handdator

Visa fullständig version : C-lås och kupébelysn - Passat TDI -99



wisslan
2008-01-02, 22:28
Som rubriken antyder så har jag problem med min misshandlade passat..
Jag har redan gnuggat igenom forumet och lärt mig massor, och sökt o spårat på alla de tipps som jag läst här, men nu har jag ändå några funderingar...

Så här beter den sig : när jag öppnar el. låser bilen med hjälp av fjärren så blinkar blinkersen, och bakluckan öppnar eller låser, samt larmet aktiveras eller stängs av..... men ingen av dörrarna reagerar alls, inte heller om jag låser en dörr manuellt genom att trycka ner låsknappen på dörren...
All kupebelysning är stendöd.......

Fönsterhissarna funkar bra, och håller jag dörrnyckeln i ändläge så går alla rutor ner


Jag köpte bilen i detta skick nu under nyårshelgen, i tron att det skulle va nått enkelt, bilfirman som sålde den hade bytt in den 1 timme tidigare och har alltså inte gjort något alls med bilen, och jag fick köpa den relativt billigt... utan garantier.... är det panik så är det......

Jag har nu rivit upp mattan under förarfötterna, skalat fram en ärg-skadad skarv och gjort om den, utan resultat, jag har haft bort plasten på bakluckan för att se om något var fel vid låset där, men icke....
Så i mina ögon måste det vara en låskista som strular, MEN VILKEN ???
Förardörrens låskista byttes för något år sedan har jag fått reda på, så då finns det 3 kvar att välja på, ?? kan man på nått sätt felsöka kistorna utan att riva ner dörrsidan ??

När jag pratar med verkstan så säger de att genom fordonsdiagnosen får man bara reda på att nått inte funkar, dock inte var felet sitter så de lämnar ingen kostnadsuppgift alls på att laga ett sånt här fel ??? Hua..... kan ju bli hur dyrt som helst då ju......

Få höra nu, någon som känner sig manad att komma med förslag ?

// Conny

P.Hagel
2008-01-02, 23:34
Comfortstyrdonet som sitter vid just det
ärgade kablaget som har tagit in fukt.

Henrik.M
2008-01-03, 00:13
Plocka ur komfortstyrdonet som är i lådan under golvmattan på förarsidan.

Brukar i vissa fall vara vattenfyllt.

wisslan
2008-01-03, 18:15
Tack för tippsen, men komfortstyrdonet har jag redan kollat, torrt, rent o fint där inne, tog även isär den lilla lådan som det ligger i, och kollade av kretskortets lödningar, allt ser ok ut !!!

Mera förslag !!! :-))

outlaw
2008-01-03, 19:02
Tack för tippsen, men komfortstyrdonet har jag redan kollat, torrt, rent o fint där inne, tog även isär den lilla lådan som det ligger i, och kollade av kretskortets lödningar, allt ser ok ut !!!

Mera förslag !!! :-))

Åk å kolla felkoder , säkert någon låskista som spökar ! Innan så kan du även kolla ev kabelbrott i dörröppningen!!

wisslan
2008-01-03, 19:07
Mmm... får nog bli just så, kabelgenomföringarna i dörrarna har jag kollat, ser helt o juste ut, det enda jag egentligen hittat som inte var ok, var en nästan avärgad kabelskarv en lite bit från komfortstyrdonet, 2st. ganska grova rödvita kablar som var ihoppressade med 3 st. rödvita kablar som försvinner in under förarstolen. gjorde om den skarven, utan resultat....

Jag får väl stå ut i min mörklagda passat utan C-lås, till nästa lön, för en diagnos kostar väl en sudd förmodar jag.... Tungt nu i januari... ;-)

// Conny

wisslan
2008-01-07, 19:58
NU har jag undringar igen :-)

Jag fick idag låna ett komfortstyrdon på skroten, jag for hem, lyfte av minuspolen på batteriet, bytte styrdonet, och la på minuspolen igen.... men näe... då funkade inte ens bakluckans lås, inte någon innerbelysning heller, så nu är min fråga, måste jag koda in det nya donet på nått sätt ???

Någon som har bytt komfortstyrdonet nångång ??

Mvh.
Conny

Henrik.M
2008-01-07, 20:34
Du behöver inte koda in komfortsyrdonet vid byte.

Därermot måste du ha ett likadant komfortstyrdon , dvs ett styrdon med samma nr som ditt gamla.

Går mao inte bara at slänga dit vad som helst på måfå.

wisslan
2008-01-07, 21:05
Ok, då vet jag, då var det förmodligen ett trasigt don jag fick tag i på skroten, Jora, det var ett exakt likadant som jag fick låna hem, samma nummer, på båda raderna...

Ja-ja, det var ju värt ett försök iaf. i väntan på att verkstaden ska få tid att kolla igenom bilen...

// Conny

wisslan
2008-01-15, 20:28
C-lås funkar, Innerbelysningen likaså, härligt att sitta i en ljus o fin bil !! :-)

Felet var de lösa kablar som fanns i kabelstammen intill komfortstyrdonet, Det ska INTE finnas en enda lös kabel där, om härvan är förberedd för något extra, tex. el-stolar så avslutas alltid extra sladdar med en kontakt... har jag fått lära mig nu.. :-)

Allt frid o fröjd på den fronten !! men det kommer mer, se ny frisk tråd...:-(

// Conny