handdator

Visa fullständig version : Soppasystem Golf G60, hur mur stor kapacitet?



john1
2008-01-08, 15:52
Hej,

Jag undrar hur mycket original soppasystem klarar att pump fram på
min Golf G60 -90. Hörde/läste något om att soppasystemen skiljer
på sig 90-91. Har tänk åka på etanol, annan kamaxel, höjt komp, portad
G-lader, Andra kolvar/stakar tillsammans med ~500cc spridare.
Har kikat lite på Walbro GSL392 (255 L/h vid 3 bar), klarar förpumpen
att leverera soppa till denna?

Tacksam för svar!

edit: Hehe, såg att jag fått till en festlig rubrik! :)

Sn00k
2008-01-08, 16:09
skillnaden mellan pumparna är att 91:an inte har nån förpump, utan en annan typ av tank, med huvudpumpen försänkt direkt i tanken.
tidigare årsmodeller har precis som på gamla 8/16v en förpump i tanken och huvudpumpen utanför i en cache-tank.

har själv tittat lite på walbro pumparna.. och säger bara.. NEJ.. usch.. tvi å blä.. illalåtande pumpar, rasslande och väldigt tveksamma till etanol.. skulle jag aldrig välja.. 255lph vid 3 bar är inte direkt imponerande heller.

bosch 044.. passar i cache-tanken me lite modifikation.. bra och pålitlig pump som sällan sviker.. alt. bosch ms pumpen.. räcker i ditt fall.. skillnaden i pris är dock inte så stor så.

har åkt 400+ häst med orginal förpump ifrån en GTI 8v.. NY.. och en bosch motorsport pump.. 195lph/5 bar.. så.. köp dig en ny sådan så du vet att den är fräsh, så räcker den till.

nyfiken.. andra stakar? gjort någonting åt toppen? =)

forsberg
2008-01-08, 16:16
Hej!

044 pumpen hur får man den att passa i catch tanken, det är väl en inline pump ? Lust att förklara lite närmare hur man går till väga ?

mvh/ Mathias

john1
2008-01-08, 16:31
Okej, då får jag lägga Walbro åt sidan! Får lite på dig, blir till att beställa
en 044 och en ny förpump istället!

Jupp, ska åka med 144mm Scat-stakar och JE-kolvar är det tänkt. Nej
motorn sitter i bilen fortfarande, har inte hittat något garage så jag samlar
delar så länge! :)

David L
2008-01-08, 17:55
Bosch 044an går att ha i tanken, men kräver som Sn00k säger att original pumphus modifieras. Vad och hur blir man ganska snabbt varse om när man tittar på sakerna.

Nackdelen med en ombyggt hus och en 044a är att du blir av med catchtank-funktionen
som är original. Så det bästa är en förpump i tanken (original funkar rätt bra) via en catchtank utanför bilen och sedan vidare till en matarpump och fram till motorn. Att sedan leda tillbaka returen från motorn via catchtanken, och sedan till tanken är ingen dum idé heller. Då är alltid catchtanken full ifall förpumpen i tanken av nån anledning skulle suga luft ett tag.

Obs, en Bosch 044a är inte att rekommendera ihop med originalpumpen i tanken om man inte har catchtank. 044an suger mer än original klarar av att leverera, och 044an är dessutom överdimensionerad för dina effektmål.

Pumpen Snooken åker med räcker gott och väl för ~500hk.

Sn00k
2008-01-08, 18:07
David.. 500hk.. hrrm.. det räcker den ju inte till när han tänkt köra etanol.. fast den är endå overkill för ändamålet.. och "etanol-säker" =)

R.Grönberg
2008-01-08, 19:09
Okej, då får jag lägga Walbro åt sidan! Får lite på dig, blir till att beställa
en 044 och en ny förpump istället!

Jupp, ska åka med 144mm Scat-stakar och JE-kolvar är det tänkt. Nej
motorn sitter i bilen fortfarande, har inte hittat något garage så jag samlar
delar så länge! :)

Letar du kam så har jag en;)

john1
2008-01-08, 20:32
Letar du kam så har jag en;)

Jag letar fortfarandeg, vad är det för någon, är den ny?

R.Grönberg
2008-01-08, 20:46
Jag letar fortfarandeg, vad är det för någon, är den ny?

Inte helt ny men har inte rullat många 100 mil.
Ligger på delar säljes

john1
2008-01-08, 20:49
Bosch 044an går att ha i tanken, men kräver som Sn00k säger att original pumphus modifieras. Vad och hur blir man ganska snabbt varse om när man tittar på sakerna.

Nackdelen med en ombyggt hus och en 044a är att du blir av med catchtank-funktionen
som är original. Så det bästa är en förpump i tanken (original funkar rätt bra) via en catchtank utanför bilen och sedan vidare till en matarpump och fram till motorn. Att sedan leda tillbaka returen från motorn via catchtanken, och sedan till tanken är ingen dum idé heller. Då är alltid catchtanken full ifall förpumpen i tanken av nån anledning skulle suga luft ett tag.

Obs, en Bosch 044a är inte att rekommendera ihop med originalpumpen i tanken om man inte har catchtank. 044an suger mer än original klarar av att leverera, och 044an är dessutom överdimensionerad för dina effektmål.

Pumpen Snooken åker med räcker gott och väl för ~500hk.

Okey, vad finns det för andra alternativ på externa pumpar som skulle kunna passa?

john1
2008-01-08, 20:57
Inte helt ny men har inte rullat många 100 mil.
Ligger på delar säljes

Å, den tar vi! :) Boka den på mig, jag ringer i morgon!

R.Grönberg
2008-01-08, 22:29
Å, den tar vi! :) Boka den på mig, jag ringer i morgon!

Japp gör så john=)
din g60 verkar festlig

john1
2008-01-09, 12:23
Japp gör så john=)
din g60 verkar festlig


Den ska väl bli i alla fall! :)

David L
2008-01-09, 22:55
Okey, vad finns det för andra alternativ på externa pumpar som skulle kunna passa?

16v KR-pump som körs lågtryck brukar kunna ge en del. Annars den Sn00ken har, det är alltså inte 044an som nämts. Finns säkert många fler pumpar som duger också.

NeXeN
2008-01-10, 13:56
Det är väll många som kör med Audi S2 pump i org tank?
Har för mig att man har läst det i det gammla forumet

forsberg
2008-01-10, 14:20
Vilken pump är det du använde Sn00k, ms antar jag står för (Bosch) Motorsport pump, men vilket slutnummer har den, sökte runt på det flödet du angav men hittade inte på den.

Norpan
2008-01-10, 14:36
Titta på www.dli-teknik.se så hittar du den där!

JRJ
2008-01-14, 08:15
Om jag inte är helt ute och simmar så åker Snooken med en Bosch 984'a, samma som jag har.

Min Corre har precis den setup som David beskriver.
Matning från tanken till en liten catchtank, från den via 984'an till motorn, retur från motorn tebax till catchtanken, och från catchtanken tebax till stora tanken.
Funkar rolex.

john1
2008-01-14, 19:19
Tack för svaren, grymt att det finns mycket kunskap här! :) Då får jag snegla på den pumpen. 165L/H vid 5 bar right?

Nu vet jag för övrigt vad det blir för kamaxel, har beställt en Schrick asymmetrisk 268°/276°!

Fors
2008-01-15, 14:07
Jas som läser slarvigt, eller kom nån fram till vad orginal har för kapacitet?

Kan ju vara bra å veta när man måste/bör byta pumpen,,,

john1
2008-01-15, 14:52
Jas som läser slarvigt, eller kom nån fram till vad orginal har för kapacitet?

Kan ju vara bra å veta när man måste/bör byta pumpen,,,

Nej det har nog inte kommit fram någon exakt siffra, ja det kan vara intressant att se! Någon som vet hur mkt den flödar per timme i jämförelse med Boscharna?

Sn00k
2008-01-15, 18:00
soppan räcker, med orginal pump(den variant där det är EN huvudpump i tanken) och 98 oktans bensin, till ganska precis 305hk vid 1.2 bars laddtryck och AFR 12.0.. sen trillar orginal-kolvarna isär.. ;)

john1
2008-01-15, 18:19
soppan räcker, med orginal pump(den variant där det är EN huvudpump i tanken) och 98 oktans bensin, till ganska precis 305hk vid 1.2 bars laddtryck och AFR 12.0.. sen trillar orginal-kolvarna isär.. ;)

Okey, du har provat förstår jag! :D

Fors
2008-01-15, 22:22
soppan räcker, med orginal pump(den variant där det är EN huvudpump i tanken) och 98 oktans bensin, till ganska precis 305hk vid 1.2 bars laddtryck och AFR 12.0.. sen trillar orginal-kolvarna isär.. ;)

Ok, känns som att orginal soppapumparna kan sitta i ett tag till =)
Skiljer det mkt mot varianten med för-, och huvud-pump?

Sn00k
2008-01-16, 13:23
vet ej.. vet bara att den med huvudpumpen i tanken är den kraftigare av dom.

john1: jajjemen, nere på bugrun ett år.. det finns tom på film när en av kolvarna separerar.. ;)
det konstiga är att vi inte såg nånting när vi plocka isär motorn.. förrän vi lyfte av kolvringarna och en av kolvarna trillade isär i 2 delar.. häftigt..! ;P
jajja.. på den tiden var det fulchipp å soppatryck som gällde.. gick ok.. men bottnade pumpen vid bänkningen..
..nuförtiden mappar jag allt själv.. och det är en enorm skillnad.. =)

john1
2008-01-17, 17:11
Sn00k > Låter spännande! :) Hur har det gått med ditt Digifant-projekt du hade på G? Jag är fortfarande väldigt nyfiken på saken!

Nu har jag beställt en soppapump, blev en 984 som ni föreslog.