handdator

Visa fullständig version : Färg på motordelar m,m



Holmgren
2008-01-04, 05:09
Ska ju piffa upp en hel del saker i motorn.
Någon som har tips på färg som kan användas.
Har fått tips om Auto-k. Men vore trevligt med andra med.

Sedan undarar jag hur man ska bevara aluminiumen på tex växellådan och sådana saker. Ska man lacka dom eller finns det något sätt att skydda dom delarna så dom inte arjar?

jooeell
2008-01-04, 08:45
jag brukar spruta på silikon spray funkar ganska bra men man får vara frekvent med sprayandet hehe

ovredsson84
2008-01-04, 10:12
Silikon spary nära bilen... nej tack... Fråga vad en lackerare tycker om du haft bilen i samma garage som en sån flaska...

Har sett vilket jobb dom har när det kommit på lacken... =(

silversurfaren
2008-01-05, 14:32
Du kan med fördel måla växellådan med Hammarlack. Håller bra och står emot värme oxå rätt bra.
Hela motor och växellåda målade jag i Hammarlack, ska du försöka ta bort Hammarlacken så kan du räkna med att det tar tid.

Dock måste du måla med en färg som fäster på aluminium först, helst avfetta lådan ordentligt innan målning. Hammerite har oxå en speciell färg för aluminium, den blir lite roströd när den torkat.
Sen biter Hammarlacken ordentligt!

Använd aldrig silikon nära bilen...inte om du tänkt lacka något senare.
En lackerare jag känner hade en lokal intill en poleringsfirma. Dom använde silikonspray för att svarta ner stötfångare och dylikt.
Han fick in det i sitt ventilationssystem och ni kan räkna ut hur mina smådetaljer såg ut sen!
Fulla med fiskögon när han lackat det.
Så det var bara till att rensa lokalen och slipa ner ALLT som han lackat, inklusive en bil!
Tyckte synd om han, jag hade bara lämnat smågrejor, men bilen var inte allt för fin!

Det finns speciella medel för att svärta ner plastdetaljer, helst med trasa...inte med spray!

Manny
2008-01-05, 14:45
hammarlack innehåller silikon... kan va bra o veta.

Holmgren
2008-01-05, 14:55
Du kan med fördel måla växellådan med Hammarlack. Håller bra och står emot värme oxå rätt bra.
Hela motor och växellåda målade jag i Hammarlack, ska du försöka ta bort Hammarlacken så kan du räkna med att det tar tid.

Dock måste du måla med en färg som fäster på aluminium först, helst avfetta lådan ordentligt innan målning. Hammerite har oxå en speciell färg för aluminium, den blir lite roströd när den torkat.
Sen biter Hammarlacken ordentligt!


Tack för tipset.

Joda
2008-01-05, 19:06
Vanlig billack tål hyffsat höga temperaturer. Man kan måla motorblock, bromsok etc med sådan färg. Har hört temperaturer på 150 grader...

Om man inte själv har möjlighet att blanda i spruta så kan man be färgförsäljaren blanda till 2-komponentlack i sprayburk. Givetvis så har inte alla färghandlare möjlighet till detta.

Jag betalade 150 kr för en standardburk. De är ju realtivt stora!

Det finns många sorters primer.. 2-komponent etc.,. Handlaren bör veta vilken typ man ska använda som häftgrund mot aluminiumen.

/Johan