handdator

Visa fullständig version : Kostnad att lacka om Golf IV?



Micke_GTi
2007-12-28, 23:34
Som rubriken lyder.
Vad skulle det kosta att lacka om en Golf 4?(Hela bilen) Vill ha den svart om det har någon betydelse.

Mvh Micke

znabb
2007-12-29, 07:30
Som rubriken lyder.
Vad skulle det kosta att lacka om en Golf 4?(Hela bilen) Vill ha den svart om det har någon betydelse.

Mvh Micke

skulle vilja påstå att du kan få betala allt mellan 10-35 tusen kr.

beror på hur mycket förarabete man kan göra själv tex demontera lyktor stötfångare osv.

sen får du räkna med att du kommer att få byta ngn list samt något plastclips hit och dit.

och....priset kan givetvis även variera beroende på hur duktig din lackerare är.

Micke_GTi
2007-12-29, 23:58
skulle vilja påstå att du kan få betala allt mellan 10-35 tusen kr.

beror på hur mycket förarabete man kan göra själv tex demontera lyktor stötfångare osv.

sen får du räkna med att du kommer att få byta ngn list samt något plastclips hit och dit.

och....priset kan givetvis även variera beroende på hur duktig din lackerare är.

Okej!
Vet vad de brukar ta svart?

pekka kiiskilä
2007-12-30, 00:19
Om du menar vid sidan om så får du fråga lackeraren och inte här för det skiljer en del i pris mellan olika ställen.

Micke_GTi
2007-12-30, 00:23
Om du menar vid sidan om så får du fråga lackeraren och inte här för det skiljer en del i pris mellan olika ställen.

Jo, det förstår jag. Men jag tänkte om någon visste ett riktpris iallafall :)
(Kan administratören ändra min Rubrik till: Kostnad att lacka om Golf IV?)
Såg att det blev lite fel innan.

P-plats.se
2007-12-30, 00:31
Ska du ändra färg på bilen?
Hur mycket ska lackas (motorutrymmet, dörrkarmar m.m.)?
Kan du göra något själv (nedmontering, sliparbeten m.m.)?

Micke_GTi
2007-12-30, 00:40
Vill veta lite hur mkt det kostar att lacka om. Är sugen på o göra det.
Om jag ska göra det så är det hela bilen som ska lackeras om.
Har aldrig hållt på med lackering så det blir nog o lämna allt till en lackerare.

Henrik.M
2007-12-30, 01:18
En bil av din storlek & en seriös lackerare utan kvitto och en skaplig lack.

Börja på 15.ooo och stega dig uppåt beroende på hur mycket förarbetet det är / om du plockar isär och ihop bilen själv /vilken färg /ut & ev invändig lack etc etc.


Dubbla startpriset om du ska ha kvitto...minst.

Lackade min Golf 2:a för 2 år sedan.
Med kvitto och dess ställtider på bilen så skulle det gå på 16.000:- utvändig lack med en blåmetallic färg.
Då var allt förarbete gjort förutom sprutspackling och sista repan med slippappret.
Och det är en relativt liten och lättlackerad bil. (den är ju rätt så 4-kantig).


En duktig billackerare han tar bra betalt & det brukar löna sig att anlita just en duktig sådan , helst om du önskar mer än en solid lack på bilen.
Och om man vill ha bra resultat vill säga.

VWGolIV
2007-12-30, 13:11
Rubrik ändrad.

R.Grönberg
2007-12-30, 13:25
Jag tror faktiskt du gör lättast i att gå runt till dina olika lackerare hem omkring och hör. Vi har inte en aning om vad dom vill ha för att lacka din mm=)

Mini_me
2007-12-30, 14:08
En brun Corre kosta 10.000kr men då kör den med deras stickers på bilen och nästan allt för arbete var gjort...dvs den lämnades in som ett skal (in och utvändigt)...dock utan kvitto...

Men ska du spraya den endast utvändigt och inte i valsar mm så räkna med ca 10 papp svart...men det beror på hur seriöst du vill ha det..finns säkert nån som lackar den för 5000kr men då lär den ju se ut där efter...

mt4base
2007-12-30, 15:59
En reflektion bara. En bil man bytt färg på sjunker rätt brutalt i värde normal sett. En bilhandlare tar knappast i en sådan bil. Har man en bra ide och har pengarna till det så är det ju kul men räkna med att folk drar öronen åt sig när du ska sälja bilen. Proffslackat eller ej, färgbyte är svåra saker att övertyga folk om har jag märkt.

I övrigt torde det vara lättare att sälja den bilen du har och leta efter en fin svart från början. Sen vet jag inte varför du vill ha en svart bil, har haft två svarta bilar på raken och hade jag kunnat välja hade jag ALDRIG valt en svart bil. Minsta smutskorn syns och bilen ser aldrig riktigt ren ut. Vad har du för färg på bilen idag?

I övrigt kan jag hålla med om de övriga råden. Be om referens hos de billackerare du vänder dig till och sålla. Lågt pris kan inte få vara alenarådande även om det spelar in. Betalar du 15 lök för helomlack och det blir kasst är det ju svindyrt (speciellt om du pröjsar svart - då kan de ju garva åt dig när jobbet är gjort = Ingen garanti) eller du betalar 27-35 och det blir kanonbra. Då är det ju "billigare" att göra det sistnämna. Allt man inte blir nöjd med är som bekant dyrt.

R.Grönberg
2007-12-30, 17:40
En reflektion bara. En bil man bytt färg på sjunker rätt brutalt i värde normal sett. En bilhandlare tar knappast i en sådan bil. Har man en bra ide och har pengarna till det så är det ju kul men räkna med att folk drar öronen åt sig när du ska sälja bilen. Proffslackat eller ej, färgbyte är svåra saker att övertyga folk om har jag märkt.

I övrigt torde det vara lättare att sälja den bilen du har och leta efter en fin svart från början. Sen vet jag inte varför du vill ha en svart bil, har haft två svarta bilar på raken och hade jag kunnat välja hade jag ALDRIG valt en svart bil. Minsta smutskorn syns och bilen ser aldrig riktigt ren ut. Vad har du för färg på bilen idag?

I övrigt kan jag hålla med om de övriga råden. Be om referens hos de billackerare du vänder dig till och sålla. Lågt pris kan inte få vara alenarådande även om det spelar in. Betalar du 15 lök för helomlack och det blir kasst är det ju svindyrt (speciellt om du pröjsar svart - då kan de ju garva åt dig när jobbet är gjort = Ingen garanti) eller du betalar 27-35 och det blir kanonbra. Då är det ju "billigare" att göra det sistnämna. Allt man inte blir nöjd med är som bekant dyrt.

Där håller jag inte med riktigt.
Om det är seriöst gjort som den bruna corren som var rensad, då blir den ju lackad exakt överallt, till och med mer än org. då ser jag ingen som helst värdeminskning iaf=)

Mini_me
2007-12-30, 20:46
Precis...är det rätt och snyggt gjort (inte massa motiv lack och skit) så ser jag det som ok...men då ska men kunna vissa att det är shysst gjort med foton (om inte kvitto finns).

Annars är det ju ett minus..om det är pissigt gjort (rinningar mm mm)

mt4base
2007-12-30, 21:53
Där håller jag inte med riktigt.
Om det är seriöst gjort som den bruna corren som var rensad, då blir den ju lackad exakt överallt, till och med mer än org. då ser jag ingen som helst värdeminskning iaf=)

Det är ok att du inte håller med :-)

Det finns förstås som vanligt undantag men fråga vilken seriös bilhandlare som helst så lär de dra öronen åt sig om de märker att bilen är blå från början men "blivit brun" i efterhand.. En omlackad bil är alltid ett sämre val än en fabrikslackad, det är en uppfattning jag har iaf. Kanske inte finishmässigt men vidhäftningsmässigt och ur hållbarhetssynpunkt. Många gånger kan dock en efterbättrad detalj eller omlack bli bättre ytmässigt för fabrikslacken har sällan en 100% perfekt yta på "vanliga" bilar. En fabrikslack vet man däremot i princip alltid hur den utförs men en omlack som utanför fabrik kan göras på bra sätt (fackmannamässigt) eller på tusen tveksamma sätt och det är det som är svårt att styrka när bilen säljs, speciellt om det är svartjobb...

Har sett väldigt många vanliga och "showlacker" några år efter de lagts och en del av det som är gjort ser fasanfullt ut. Många parametrar är svåra att helt kontrollera i alla lägen. Även en seriös lackerare kan ha svårt med fukthalter i luften (både runt bilen och i tryckluften) Man ser vilka som gjort sin läxa rätt eller inte efter ett tag. Det är verkligen inte ovanligt att man ser klarlack som börjar släppa, rost som kommer på underliga sätt mm pga att underarbete och arbetsförhållanden inte varit optimala.

Det är väl ok att lacka om delar av sin bil (ibland är man ju tvungen av olika skäl) men byte av färg på en bil som redan är ok är något jag personligen skulle avstå av ovan nämnda skäl.

Fredrick
2007-12-30, 22:13
Tyvärr är det väldigt svårt att få till en lika hållbar lack som original lacken, har man dessutom en början till rost någonstans så är det kört, det spelar ingen roll hur mycket man slipar och spacklar rosten kommer tillbaka på samma ställe.

Jag personligen skulle aldrig köpa en helt omlackerad bil, därimot om vissa utbytbaradelar vore omlackerade så skulle jag inte bry mig så mycket men en total omlackning.... nej tack...

adis
2007-12-30, 22:20
Det är precis som andra säger, man skall hellre tänka på resultatet än vad det kostar utan kvitto. Utan kvitto kan du aldrig klaga om du skulle vara missnöjd med resultatet.

Jag hade en Golf II 16V -88 som jag lämnade till en lackerare (samma lack)!! Jag plockade bort alla kofångare, lister, rutor och skärmbreddare själv. Lackeraren slippade bilen och fixade alla små fel. Även några lager klarlack lades på. Resultatet blev toppen och inga dammkorn fanns efter slippning och polering. De nya delar som 90:ans kofångare, skärmbreddare, trösklar och rutor satte jag dit själv efteråt.

Priset blev 10.000 kr utan kvitto dock för snart 7 år sedan.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=_adis_&cat=28576&image=165314

Priserna har säkert gått upp en del och jag hade kanske tur med resultatet vad vet jag. Eftersom jag lackade bilen i samma färg behövde jag inte tänka på att riva bilen invändig. Om du väljer annan färg måste du nästan lacka den även invändig.

Wolfen
2007-12-31, 15:44
Sen vet jag inte varför du vill ha en svart bil, har haft två svarta bilar på raken och hade jag kunnat välja hade jag ALDRIG valt en svart bil. Minsta smutskorn syns och bilen ser aldrig riktigt ren ut.
Varför? Därför att svart är SNYGGT! Det stämmer att man måste tvätta den kanske oftare. Men om alla tänkte så så skulle vi alla köra silverfärgade bilar:)

Fredrick
2007-12-31, 15:52
Min GTI -07 är svart och det är en snygg färg men ack så svår den är att hålla ren och snygg.

Men men jag gillar den ändå.. :)

http://i201.photobucket.com/albums/aa64/fredrickl_photo/Bilen004.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa64/fredrickl_photo/Bilen001.jpg

Gullideckel
2007-12-31, 16:25
Min GTI -07 är svart och det är en snygg färg men ack så svår den är att hålla ren och snygg.

Men men jag gillar den ändå.. :)

http://i201.photobucket.com/albums/aa64/fredrickl_photo/Bilen004.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa64/fredrickl_photo/Bilen001.jpg

Kan bara hålla med svart är snyggt men kräver "lite" jobb..hehe

http://www.garaget.org/show_ext.php?car=72493&image=656980

http://www.garaget.org/?car=72493&image=681212

Holmgren
2007-12-31, 16:28
Varför ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet?
Om han vill ha bilen svart så vill han. Det är ju inte det vi ska diskutera..

Jag ska lacka m min Golf 1 nu och det är total omlackning som gäller.
Han hade svårt att säga vad det skulle kosta, beror på hur mycket grundjobb som krävs. 10-15000kr

Henrik.M
2007-12-31, 17:18
Tyvärr är det väldigt svårt att få till en lika hållbar lack som original lacken, har man dessutom en början till rost någonstans så är det kört, det spelar ingen roll hur mycket man slipar och spacklar rosten kommer tillbaka på samma ställe.

Måste få reflektera över detta som tydere på viss okunskap.
Hållbarheten på lacken utgörs i de flesta fall idag av hur många lager klarlack du lägger.
Billack idag = vattenbaserad och mjuk , detta löser man med klarlack.

Sen ska man INTE slipa och spackla rost , man ska kapa bort rosten och svetsa dit ny plåt , just pga av att rost är som cancer , har det väl tagit så sprider det sig.
Är det seriöst gjort enligt konstens regler så håller det bilens livslängd.

Problmen i de flestas fall är att det är just dessa saker som kostar pengar att låta en yrkesman som kan sin sak göra.
Och det är i dessa moment pengarna drar iväg.

Gör du ett pissigt grundjobb kan du lika gärna bränna upp pengarna du tänker lägga ner på en lackering oavsett om du anlitar världens bästa billackerare eller inte.
Gäller först att anlita en duktig plåtslagare om man själv inte har det i blodet. (Vilket de flesta tror men sedan inser att dom inte har.)

Så är det.

Fredrick
2007-12-31, 17:25
Måste få reflektera över detta som tydere på viss okunskap.
Hållbarheten på lacken utgörs i de flesta fall idag av hur många lager klarlack du lägger.
Billack idag = vattenbaserad och mjuk , detta löser man med klarlack.

Sen ska man INTE slipa och spackla rost , man ska kapa bort rosten och svetsa dit ny plåt , just pga av att rost är som cancer , har det väl tagit så sprider det sig.
Är det seriöst gjort enligt konstens regler så håller det bilens livslängd.

Problmen i de flestas fall är att det är just dessa saker som kostar pengar att låta en yrkesman som kan sin sak göra.
Och det är i dessa moment pengarna drar iväg.

Gör du ett pissigt grundjobb kan du lika gärna bränna upp pengarna du tänker lägga ner på en lackering oavsett om du anlitar världens bästa billackerare eller inte.
Gäller först att anlita en duktig plåtslagare om man själv inte har det i blodet. (Vilket de flesta tror men sedan inser att dom inte har.)

Så är det.

Tack, då vet jag..

Dock så skulle jag aldrig köpa en totalt omlackerad bil om jag inte fick den vädigt billigt då. alltså en ny lack är inget som höjer värdet på bilen.

R.Grönberg
2008-01-01, 18:26
Tack, då vet jag..

Dock så skulle jag aldrig köpa en totalt omlackerad bil om jag inte fick den vädigt billigt då. alltså en ny lack är inget som höjer värdet på bilen.


Nej en repig bil är ju värd mkt mer=)

Henrik.M
2008-01-01, 19:28
Som allt annat med en bil.
Varje satsad krona = förlorad krona.