handdator

Visa fullständig version : Eftermontera färddator - Golf MK I



Henrik
2008-01-07, 16:57
Hej!
Har fått tag i ett komplett instrumenthus från en golf cab -92. Om jag vill montera in denna i min cab -88 som är utan färddator, behöver det göras något mer i form av kabeldragning, givare etc, eller är det förberett?

mvh
Henrik

Henrik
2012-12-01, 11:20
Lyfter ämnet. En speciell vindrutetorkarspak skall väl till, och några givare. Ingen annan som har erfarenhet av detta?

berlands
2012-12-01, 12:56
Jag har gjort detta på MKII, det är snarlikt på MKI.
Länk till tråden där jag beskriver operationen på MKII:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?16037-Vad-f%F6r-el-beh%F6vs-f%F6r-att-montera-f%E4rddatorn-p%E5-Mk2-Golf

/Berlands

Henrik
2012-12-01, 14:29
Tack, men det verkar inte vara samma som på mk2. Jag skrev nog fel först. Det är visst en färddator från 1983 jag har fått tag på, så jag behöver ingen spak, switchen är inbyggd i instumenthuset. Jag har lusläst elschemat för GTI -83 och kommit fram till följande:
Originalkonktaktdonet med 14 poler passar väl rakt av.
Det extra kontaktdonet med 6 poler skall kopplas så här:
1 utetempgivare
2 utetempgivare
3 oljetempgivare
4 växelbytesindikator
5 magnetventil förbrukningsindikator
6 ??? Hittar inte denna anslutning i schemat.

Hjälp mig komma vidare! Lite frågor:

Finns "gearchange indicator switch unit", "gearchange indicator vacuum switch", samt "switch for gearchange and consuption indicator" monterad i bilen trots att den inte har färddator idag? Var i så fall?
/Henrik

berlands
2012-12-02, 13:42
Tack, men det verkar inte vara samma som på mk2. Jag skrev nog fel först. Det är visst en färddator från 1983 jag har fått tag på, så jag behöver ingen spak, switchen är inbyggd i instumenthuset. Jag har lusläst elschemat för GTI -83 och kommit fram till följande:
Originalkonktaktdonet med 14 poler passar väl rakt av.
Det extra kontaktdonet med 6 poler skall kopplas så här:
1 utetempgivare
2 utetempgivare
3 oljetempgivare
4 växelbytesindikator
5 magnetventil förbrukningsindikator
6 ??? Hittar inte denna anslutning i schemat.

Hjälp mig komma vidare! Lite frågor:

Finns "gearchange indicator switch unit", "gearchange indicator vacuum switch", samt "switch for gearchange and consuption indicator" monterad i bilen trots att den inte har färddator idag? Var i så fall?
/Henrik

Aha, ser man på.
Jag har själv haft en GTI-83, men kommer faktiskt inte ihåg var reglagen satt. Hade för mig att själva knappen för att stega fram satt i vindrutetorkarspaken, men kan verkligen inte riktigt påminna mig om det var så eller inte.

Lite osäker på vad gearchange indicator switch unit är för något, men jag har för mig att det är en liten elektronikbox som sitter ovanpå reläplattan.
Sen sitter det en givare på växellådan som indikerar att femmans växel ligger i (för då ska inte upshift-lampan tändas längre, finns ju inte fler växlar :)
Kommer inte riktigt ihåg sen, men jag har för mig att det satt nån sorts switch på vaccuumslangen till vaccuumklockan till tändfördelaren. Tror det är denna som indikerar när det är dags att växla upp.

Skulle tyvärr inte tro att du har nån av dessa prylarna på din bil om det inte har funnits färddator eller upshift indikator från början.

/Berlands

Henrik
2012-12-02, 16:20
Det finns ett vred längst upp till höger över varvräknaren som man kan vrida mellan 1 och 2, och även trycka in, så jag tror den är istället för spaken på vindrutespaken. Jag kikade lite på bilen igår och enheten som skall sitta vid reläena finns inte. Inte heller vakuumgivare, utetempgivare, oljetempgivare eller switchen på växellådan som indikerar att 5:an är i. Denna switch har även inbyggd givare för backljus, jag har dock en annan givare placerad på ett annat ställe på växellådan. Funderar på att skippa den, för växlingsindikatorn är lite löjlig... Går det tro?

Henrik
2012-12-02, 18:09
Såg även att kabel för oljetempgivaren är fördragen, undra vart den tar vägen?
Sen är det väl inget problem att koppla in allt utom växelindikatorn?

Henrik
2012-12-06, 18:59
Har forskat vidare, det skall vara en torkarspak med knapp på. Något som vet om de finns att få tag på? Annars kan man ju kanske koppla en annan knapp.