handdator

Visa fullständig version : Vad har jag borrat mig in till i toppen



Fredda84
2008-01-09, 22:58
Detta gäller toppen till en Golf 2 16V kr motor

jag skulle borra bort en fastrostad bult på motorn som håller på att fräscha upp men kom lite snett och lite för långt så det vart hål in till motorn någonstans, frågan är vart? jag har borrat i hålet där den röda "ringen" är

jag har pulat i lite packningsmassa i hålet och använt gängtejp för att det förhoppningsvis inte skall läka om det är något tryck där bakom

jag provade att blåsa i hålet först och då hörde jag det genom vevhusventilationen eller vad det är som sitter på framsidan av motorn

http://www.geting.se/image.php/79156-skruvhal.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=79156-skruvhal.jpg)

jooeell
2008-01-10, 07:58
det är vattenrör som går ut där! går till toppen på kylaren... men jag förstår inte hur du kan höra blåset i vevhusventen... du måste borrat åt h-vete för långt isåfall

kom o tänka på en sak om du borrat alldeles åt fanders så kan du borrat in i cylindern... in i kompkammaren i toppen och om du då har en ventil som står öppen o blåser där så borde du kunna höra det ut i vevhusventen... om så är fallet så kan du kasta den toppen =/ eller svetsa men man bör nog härda om det inne i kompkammaren isåfall kanske...

ypzilon
2008-01-10, 07:59
I så fall har du nog borrat in dig till hålet där oljan rinner ner till tråget från toppen. Där är det inget tryck, så det ska nog hålla tätt.
Om du tittar på topplockspackningen på bilden så ser du ett stort hål i framkant av packningen mellan tvåans och treans cylinder, det ligger ju ungefär i linje där du borrat...

jooeell
2008-01-10, 08:05
så kan det också vara ;P tänkte inte på det

Fredda84
2008-01-10, 09:11
Det låter ju rimligt tycker jag. Då kan toppen få leva ett tag till.

Quattro_mannen
2008-01-10, 17:19
Det låter ju rimligt tycker jag. Då kan toppen få leva ett tag till.

Leva ett tag till kanske toppen gör,men du lär ju ha lite aluminiumspån i oljekanalerna isf om du borrat genom....så motorn kommer knappast att leva länge till utan att putsa tråg och oljekanaler....

Fredda84
2008-01-10, 19:29
jo jag ska ta lös tråget och rengöra så mycket jag kan.
är det nån större risk då om det är oljereturen jag borrat in skräp till? först är det väl en sil på oljepumpen och sen hamnar det väl i oljefiltret annars? eller finns det ändå en hyffsad risk att det kommer emellan något lager eller kommer upp i toppen igen?