handdator

Visa fullständig version : Elfel - Passat -04



larsahl
2008-01-08, 20:39
hej!
Farsan har en vw passat från 04:a. Nu är det så att den har fått något skumt elfel, det började i somras att bakluckan bara kan låsas och låsas upp med nyklen och reagerar inte med att låsa upp med centrallåset genom att trycka på nyklen.

Nu idag så slutade fönsterhissarna fungera samt innerbelysningen tänds inte.
Tanklocket är konstant låst också, går ett att få upp genom att trycka på knappen. Ibland indikerar den att förar dörren är öppen fast den är stängd.

Någon som har koll på vad som kan vara fel? Någon standard grej på den årsmodellen?

Henrik.M
2008-01-08, 20:45
Ibland indikerar den att förar dörren är öppen fast den är stängd.

2 sillburkar på en defekt låskista i förardörren.




Någon som har koll på vad som kan vara fel? Någon standard grej på den årsmodellen?

Jag drar alla standardgrejer.

Trasigt/ga låskistor

Fukt i / defekt komforstyrdon

Någon av dörrstyrdonen (elhissmotorerna) är defekt.

Kontaktstyckerna i dörrarna är defekta/har hoppat ur.


Tips 1 : Kolla säkringarna (känns inte som det felet men är gratis och enkelt att utföra denna kontroll).

Tips2 : Ta felminne på komfortsystemet antingen med VAG Com eller på verkstad med utrustning.

tips 3 : Känn om det är blött under mattan på förarsidan. (Även detta är gratis med lite bökigare att utföra ordentligt).

Hade det bara varit fortsatt strul med bakluckan hade jag satt en sillburk på bakluckans låskista.
Men eftersom även förardörren spökar så sätter jag 2 sillburkar på förardörrens låskista och 1 sillburk på bakluckan låskista.
Standardfel mellan 1997-2005 att låskistorna havererar.


Har även varit med om att någon elhissmotor brunnit = du får knasiga fel pga av att styrdonet för varje dörr är inbyggt i elhissen. (nu gäller det iofs alla dörrar verkar det som).

Utför tips 1-3 så bör du finna felet.
Annars kan man bara gissa sig fram = Dyrt och bökigt i längden.
Just nu gissar jag men jag gissar av erfarenhet. (Har ju ingen bil att felsöka i framför mig).

larsahl
2008-01-08, 21:17
tack, en säkring var trasig som orsakade endel av felen. Nu är det bara bakluckan som är trasig, men det kanske är som du säger en kontakt eller trasiglåskista.

Lustiga är att den säkringen byttes för 1 år sedan då fönsterhissarna la av. Verkar mystiskt, kan ju vara lite för mkt grejjer på en o samma säkring. Kanske ass burnern som ligger på samma ;)

Henrik.M
2008-01-08, 21:42
tack, en säkring var trasig som orsakade endel av felen. Nu är det bara bakluckan som är trasig, men det kanske är som du säger en kontakt eller trasiglåskista.

Garanterat låskistan i bakaget som är trasigt.
Kostar några hundra lappar och är relativ enkelt att byta själv om man bara tar det lungt och tittar hur prylarna sitter fast.
Inte alls avancerat.


Lustiga är att den säkringen byttes för 1 år sedan då fönsterhissarna la av. Verkar mystiskt, kan ju vara lite för mkt grejjer på en o samma säkring. Kanske ass burnern som ligger på samma ;)

Som jag sa så brukar för det mesta låskistorna vara roten till allt det onda i passaternas komfortsystem.
Ang säkringar som ligger "hemmorojdgrillen" på separat säkring. (Stolsvärme kallat i folkmun).