handdator

Visa fullständig version : klimatronic funderingar - Golf IV GTI



chriz78
2008-01-03, 22:41
Köpte mig en golf GTi -99 häromdagen, har tidigare varit opel frälst...
mycket fina bilar måste jag säga, golfarna alltså.

Men jag kommer inte riktigt överens med klimatorn, t.ex. när man höjer tempen till max skall inte fläkt hastigheten öka då?
fläkt hastigheten påverkas inte av temp inställningen verkar det som, fast den står i läge Auto...

Skall det vara så? tycker den borde blåsa på mer om man höjer tempen eller!?

tycker även inte att jag får riktig värme i bilen, men funderar på om det kan beror på termostaten!? det verkar som termostaten är lite dålig för när man åker på landsväg så går tempen när litegrann, till 80 grader kanske, står man still ligger den på 90grader.

HRC
2008-01-03, 23:00
Kan väl vara lite allt möjligt, kanske någon tempgivare i kylaren eller i blocket som gett sig. Enklast är nog att ta en en diagnos på klimatanläggningen m.h.a VAG-COM eller någon VW-verkstad.

Fast nu kom jag på att tempgivarna inte ingår i diagnostiken, man får mäta upp dem själv och jag kan aldrig komma ihåg vad det skall vara för värden. Finns nog en hel del info om man söker i gamla forumet, som det finns länk till i huvudmenyn här på nya forumet :)

Min klima krånglade, kylde inte alls och fläktarna gick för fullt långt efter man stängt av bilen, med mera. Allt berodde på en trasig tempgivare för 105 spänn.

chriz78
2008-01-05, 00:43
Kan väl vara lite allt möjligt, kanske någon tempgivare i kylaren eller i blocket som gett sig. Enklast är nog att ta en en diagnos på klimatanläggningen m.h.a VAG-COM eller någon VW-verkstad.

Fast nu kom jag på att tempgivarna inte ingår i diagnostiken, man får mäta upp dem själv och jag kan aldrig komma ihåg vad det skall vara för värden. Finns nog en hel del info om man söker i gamla forumet, som det finns länk till i huvudmenyn här på nya forumet :)

Min klima krånglade, kylde inte alls och fläktarna gick för fullt långt efter man stängt av bilen, med mera. Allt berodde på en trasig tempgivare för 105 spänn.

var sitter tempgivarna då?

HRC
2008-01-05, 14:21
Det vet jag inte tyvärr. Någon som kör fyrcylindrigt får yttra sig här.

chriz78
2008-01-05, 14:25
Du har tre st i rad ovanför termostaten (som sitter där de feta slangarna går in i motorn) strax till höger nedanför insuget, och en som sitter skrivad direkt i kylaren. Jag minns inte ohm-värdena på de där men det är bara att googla... Min verkstadshandbok ligger i garaget men jag har för mig att den gula givaren styr kliman. Eller om det var den bruna...

Är det verkligen ingen annan som kan det här?


står det något om detta i haynesboken? i såfall får jag införskaffa en sådan...

ÄR JÄVLIGT TILL SITTER TERMOSTATEN? tänkte byta den eftersom motortempen går ner vid landsvägskörning....

ÄR DET NÅGON SOM KN DET HÄR MED GIVARNA SÅ SKRIV GÄRNA...
hjälp en nybliven golf ägare.... ;-)

HRC
2008-01-05, 14:31
En Haynesmanual är en självklarhet för varje bilägare som är intresserad av att göra annat med sin bil än bara tanka och tvätta den. Jag har inte din motortyp, men den boken innehåller alldeles säkert det du behöver veta. Väl investerade 220 kr.

Men som sagt, läs i gamla forumet! Tempgivare är ett välventilerat problem :) Många olika slags driftstörningar kan bero på dessa.

icka
2008-01-05, 22:57
Köpte mig en golf GTi -99 häromdagen, har tidigare varit opel frälst...
mycket fina bilar måste jag säga, golfarna alltså.

Men jag kommer inte riktigt överens med klimatorn, t.ex. när man höjer tempen till max skall inte fläkt hastigheten öka då?
fläkt hastigheten påverkas inte av temp inställningen verkar det som, fast den står i läge Auto...

Skall det vara så? tycker den borde blåsa på mer om man höjer tempen eller!?

tycker även inte att jag får riktig värme i bilen, men funderar på om det kan beror på termostaten!? det verkar som termostaten är lite dålig för när man åker på landsväg så går tempen när litegrann, till 80 grader kanske, står man still ligger den på 90grader.


Fläkthastigheten styrs väll av motortempen.

Dn stegar nog inte upp till max föränn den känner att motorn är nog varm.

chriz78
2008-01-06, 23:11
Fläkthastigheten styrs väll av motortempen.

Dn stegar nog inte upp till max föränn den känner att motorn är nog varm.

climator problemet kanske har att göra med att termostaten verkar vara dålig då??

HRC
2008-01-07, 18:43
Är ju värt att testa termostaten iaf. Ta ur den, sätt fast den i en ståltråd och sänk ner i nyss uppkokat vatten. Då ser du ju om den öppnar som den ska. Eller ja, i ditt fall är det väl snarare stängningen som är problemet.

chriz78
2008-01-07, 18:57
Är ju värt att testa termostaten iaf. Ta ur den, sätt fast den i en ståltråd och sänk ner i nyss uppkokat vatten. Då ser du ju om den öppnar som den ska. Eller ja, i ditt fall är det väl snarare stängningen som är problemet.

har kopt min en ny termostat, hur mycket jobb att byta? Dom sa pa vag att det var en hel del jobb??

Men jag markte idag att flakthastigheyen regleras faktiskt men det visas ej pa displayen den star kvar pa sa manga "pinnar" jag stallt den pa

Ber om ursakt har inga svenskatecken pa telefonen...