handdator

Visa fullständig version : Trasigt styrservo - Polo variant -98



larsahl
2008-01-05, 13:43
Hejsan!
Var ute på ett ärende idag och det började låta som fan om bilen och trögstyrd när ja skulle svänga vänster. Det visade sig att styrservo pumpen har lagt av, det har låtit från bilen i två veckor och jag trodde det var vattenpumpen. Men nu visade det sig vara styrservot. Det sprutar ut olja vid hjulet på servot just nu när jag parkareade den.

Vad kan ett sådant byte kosta?
Kan man bogsera bilen och styra den till en verkstad utan att det blir mer problem? Jag tror inte det är mkt olja kvar i systemet längre för det siprar ut ganska friskt på backen.

vw polo variant 1998 (6kv)

MVH
Lars

Manny
2008-01-05, 13:49
är det en egen rem till servon så kan du ta av den och köra utan servo till verkstan. om det är samma rem till tex vatten pumpen så går det bra att bogsera.

larsahl
2008-01-06, 18:04
Det är inte egen rem till styrservot, generatorn ligger på samma rem.
Ska ringa vw och fråga vad det kan kosta att byta, den sitter längst fram under generatorn så den är inte så svår att komma åt att fixa.

Kan obalans i hjulen påverka servopumpen negativt på något sätt?
Jag får aldrig ordning på mina LM-fälgar, vibrerar alltid i ratten vid 100+ km/h.
Fast å andra sidan så har jag kört med vinterdäck nu när den pajja och med dem så vibrerar det inte. Men när ja byter tillbaka nu i vår vill man ju inte slita på en ny fin servopump.

Manny
2008-01-06, 18:10
Om det bara är generatorn (ej vattenpump) så kan du troligen köra en väldigt kort sträcka (nån km) på strömmen du har i batteriet. Kör isåfall med släckta lysen och ingen fläckt etc. Batteriet kan ta slut på vägen så du är beredd på det och då får du kabla igång den.

Obalans i hjulen kan jag inte tänka mig att det ska påverka pumpen.

larsahl
2008-01-07, 00:01
Okej, jag tänkte nämligen köra in den i garaget så behöver bara backa ut den en bit för att sedan få ut gamla saab v4an som står där inne nu på vintern. Och sedan är planen att köra in den, batteriet bör ju räcka för det. Blir max 50m körsträcka.

Men blir inga problem med något övrigt typ att själva datorn i bilen får fnatt då generatorn inte går, som måste nollställas sedan?

Planen sedan är att köpa en ny servopump på vw och hissa upp bilen samt taloss den gamla. Är det något jag bör tänka på vid montering av nya?
Har läst att man ska hålla styrservo olje nivå på max helatiden med öppet lock och svänga full ratt utslag höger vänster o fylla på när nivå sjunker. Om det har kommit in luft i systemet så bör det ju bubla ut i behållaren då?

Henrik.M
2008-01-07, 00:29
Är det något jag bör tänka på vid montering av nya?

En sak som inte många tänker på men som säkerligen förkortar livslängden avservärt på pumpen är att dom torrkör pumpen ett par sekunder efter montering.
Dvs installerar en ny pump , fyller behållaren , hänger på remmen och startar bilen.
Pumpen går då torr på höga varv....och tots att det bara handlar om ett par sekunder så skriker det rejält om pumpen & den mår garanterat inte bra av det.
Kalkylera att snittet på tomgången ligger på 1000rpm/minut och pumpen har en lägre utväxling = Den hinner snurra rejält många varv på ett par sekunder innan oljan når fram i den & den får smörjning invändigt.

Mao fyll pumpen med den gröna hydrauloljan innan du starar upp bilen och dra runt den för hand ett par varv , så du smörjer upp den. (du kan fylla behållaren med olja också & ansluta pumpen men det viktiga är att du vevar runt pumpen för hand)
Då garanterar du smörjning på pumpen från första sekund & en pump som mår bra från första sekund.

Ett tips.

larsahl
2008-01-07, 16:41
ahh det är mycket smart att göra det, fylla på och dra runt den förhand innan man lägger på remmen och startar bilen. Tack!

Har nu kört in den i garaget och tagitloss den gamla, va inga problem. Beställt en ny nu, väntar på att den ska komma bara. Mycket osäker om det följer med allt som man vill byta, det får man se, för att i mitt satt det ett metallfilter som man vill inte direkt sätta in i nya, låg lite smuts i det. Kan ju tvätta rent det annars.

larsahl
2008-01-09, 14:40
så bitter, fick pumpen igår och idag monterat dit den, tog tid att få den på plats. Men när det väl satt fast så skulle jag sätta dit den övre stålröret som har en konad skruv med packning.. näääääähää den passar inte på nya pumpen.. kan dom inte säga sånt när man köper en pump att dom har gjort om systemet? :(
Borde ju stå notering i datorn, OBS byte av stålrör/slang samt konad skruv.

Så galet störigt att den går att skruva på 2 varv o sedan släpper den, gängorna är lite mindre och den verkar ha för lång kona.

VWGolIV
2008-01-09, 15:52
Ang pris så köpte min polare en beg pump för 600 och så byte på 200 + olja.

Svarta pengar

larsahl
2008-01-10, 17:08
nu äre fixat o klart.. tog lite tid och massa meck vare, mer än jag trodde att montera dit tryck slangen till pumpen.. den vägrade gänga på den nya. Ska ut och provköra imorgon. :D

Manny
2008-01-10, 18:38
bra jobbat! :D