handdator

Visa fullständig version : EGR Rör? Vad e detta? Bild? - Caddy



vw1
2008-01-08, 00:10
Hallå tänkte köpa en caddy med ett trasigt EGR rör Har inte pratat med killen som har bilen så därför tänkte jag fråga om det e svårt att byta detta rör? kanske svetsa?! Har aldrig hört talas om detta så jag vet inte vart den sitter eller vad den har för funktion? Nån som har en bild på hur det ser ut?!? //Peter

Sebbe
2008-01-08, 06:07
Det sitter mellan EGR-ventilen (som sitter på insuget) och grenröret. Det har med avgasreningen att göra. Vet inte hur bökigt det är att byta med motorn i? Bara man kommer åt det så är det inga problem.

jooeell
2008-01-08, 07:57
vad du gör köp ett på vag om det finns... är över bögit o hålla på o fösöka fixa själv... speciellt om nipplarna rostat fast ordenligt! jag rekomenderar att du tar bort insug när du micklar blir mycket lättare o komma åt då!

Jocke J
2008-01-09, 18:39
Tja.

Själva grejen med ett EGR system är att det skickas tillbaka avgaser till motorns insug. Varför man skickar tillbaka avgaserna (15-20% av insugsvolymen) är för att minska utsläppet utav NOx (kväveoxider)

Avgasarna är ju redan förbrända, alltså kan dem inte förbrännas igen. Men avgasarna tar plats och gör förbränningen mindre effektiv då det är glesare mellan syremolekylerna-->inte lika mycket värme, som i sin tur leder till mindre NOx utsläpp.

Jag bytte mitt EGR rör utan att lossa någonting i princip.

http://s100.photobucket.com/albums/m4/USATRUCKER/?action=view&current=EGR.jpg
Där har jag ringat in hela skiten.... Det är alltså röret mellan grenröret och vacumklockan.
Vet ju inte exakt hur det är uppbyggt på din men lär vara liknande!