handdator

Visa fullständig version : Problem med tjuvström....



VWGolIV
2008-01-04, 00:11
Köpte ju en variant diesel golf från 1996.

Mitt problem är att batteriet är urladdat varje morgon, har provat med 2 oilka batterier och den laddar bra, runt 13-14 volt när motorn är igång.

Generatorn är en 110A och batteriet 68A om det har någon betydelse.


Hur hittar jag vad det är som tar tjuvström, det är inte stereon
för detta hände när det inte satt någon stereo i bilen.
Kablarna var isolerade.

Innerbelysningen och all annan belysning är släckt.

Tips behövs

Finn
2008-01-04, 01:39
Koppla på en amperemätare på någon av batteriets poler. Lättast att använda är en amperetång då du slipper koppla loss polerna å fippla. Stäng å lås alla dörrar. Sen är det bara att vänta på att bilen går ner i "viloläge", kan ta en halvtimme på nyare bilar. Bilen bör inte dra mer än ca 30mA (0,030A). Drar den mer är det bara att börja rycka en säkring åt gången för att se vilken det är som gör att det drar för mycke. Simple as that :)

VWGolIV
2008-01-04, 10:29
Nån som vet var jag kan köpa en billig amperemätare ?


Tackar för infon annars...

Falcor
2008-01-04, 10:36
Finns billiga amptermätare för 2-300 kr men dom klarar oftast inte likström utan bara växelström...kolla så att den du köper klarar likström...

Elfa, Clas Ohlsson, Kjell Co, m.fl bör ha nåt som passar...

Junfors
2008-01-04, 12:54
Kan http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=91949 funka att mäta sig fram med för att lösa sådanahär problem.

Finn
2008-01-04, 17:32
Kan http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=263&iItemId=91949 funka att mäta sig fram med för att lösa sådanahär problem.

Ja d borde den väl göra. Orkade inte läsa speciellt noga men bara den klarar så små mätvärden. Tänk bara på multimetrar å liknande som e batteridrivna måste kalibreras ganska frekvent eftersom den använder sin egna batterispänning när den mäter. Så när den sjunker börjar den visa fel vilket kan va förrädiskt när du mäter mA. Tänk oxå på att hålla tången brevid där du ska mäta, t.ex. brevid batterikabeln så att den inte störs av magnetfälten runt om.

VWGolIV
2008-01-04, 21:11
Jag har nu lånat en från skolan där jag gick.

El linjen ju, inga problem.

Så nu i helgen blir det mättning, måste dock ladda upp batteriet så att man kan flytta bilen =)

Finn
2008-01-05, 01:41
Perfekt. Lycka till i sökandet.