handdator

Visa fullständig version : Rasad 16V topp..



Bastard66
2008-01-08, 22:19
Jag har köpt mig en motor med rasad topp (9A).. Det jag undrar över är om toppen blir helt skrot när den rasar eller är detså enkelt att byta ut dom krökta ventilerna och köra igen??

Vore väldigt bra om man kunde fixa toppen då jag tänkte använda blocket till min golf 2 16V. Då kan man ju bygga på 9A motorn och stoppa i den utan att plocka över PL toppen..

Funderar även på om något skiljer på insugen mellan 9A och PL??

PS. 9A har väl KE-jet precis som PL??

Mr dOhC
2008-01-09, 00:02
9A motorn har KE- Motronic.

Det finns 3 olika insug men dom passar på alla motorerna. Finns en tråd om dom olika insugen nånstans här

EDIT: Här finns dom olika insugen : http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=13&id=77

Lillen
2008-01-09, 13:20
Jag har köpt mig en motor med rasad topp (9A).. Det jag undrar över är om toppen blir helt skrot när den rasar eller är detså enkelt att byta ut dom krökta ventilerna och köra igen??

Vore väldigt bra om man kunde fixa toppen då jag tänkte använda blocket till min golf 2 16V. Då kan man ju bygga på 9A motorn och stoppa i den utan att plocka över PL toppen..

Funderar även på om något skiljer på insugen mellan 9A och PL??

PS. 9A har väl KE-jet precis som PL??

Borde gå att renovera.
Byt ventiler och styrningar.
Sedan slipar man in hela paketet.
Renoverar hela toppen naturligtvis när man är på G.

Kolla resten bara så inget är sprucket eller sönderslaget!
T.ex ventilsäten ellet annat?

Bastard66
2008-01-09, 17:36
ok.. men om nu 9A har KE-motronic så funkar det inte att byta hela motorn utan att plocka med kabelstam, styrenhet etc??