handdator

Visa fullständig version : Låsproblem mm Passat Variant Trend -03



Torre Tdi
2007-12-30, 10:23
Hej

Jag har varit och kollat på en Passat Variant Trendline 03:a som jag funderar på att köpa. Dock upptäckte jag ett par problem med bilen när jag provade den, som jag tänkte ni kanske skulle kunna hjälpa till med.

Centrallås
När man låser/låser upp bilen hänger inte höger bakdörr med, varken med fjärrkontrollen eller nyckeln. Det måste vara låskistan som är sönder eller? Ny sådan kostar runt 2000kr eller nåt sånt?

Ena fjärrnyckeln fungerar inte. Antar att det är själva fjärrkontrollen som är sönder. Lampan på fjärrkontrollen tänds när man trycker på knapparna, så batteriet borde inte vara slut. Vad kostar en ny nyckel med inkodning?

På min golf IV -98 finns summer som varnar om lyset är på, men det fanns inte på passaten. Ska det finnas? På golfen började den fungera efter att jag lött om låskistan på förardörren. Men innerbelysningen tänds när man öppnar förardörren på passaten, och den låser/låser upp förardörren normalt. Kan det vara fel på låskistan ändå?

Instrumentbelysning
När ljusomställaren står i nolläge lyser inte instrumentbelysningen, det ända som lyser är ljusomställaren, vrider man på lyset tänds instrumentbelysningen också. Ska det vara så? På golfen jag har lyser den även i nolläge. När jag körde ut bilen från bilfirman körde jag uppför en väldigt brant ramp. Då tändes en gul varningslampa bestående av en rund ring med tre börja streck på varje sida. När jag stängde av och startade bilen igen slocknade lampan och tändes sedan inte mera. Vad är detta? Låg bromsvätskenivå?

Motor
Under provkörning märkte jag några små ryck i motorn. Det kändes som att all ork försvann i en tiondels sekund, för att sedan komma tillbaka. Ingen motorlampa tändes och bilen gick inte in i nödprogram. Vad kan detta bero på? Tändspolarna har väl varit problem på dessa motorer? Motorn är en 1,8T som gått 15000 mil.

Jag är tacksam för svar på dessa frågor. Bilen ska köpas på bilfirma, men eftersom säljaren är en nära släkting så får jag välja om jag ska köpa bilen utan garanti till ett väldigt förmånligt pris, eller för normalpris med garantier. Ska jag köpa utan garanti så måste jag ju veta precis vad som är fel så priset blir det rätta. Bilen är i kanonskick i övrigt, och servad enligt bok.

Falcor
2007-12-30, 11:01
Fjärrnyckelproblemet kan vara att den tappat inställningarna pga att den inte varit använd på länge. Står i manualen hur man aktiverar nyckeln efter batteribyte.

Instrumentbelysningen ska inte lysa i nolläget.

Kolla så att radiomottagningen är ok, antennförstärkaren som sitter i antennfoten korroderar med tiden och då måste hela antennen bytas.
Bytte min vid 13000 mil.

Har själv en likadan bil du tittat på och den har gått 19500 mil nu utan större problem. Har fått byta kamaxelgivaren, antennen och en tempgivare utöver normal service. Är kamremsbytet gjort? om inte så få det gjort innan köp. Beroende på vilken verkstad bytet görs så kostar det mellan 4500 och 10 000 kr.

Torre Tdi
2007-12-30, 11:09
Tackar för dom svaren. Jag ska testa bilen mer noggrant under dagen, så då får jag kolla radiomottagningen. Kamremmen är bytt i maj i år vid 13300 mil, så det är inga problem. Jag får kolla om jag hittar någon instruktionsbok i bilen så jag kan testa att aktivera nyckeln igen.

Torre Tdi
2007-12-30, 19:00
Dags för uppdatering

Efter lite utförligare tester har jag kommit fram till följande:

Summer för påslaget halvljus fungerar när man drar ur nyckeln ur tändningslåset. Det är säkert så även på golfen jag har. Inga fel där alltså.

Beträffande höger bakdörr så fungerar inte heller fönsterhissen på den dörren. Alltså är det väl kablarna som är av i genomföringen till dörren. Följdfrågan är naturligtvis hur jobbigt/svårt detta är att fixa?

Fjärrkontrollen som jag trodde inte fungerade funkar visst, dock måste man vara väldigt nära bilen, ca 20cm. Det är väl bara dåligt batteri i den då.

Varningslampan som tändes igår har tänds en gång idag också. Enligt instruktionsboken är det varning för slitna främre bromsbelägg. Eftersom bromsarna är nybytta fram är det antagligen bara tjall med kontakten, eller så har inte de nya beläggen slitagevarnare. Dock borde väl lampan lysa jämt i så fall.

Motorn har inte hostat till någon mer gång. Det var väldigt lite bensin i igår, dessutom har bilen stått still i två månader. Så det kanske har något med det att göra.

Enda kvarstående problemet är alltså höger bakdörr. Det får jag väl helt enkelt pruta stenhårt på.

Mini_me
2007-12-30, 20:49
Dags för uppdatering



Beträffande höger bakdörr så fungerar inte heller fönsterhissen på den dörren. Alltså är det väl kablarna som är av i genomföringen till dörren. Följdfrågan är naturligtvis hur jobbigt/svårt detta är att fixa?


Enda kvarstående problemet är alltså höger bakdörr. Det får jag väl helt enkelt pruta stenhårt på.


Felet är att kontakterna som sitter mellan dörren och bilen har hoppat isär...vanlit på Variant och passat pga kablarna är rätt snävt dragena..bara att lätta på damasken och koppla in den igen..dra lite i sladden så kommer den ut lite och problemet är borta (Oftast).

TADA!

(Kanske ska tillägga att jag har gjort detta 20ggr på olika bilar så jag vet vad jag pratar om =)=) )

Särkelä
2007-12-30, 22:39
Är vanligt att kablarna går av också.. har skarvat ett x antal kablar i bakdörrar på passat. Som Mini_me skrev lossa damasken så ser du.

Att lampan lyser till klossarna fram kan vara att det är ärgat/dålig kontakt i kontaktstycken. Prova o göra rent dom smörj te att lite. Jag brukar byta dom kontaktstyckena om inte det hjälper. Sen blire kalas.

Shedevil
2010-01-29, 17:31
Är vanligt att kablarna går av också.. har skarvat ett x antal kablar i bakdörrar på passat. Som Mini_me skrev lossa damasken så ser du.

Att lampan lyser till klossarna fram kan vara att det är ärgat/dålig kontakt i kontaktstycken. Prova o göra rent dom smörj te att lite. Jag brukar byta dom kontaktstyckena om inte det hjälper. Sen blire kalas.

Hittade en gammal tråd här då min lampa för slitna bromsbelägg lyser ibland och bromsbeläggen är relativt nya. Kan någon ta en bild på vart de sitter?

//Sandra

VWGolIV
2010-01-29, 18:29
På ena bromsbelägget sitter det en kabel som går till en kontakt.

Skulle tro att den kablen är max 10 cm lång eller nått så följer du den så hittar du kontakten med.

Henrik.M
2010-01-29, 20:56
På ena bromsbelägget sitter det en kabel som går till en kontakt.

Skulle tro att den kablen är max 10 cm lång eller nått så följer du den så hittar du kontakten med.

Sitter på båda beläggen fram på passat & dom har en tendens att varna ganska tidigt om det är orginalklotsar.
Mina började varna när jag hade ca 5cm kvar på innerklotsarna.

Sitter iallafall på häger/vänster innerklots.
Kontakten sitter fast på fjäderbenet "bakom" fälgen. (med hjulen på)
Lättats att undersöka saken med hjulen av.

Går att koppla bort bromsklotsvarnaren genom att klippa kabeln vid klotsen (bakom kontakten) och bygla ihop kablarna.