handdator

Visa fullständig version : Vad är det här för felkoder?? (Teves ABS)



HRC
2008-01-03, 21:20
Min bil gillar inte när jag får vara glad över att ha lagat och fixat olika saker, och ser därför ständigt till att jävlas och gå sönder på allehanda vis. Så nu har ABS-lampan börjat lysa och när jag jackade in den i laptopen sa den:

Adress 03: Bromselektronik
Styrenhet artikelnr: 1H0 907 379 C
Komponent och/eller version: ABS/EDS TEVES 04
SW-kodning:
Verkstadskod:
2 Funna fel:
00276 - Utloppsventil ABS vänster bak (N136)
35-00 - -
00280 - Ventil 2 för differentialspärr (N126)
35-00 - -

Vadå utloppsventil?!?! Vad ska utloppas? Bromsarna är väl ändå ett slutet system?

Och vadå diffspärr? Vad har bromsarna med den att göra??

Att radera koderna hjälper inte, de kommer tillbaka så det är nog nåt verkligt knas någonstans.... Är det en ny hydralikenhet som gäller eller vad?

VWGolIV
2008-01-03, 23:05
På nyare bilar så har du diffspärr i form av elektronisk spärr.

Denna fungerar under 40 km/h enligt min instruktionsbok till Golf IV 1999.

EDS är det då alltså.

Nu vet ja inte vilken bil du pratar om?!?

Falcor
2008-01-03, 23:22
"00276 - Utloppsventil ABS vänster bak (N136)"

Kan det vara ventilen i själva ABS enheten som går till vänster bak som avses..?

HRC
2008-01-03, 23:25
Hm, just det. Det är passaten. VR6. Och den har ju en sorts primitiv antispinn via ABS-systemet. Men att kalla det för diff...Jaja. Jag har varit ner i garaget och knackat lite på ventilerna, kollat kontaktstycken och öppnat styrenheten. Hittar inga fel. Verkar inte bättre än att jag åker dit på en ny hydraulenhet. Toppen.


"00276 - Utloppsventil ABS vänster bak (N136)"

Kan det vara ventilen i själva ABS enheten som går till vänster bak som avses..?

Jo, det är det. Har kollat runt lite nu. Det verkar inte gå att laga med normala verktyg och allmän mek-kompetens.

HRC
2008-01-04, 20:46
Nu har jag ett av två ventilpaket att välja på men är lite osäker på vilket det ska vara.

Om mitt chassinummer är 3AZRE066103

och man tittar på de två olika art.numren på

http://www.bahnhof.se/wb658017/abs_art_nr.jpg

Så borde det väl bli den första typen, ikke sant?

cisco
2008-01-06, 19:09
Primitiv och primitiv, man slipper ju köra fast. En bra och framför allt extremt billig lösning. Den kräver ju inget extra förutom lite programkod.

HRC
2008-01-07, 19:49
Primitiv och primitiv, man slipper ju köra fast. En bra och framför allt extremt billig lösning. Den kräver ju inget extra förutom lite programkod.

Samt två extra ventiler, som gör ABS-enheten i det närmaste unik och omöjliggör köp av begagnade reservdelar. Men visst, det är trevligt att ha den funktionen på bilen. När det fungerar :(