008-01-11, 08:49
Någon som vet vad det ungefär kostar att lämna in?

Cullberg
2008-01-11, 09:20
Kollade på passat klubben! Där fick man lite inpiration! Det är ungefär såhär jag vill göra! http://vwpc.se/forum/viewtopic.php?t=549&postdays=0&postorder=asc&start=75 Ser bra ut =)

Mr dOhC
2008-01-11, 09:37
Ja det må jag säga, riktigt nice på den passaten. Synd bara att vintern redan är här :-(. Har själv tänkt rostskydda min golf men ej blitt av ännu :-(

JWO
2008-01-11, 10:24
Passaten blev riktigt snygg, måste ju göra susen för bilen i längden.
För att det vara lönt att göra de så ska man ju gärna behålla bilen en längre tid också...

Linus_R32DSG
2008-01-11, 12:29
Jag lämnade in min på dinitrol. Kostade drygt 6000 kr, underrede + hålrum. Har bara haft bilen dn dryg månad så jag vet inte om det var välinvesterade pengar...

Cullberg
2008-01-11, 13:24
Kollade precis på dinitrolcenter här i Alingsås! Dom rekomenderade en mellanbehandling till min bil, Golf gti -02, då är det hålrum och underrede mm! Detta skulle kosta 3800 kr! Verkade inte så farligt dyrt

JWO
2008-01-11, 13:46
Kollade precis på dinitrolcenter här i Alingsås! Dom rekomenderade en mellanbehandling till min bil, Golf gti -02, då är det hålrum och underrede mm! Detta skulle kosta 3800 kr! Verkade inte så farligt dyrt

Köper man en bil som är ett / två år gammal och kör med den 2-3 år känns inte dom pengar så jätte väl investerade, eller vad säger ni?

Holmgren
2008-01-11, 13:46
Detta kommer jag göra på min etta... Vill ju att den ska hålla i många år...
Lika bra att göra det innan jag monterar på alla sakerna.

JWO
2008-01-11, 13:47
Detta kommer jag göra på min etta... Vill ju att den ska hålla i många år...
Lika bra att göra det innan jag monterar på alla sakerna.

I ditt fall förstår jag dig att du gör det, det är ju en liten legend du har i garaget! Mycket väl investerade pix!

jonas_lindquist
2008-01-11, 13:56
Eller gör det själv

Köp hagmans underredsmassa och spruta på själv.

Hissa upp bilen och tvätta den ren först, eller så ren den kan bli.

Har själv gjort det på min bil för 200 kr.

Tell me more! Hur fungerar detta? Är det sprayburkar då eller? KAnske värt att göra på min mk III...

//Jonas

jonas_lindquist
2008-01-11, 14:07
Tell me more! Hur fungerar detta? Är det sprayburkar då eller? KAnske värt att göra på min mk III...

SVarar på min egen fråga: http://www.doityourself.se/hagmans/inst_steg.asp?atgard=408

//Jonas

Cullberg
2008-01-11, 17:24
Köper man en bil som är ett / två år gammal och kör med den 2-3 år känns inte dom pengar så jätte väl investerade, eller vad säger ni?

Det skulle jag nog säga att dom gör, man borde få mer för den när man s'ljer den, sen vet du ju att den är fräsch även på undersidan och kan sova bättre om nätterna! Nä men jag tror iaf att det är bra... Jag skall nog göra det på min bil iaf, så kan man koncentera sig på utsidan mer sen! Men iofs så har ju jag en ganska udda bil som är värd att bevaras... Det borde du göra med din också tror jag! Det sägs ju att det skall vara ganska kass rostskydd även på nyare bilar.

Gullideckel
2008-01-11, 18:09
Det skulle jag nog säga att dom gör, man borde få mer för den när man s'ljer den, sen vet du ju att den är fräsch även på undersidan och kan sova bättre om nätterna! Nä men jag tror iaf att det är bra... Jag skall nog göra det på min bil iaf, så kan man koncentera sig på utsidan mer sen! Men iofs så har ju jag en ganska udda bil som är värd att bevaras... Det borde du göra med din också tror jag! Det sägs ju att det skall vara ganska kass rostskydd även på nyare bilar.

Volkswagen koncernen har inte dåligt rostskydd...snarare bland dom bästa på marknaden(Volvo är bäst).

Källa:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=98&brandID=44

Men därmed inte sagt att de är fel att komplettera rostskyddet..de är nog väl investerade kronor...bara bilen är helt torr när den behandlas.

Marcus
2008-01-11, 18:21
Golf 1K (5) har sämre rostskydd än Golf 1J (4). Volkswagen har snålat in på de senaste modellerna, tråkigt nog. Skyll på fransmännen och deras storsäljande skit. :-)

VWGolIV
2008-01-11, 21:14
Jag köpte detta verktyg till tryckluft

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1009&iItemId=109872

Sen köpte jag

http://www.hagmans.se/artikel_kooper.asp?a=11331

Borde räcka till minst 2 bilar, dock beroende på vad man sprutar.
Se bara till att täcka för lacken för blir det fläckar på bilens lack så får man gnugga och tvätta mycket, jobbigt.

P-plats.se
2008-01-11, 21:48
Vad säger VAG om att man rostskyddar???
Jag menar dom har ju ett relativt bra rostskydd samt lång rostskyddsgaranti men gäller denna om man går lös med sprutan?

tjipp
2008-01-12, 17:54
vet inte men hade en arbetskamrat som fick rost i sina bakskärmar på sin saab.. som han rostskyddat på firma.. då fick han inget på garantin pga. att dem inte kunde bevisa att rostangreppet funnits innan rostskyddsbehandlingen.. saab påstod då att man rostskyddat in fukten och att därför rosten uppkommit!