handdator

Visa fullständig version : Bränsleproblem



GTIPilot
2008-01-03, 00:25
Jag behöver lite hjälp!

Jag har en PL-motor med digifant som jag har satt dit en turbo på. Det sitter gröna spridare. Så lång är allt bra. Skulle starta upp den och den startar, men så fort jag startar bränslepumpen dör den direkt. Jag kan "bygga upp bränsletrycket och då går motorn", men så fort pumparna startar dör motorn. Jag har kopplat direktström till pumparna, men det hjälper inte. Pumparna har ingen förbindelse med övriga elsystemet, men ändå dör motorn direkt.

Någon som kan hjälpa till.

//Jeppe

T-mek
2008-01-03, 12:28
För högt bränsletryck alternativt för långa öppningstider på spridarna i förhållande till spridarstorleken?

Bara en gissning, men det verkar som om motorn får alldeles för mycket soppa när pumparna går...

NeXeN
2008-01-04, 11:21
Har du någon BTR inkopplad?
Den styr soppa trycket

GTIPilot
2008-01-04, 18:22
Ja, jag har BTR inkopplad och jag har provat med olika tryck, men det spelar ingen roll. Samma problem kvarstår.

Kan det vara någon "elektronikgrej", kabel eller något som jag har missat. Någon med bra idé?

//Jeppe

T-mek
2008-01-04, 18:44
Från vilken motor har du plockat insprutningen? Vilka tryck har du provat med? Vid vilket tryck går resp. stannar motorn?

Det enda som skiljer med pumparna av/på är ju bränsletrycket, speciellt om du som du säger har de "frikopplade" från övriga elsystemet.

Har du kollat om gnistan försvinner när motorn stannar?

GTIPilot
2008-01-09, 18:28
Gnistan finns kvar när jag startar bränslepumparna.

Jag har provat att ha 2, 3, 4, 5 bars tryck. Har även provat att köra utan BTR, tyvärr ingen skillnad.

Jag använder orginalsprut dvs. digifant.

Kan det vara så att det är fel på spridarna?

T-mek
2008-01-09, 19:26
Hmm, jag som hade för mig att det sitter KE-jetronic på PL..

Att alla fyra spridarna skulle vara paj låter lite långsökt... Möjligvis har de alldeles för högt flöde. Var kommer spridarna ifrån? Har du provat med originalspridarna?

Mr dOhC
2008-01-10, 00:19
Det stämmer att PL har KE-Jetronic

Får du fram nåt bränsle nånstans ? Vart mäter du bränsle trycket ?

Jag tänkte en sak häromdan när jag läste denna tråd, MEN tänkte att jag är nog ute och cyklar men iallfall, det må låta hur dumt som helst.

Du säger att du kopplat om och satt direkt ström på pumparna.
Min Fråga : Går det att vända polerna så att pumpen snurrar åt fel håll ?? :-S

GTIPilot
2008-01-10, 20:02
Sorry, min motor heter nog PB, inte PL som jag skrev. Alltså en Gti 8V -90.

Grejade idag oxå och fick den att gå när jag skruvade ner BTRen till noll, allså inget tryck. Då går motorn med pumparna igång.

//Jeppe