handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem, Corrado G60



Lorentz
2008-01-09, 17:08
Hej!

Jag har fått lite problem med kopplingen på min Corre. När man lägger i ettan och börjar slira på kopplingen för att åka iväg så brummar/knarrar det och så vibrerar kopplingspedalen. När man sedan kommer upp i fart är det inga problem att växla, om man inte växlar i uppförsbackar eller växlar ner så att växellådan "ansträngs" för då kan det knorra lite när man ska släppa up pedalen.
Min första tanke var att "fan nu måste jag byta koppling!" Men sen kom jag på att om jag kör på tvåan och gasar max så slirar den inget utan går som den ska, så då kan det inte vara kopplingen tänkte jag, eller?.
Kan det var så att urtrampningslagret är slut eller kan det vara kopplingen eller något annat? Är det någon som haft samma problem och som vet vad det kan vara för fel???

Mvh Andreas
__________________________________________________ ______________________________________________

Lorentz
2008-01-10, 09:19
Ingen som vet vad det kan vara????

Lorentz
2008-01-16, 08:16
Upp, upp, upp...

Mr dOhC
2008-01-16, 08:30
Om bilen står på tomgång med friläge i, låter det när du tramapr ner kopplingen och har den ner tryckt ? Då kan det vara utrampnings lagret, det "brukar" rassla/skrammla

Du har väl hydralisk koppling på den, 02A låda med vajer ?

Kan behöva lufta systemet, hur känns pedalen, som vanligt ?

Du skriver att den dels brummar/knarrar/knorrar när du startar fr stillastående, och att när du kör och växlar så slirar den inget.
Menar du då att det både brummar och slirar från stillastående ?

pekka kiiskilä
2008-01-16, 15:48
Jag har nyss bytt koppling på min bruksbil och på den var lamell centrumet löst och det gjorde att det vibbade i pedalen samt att den högg lite i starten,

Jag hade lite mer fel på min koppling med som tryckstången som slitits ner ca 5mm med.

Lorentz
2008-01-19, 09:53
-> MrDOHC

Det låter inget när man står stilla och trycker ner kopplingen.
Det är hydraulisk koppling med vajjer.
Pedalen känns som vanligt, känns inte svampigt eller liknande. Tror inte det är luft i systemet.
Det brummar/knarrar från stillastående, tycker inte att det slirar. Motorn brukar hosta rätt mmycket när man ska köra iväg, som om den blir extra ansträngd. Men inget när man kör vanligt.

-> Pekka

Oki. Det blir att jag ska ta bort lådan och byta koppling och urtrampningslager nu så jag ska kika efter hur det ser ut där inne.


En polare trodde att det kanske kunde vara lagret till utgående axel i lådan som är slitet och att det ar därför det är som det är.