handdator

Visa fullständig version : Dörrlås ur funktion mk III



jonas_lindquist
2008-01-01, 16:34
Hej!

Igår när jag skulle låsa bilen, genom att vrida om nyckeln i förardörren, så hände det ingenting. Min felsökning visar följande:

* Om jag vrider om nyckeln i förardörren, händer ingenting. Kan varken låsa eller låsa upp. Dock finns det fortfarande "ändlägen", så nyckeln snurrar INTE runt, runt.
* Jag kan låsa bilen (centrallås) från passargerardörren.
* Jag kan låsa bilen genom att peta ner pluppen i förardörren.

De två sistnämnda punkterna visar ju att det inte är vakumpumpen eller slangarna det är fel på.

Vidare har jag sökt i gamla forumet, och kommit fram till att det förmodligen är någon paddel som är trasig. Tydligen ett vanligt fel på mk III. Dock tycker jag att beskrivningen är något luddig.

Nu till mina frågor.

1) Tror ni det är paddeln som är trasig?
2) Räcker det att åka till skroten och plocka en paddel från en mk III:a?
3) Visst kan man byta bara paddeln, och således slippa byta låscylindern?
4) Finns det någon som har nån bild på dessa paddlar så jag vet vad jag skall leta efter? Det stod inte mycket i Haynes...

Tacksam för svar!

//Jonas

Manny
2008-01-01, 16:36
1) Ja.
2) .
3) .

jonas_lindquist
2008-01-01, 16:40
Okey, jättebra!

Du råkar inte ha någon bild, eller länk eller så? Eller tips på vad jag kan söka på för att hitta bilder på webben. Paddel känns lite fel...:)

//Jonas

P.Hagel
2008-01-01, 17:36
1:ja
2:nej-Låscylindern är ändrar.Så det är inte säkert att paddeln passar.
Har renoverat ett 100-tal sådana här.
3:nej

Inga dyra delar att köpa nytt,bara lite kneoigt att byta låsvillorna.

jonas_lindquist
2008-01-01, 17:41
1:ja
2:nej-Låscylindern är ändrar.Så det är inte säkert att paddeln passar.
Har renoverat ett 100-tal sådana här.
3:nej

Inga dyra delar att köpa nytt,bara lite kneoigt att byta låsvillorna.

Men nu säger ni ju olika saker....

Jag vet att man bytt till starkare doningar (om man köper nytt) och således behöver man i så fall byta cylindern. Helst av allt skulle jag vilja slippa byta cylinder, för det verkar så meckigt....

Men ok. Säg nu att jag åker till VAG i morgon, vad skall jag köpa då? En ny cylinder eller? Så följer allting med? Paddel och allt? Och sedan pillar jag ut stiften ur mina gamla cylindrar och stoppar in dem i den nya cylindern?

Är jag ute och cyklar?

//Jonas

Manny
2008-01-01, 17:41
då har jag nog blandat ihop det med mk2?

jag lagade på min mk3 för en herrans massa år sen... men sen har jag bara pillat på mk1 o mk2... ursäkta att jag orsakar förvirring

jonas_lindquist
2008-01-01, 17:45
då har jag nog blandat ihop det med mk2?

jag lagade på min mk3 för en herrans massa år sen... men sen har jag bara pillat på mk1 o mk2... ursäkta att jag orsakar förvirring

Här är en länk från gamla forumet, men jag tycker det är lite oklart... Det kanske bara är jag dock.

http://www.gtiklubben.nu/old/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=391141&mode=flt&Search=true&Forum=All_Forums&Words=paddeln&Match=Entire

Tack för all hjälp!

//Jonas

Manny
2008-01-01, 17:51
Från gamla forumet:

Just det ja... Läste isbolls inlägg och kom på en sak. Man måste köpa både paddeln och låscylindern eftersom den nya paddeln är kraftigare. Den passar inte ihop med en äldsre låscylinder. Kostar dock inte så mycket. Kommer inte ihåg exakt men det var då inte hutlöst dyrt om jag säger så.

Hmm nu minns jag inte om jag köpte nytt eller knyckte från skroten. men om du tar på skroten o du hittar en äldre modell så räcker det att byta bara paddeln.

Dock är det inte att rekomendera då det lär paja förr eller senare igen.

Med den nya modellen du får på vag så måste du byta cylindern med. Men det är inte så svårt, lite pilligt bara.

jonas_lindquist
2008-01-02, 19:03
Hej!

Då kan jag meddela att låset nu är bytt. Var på VAG idag och köpte ny cylinder, ny paddel, ny fjäder och låsbricka (eller vad den nu kan heta). 205 kr. Bytet gick som en dans! Inga problem, eller komplicerat alls.

Jag kan oxå meddela att det inte var paddeln som var trasig, utan öglan längst bak på cylindern.

Tack alla för er hjälp!

//Jonas

P.Hagel
2008-01-02, 19:15
Härligt när det blir så enkelt.

Manny
2008-01-02, 22:15
Jag gillar när folk återkommer o berättar om resultaten! Tummen upp!

jonas_lindquist
2008-01-03, 00:20
Manny,

Inte för att klappa mig själv på axeln på något sätt, men jag håller med dig. Finns inget jobbigare än att söka på någon som har samma problem, utan att få någon form av resultat presenterat.

Ett tips till alla som ger sig på att byta cylinder: glöm inte att nyckeln måste vara vriden 90 grader för att få tillbaka handtaget i dörren igen.

//Jonas