handdator

Visa fullständig version : Pruta på bilskrället.. Hjälp



Peter.Nord
2007-12-27, 22:05
Hallå !!!

Är ny på forumet och skulle vilja ha lite hjälp. Tänkte att det var lika bra att regga sig här nu när man ska bli med Gti :)

Bor i värmland och det kryllar inte direkt med fina bilar här i trakterna och jag vill helst slippa åka land och rike runt. Har nu iaf hittat en fin -00:a.

Säljs av firma. ni i trakterna kanske har sett den. Superfin och välservad. 7200 mil på mätaren. Men de begär ju 95 000:- för den vilket jag tycker är hutlöst dyrt. visst har den få mil men det är ju ändå en gammal bil. Så efter nyår nu ska jag ta med mig en bunt pengar och försöka få den för ett överkommligt pris. jag själv tycker att 70-75 är ett lagomt pris ;)

SoV däck. orginalfälgar. fina däck på båda inget lull lull. helt orginal. ingen dragkrok.

Men ni som är lite mer insatta i dessa bilar kanske kan ge mig lite tips hur jag ska gå tillväga för att få ner priset. När jag var där för en vecka sen och provkörde den så frågade jag lite lätt om priset.. Säljaren sa att det var prutat och klart och tog nycklarna ur näven på mig. Jag är drygt 30 så det var ingen liten pojkspoling som bara ville ut och köra utan jag var seriös med frågor och sånt.

Help please.. måste ha en bil nuuuu... tack på förhand.

Mvh. P

ps. mitt eget tips till mig själv är att gå dit och säga att nu jävlar köper jag bilen därute och jag betalar 70 för den också sträcker jag fram visakortet.. och då köper jag den NU.. säger han nej så säger jag att nej tack då får det va. förmodligen en väldigt dålig ide att köra den hårda taktiken.. vad vet jag. men jag vill ju inte betala mer för den så..

Manny
2007-12-27, 22:10
är nästan alltid dyrare hos handlare än privat. men då har du förhoppningsvis lite garanti med. lättare att pruta på servicar o tillbehör än på penga priset...

Barbapappa
2007-12-27, 22:17
Efter att ha kollat på blocket på modellen i fråga så kan man ju säga att det inte är jätteglest med bilar som har gått under 10000mil i landet, vissa ser ju toppenfina ut också... Att köpa bil på firma är ju aldrig nån favorit tycker jag, möjligtvis då som manny skriver då att man får snika till sig nån service eller liknande, men det är dom väl knappast så sugna på i vanlig ordning. ;-) Garantimässigt har man väl inte så mycket att komma med vill jag minnas, det var väl nån månad eller nåt man hade 'garanti' sist när jag köpte begagnad bil på firma.

Peter.Nord
2007-12-27, 22:36
Nje.. visst finns det en hel del fina bilar ute i landet. Men jag vill helst inte åka så långt. kan inte så mycket om bilar själv och det känns lite tryggare att köpa av handlare. 3 månader garanti är det som gäller.

och just den här bilen är verkligen i toppskick. två ägare. servad på enligt konstens alla regler.. och ja igen det finns säkert liknande bilar ute i landet. har dock ingen som kan följa med mig och kolla på bilen.

jaja.. ska iaf göra ett försök. kan ju bara få ett nej. ;)

hepp...

P.Hagel
2007-12-27, 22:59
Hmmm....
För min del så prutade säljaren själv + bjöd på masa godsaker som kostar $$$$.......

Men denna bil tycker jag är prisvärd:
http://www.blocket.se/vi/14604705.htm?ca=15_s

R.Grönberg
2007-12-27, 23:22
Hmmm....
För min del så prutade säljaren själv + bjöd på masa godsaker som kostar $$$$.......

Men denna bil tycker jag är prisvärd:
http://www.blocket.se/vi/14604705.htm?ca=15_s


Den patrik visade ser ju jättefin ut och priset är riktigt bra..
Länk till den du är intresserad utav?
För din del så tror jag det är värt att lägga till det lilla extra då du verkar veta vad du vill ha, det är det värt. Jag stog också i valet och kvalet. la till lite och jag är helnöjd=)

Mulder-_-
2007-12-27, 23:34
Denna tycker jag verkar helt OK,
*nästan 2000 mil mindre
*-02:a
*bra utr. (klimat, farth, 5dörr) etc)

http://www.blocket.se/vi/13915119.htm?ca=6_s&last=1

Daniel.E
2007-12-27, 23:37
Hej Peter vilken handlare är det som har bilen?
/Daniel

R.Grönberg
2007-12-27, 23:38
Denna tycker jag verkar helt OK,
*nästan 2000 mil mindre
*-02:a
*bra utr. (klimat, farth, 5dörr) etc)

http://www.blocket.se/vi/13915119.htm?ca=6_s&last=1

01-02 skiljer ju inte så mkt och utrustningsmässigt är dom nog likadan. Dock har ju den gått en hel del mindre.
Men gillar den silvriga. Stilren på ngt vis och inte helt org.
Vart ju lite gjort motor väg med, det som var gjort med den har ingen negativ inverkan iaf enligt mig=)

Henrik.M
2007-12-28, 00:01
ps. mitt eget tips till mig själv är att gå dit och säga att nu jävlar köper jag bilen därute och jag betalar 70 för den också sträcker jag fram visakortet.. och då köper jag den NU.. säger han nej så säger jag att nej tack då får det va. förmodligen en väldigt dålig ide att köra den hårda taktiken.. vad vet jag. men jag vill ju inte betala mer för den så..

Efter att hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med bilsäljare kan jag säga att den taktiken inte fungerar.
What comes around , goes around är deras livsinställning.

Ett hett tips är att gå dit och sträcka fram en bunt varma laxar kontant 10% under begjort pris strax innan månadens bokslut.....då brukar dom vara mer mottagliga för affär. =)
Anledningen är den för att det är då deras bonus räknas in på antalet sålda bilar.....och december/januari brukar det inte vara kul att vara bilhandlare med pissig grundlön och fetingbaserad bonuslön.
Inga bilar krängda = Inga cash i fickan.
Psykologisk krigföring brukar det kallas. ;-)

Hur som helst så blir man alltid lurad av en bilsäljare......det är deras jobb & ju längre dom jobbat med det desto skickligare blir dom.

Marcus
2007-12-28, 01:23
Men denna bil tycker jag är prisvärd:
http://www.blocket.se/vi/14604705.htm?ca=15_s

Ser spontant flera minusposter på denna silvriga GTI:

- bakljus med hemsk design (troligen ej VW original)
- ful vinge över bakrutan, passar ej originaldesign
- möjligen VW originalfälgar, men ej korrekta till denna modell. Finns original?
- tonade rutor (Hej 80-talet!)
- ej original avgasutblås
- trimmad, motorprogramvara okänd?

Slutsats: Kladdig bil med billigt utseende. Rekommenderar starkt köp av den fina svarta originalbilen av 2002 års modell förutsatt att övriga parametrar är okej. En original 1J GTI ser alltid mer modern och seriös ut än en taffligt modifierad dito och håller därmed även värdet bättre.

Mr dOhC
2007-12-28, 01:47
Man ska aldrig ha bråttom när man köper bil!!! även om det kanske är det :-P

Min erfarenheter av bil affärer är att jag typ hatar dom alla, därav vill jag kunna kolla runt på flera olika bilar innan jag köper nåt, köper def aldrig första bästa.

När jag skulle köpa VR6 för några år sen for jag runt en del med utgångs punkt Alingsås. Till Laxå, Horred mot Växsjö hållet. I Höör hittade jag vad jag ville ha. Tog inte med bilen hem då utan jag tog tåget ner nån dag senare och hämtade.

Ta det bara lugnt ;-) du kommer hitta en bra bil. Du får suga på hans karameller(lol) ett tag till så han mjuknar ;-P

Sen vad det gäller garanti har det väl blivit mkt bättre med det på senare år, försöker hitta nåt om det på nätet....EDIT : Här finns info ifall du köper av bilhadlare, kika runt där lite : http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=836

Lite till här om det med Garanti :
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleID=3470&lngCategoryID=1082
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleID=2595&lngCategoryID=1082
Det finns en hel del där, sök på "konsumentköplagen"

Själv köpte jag min VR6 på firma då, den visade sig inte va helt ok när jag kom hem, ena drivaxel muttern skruvade loss sig själv hela tiden, efter 2 dar va det inte skoj att upptäcka att hela fram spindeln hängde och dinglade, sen gick stötdämpare som satt på vid köp inte igenom besikningen.

Jag sa att bilen köpts sänkt och att den skulle fortsätta vara det så det fick dom fixa bara ;-), 4 st nya bilstein (5800:-) köpes och sattes dit och dom fixade muttern till hjulspindeln också, allt gjorde på min lokala VAG :-)

Ibland är det bra att köpa på firma :-)

Peter.Nord
2007-12-28, 14:17
Tack för svaren...

Ang takvingen och solfilmen tycker jag faktiskt att det är rätt ok så sådana saker gör inte så mycket. Men det är klart att det är trevligare att hitta en fin oskruvad orginalbil att sedan "piffa till" som jag själv vill.

Vi får se hur det går.. meddelar hur det gick med prutningen sen efter nyår.. funderar iofs på att åka dit imorgon. innan året är slut alltså.. kanske är en bra ide´.

//P

robban81
2007-12-28, 17:57
Ser spontant flera minusposter på denna silvriga GTI:

- bakljus med hemsk design (troligen ej VW original)
- ful vinge över bakrutan, passar ej originaldesign
- möjligen VW originalfälgar, men ej korrekta till denna modell. Finns original?
- tonade rutor (Hej 80-talet!)
- ej original avgasutblås
- trimmad, motorprogramvara okänd?




Hittade ett till minus, den är nerlackad också. Det är inte heller orginal.

Henrik.M
2007-12-28, 18:17
Hittade ett till minus, den är nerlackad också. Det är inte heller orginal.

Senare årsmodeller fanns att få nerlackad från fabrik.

R.Grönberg
2007-12-28, 18:24
Hittade ett till minus, den är nerlackad också. Det är inte heller orginal.



Alltså kära nån? allting som inte är org grejer som satt på bilen är helt fel då?
Nerlackning mm är ju ett stort lyft på bilen plus att man slipper dom mattsvarta listerna som är allmänt dassiga och värdelösa att gno på.

robban81
2007-12-28, 19:04
Alltså kära nån? allting som inte är org grejer som satt på bilen är helt fel då?
Nerlackning mm är ju ett stort lyft på bilen plus att man slipper dom mattsvarta listerna som är allmänt dassiga och värdelösa att gno på.

Hehe Det var lite ironi, min är nerlackad också

Nee
2007-12-28, 19:26
Bakljusen är vw original så dem är snygga!

Mini_me
2007-12-28, 20:00
Bakljusen är vw original så dem är snygga!

Jepp...sitter bla på nyare 1.6L mm...

R.Grönberg
2007-12-28, 20:38
Jepp...sitter bla på nyare 1.6L mm...


Gör dom? vilken årsmodell då? dom vart ju stiliga

Peter.Nord
2007-12-28, 22:14
Jag tycker faktiskt att den silvriga ni har länkat till ser helt ok.. tom riktigt bra ut. Ska nog ta och ringa honom tror jag.

Sen orkade jag inte vänta utan åkte ut till bilhandlaren efter jobbet idag och skulle pruta brallorna av säljaren där.. Gissa om jag blev snopen när de meddelade mig att den var såld... : Haha.. Där fick man.. men man undrar ju vad det var för en typ som köpte den.. och betalade han/hon verkligen 95 för den.. jaja. nu blir det ju till att leta vidare. Tack så mycket för alla svar här.

Var förövrigt även förbi min volvohandlare och provade en s40 2,0T -01 och den gick faktiskt lite sportigare än golfen. Lite mer turbo. fast man vill ju se bra ut i bilen också ;) plus att jag tycker att golfen är mycket skönare bil. men jag blev faktiskt lite överaskad ändå.. men det blir det ju inget med..

Hade gött och gott nytt år...

//P

P.Hagel
2007-12-28, 22:46
Du ser ,jag hadde inte fel om den silvriga.

Däremot köp ingen rostig volvo.

Nee
2007-12-29, 00:03
Gör dom? vilken årsmodell då? dom vart ju stiliga
De senaste av Golf IV. Kan tänka mig från 04/05 någonting.

mt4base
2007-12-29, 00:37
Hallå !!!

Är ny på forumet och skulle vilja ha lite hjälp. Tänkte att det var lika bra att regga sig här nu när man ska bli med Gti :)

Bor i värmland och det kryllar inte direkt med fina bilar här i trakterna och jag vill helst slippa åka land och rike runt. Har nu iaf hittat en fin -00:a.

Säljs av firma. ni i trakterna kanske har sett den. Superfin och välservad. 7200 mil på mätaren. Men de begär ju 95 000:- för den vilket jag tycker är hutlöst dyrt. visst har den få mil men det är ju ändå en gammal bil. Så efter nyår nu ska jag ta med mig en bunt pengar och försöka få den för ett överkommligt pris. jag själv tycker att 70-75 är ett lagomt pris ;)

SoV däck. orginalfälgar. fina däck på båda inget lull lull. helt orginal. ingen dragkrok.

Men ni som är lite mer insatta i dessa bilar kanske kan ge mig lite tips hur jag ska gå tillväga för att få ner priset. När jag var där för en vecka sen och provkörde den så frågade jag lite lätt om priset.. Säljaren sa att det var prutat och klart och tog nycklarna ur näven på mig. Jag är drygt 30 så det var ingen liten pojkspoling som bara ville ut och köra utan jag var seriös med frågor och sånt.

Help please.. måste ha en bil nuuuu... tack på förhand.

Mvh. P

ps. mitt eget tips till mig själv är att gå dit och säga att nu jävlar köper jag bilen därute och jag betalar 70 för den också sträcker jag fram visakortet.. och då köper jag den NU.. säger han nej så säger jag att nej tack då får det va. förmodligen en väldigt dålig ide att köra den hårda taktiken.. vad vet jag. men jag vill ju inte betala mer för den så..

Det där med att pruta är en svår fråga. Speciellt på bilfirmor. De är såååååå vana vid folk som kommer in och "drömmer". De skiter väl i om just du köper bilen, för dem är kronor och ören viktigare än att få sålt bilen till en kund som kanske kommer tillbaks osv. Sådana saker har väldigt låg prio på väldigt många ställen där de säljer bilar. Money talks. Missar de en kommer det alltid nån annan som inte har koll och tycker bilen är "blank" och köper för begärt pris. Så ser bilhandlarens vardag ut i stora mått om man ser till den attityd många har mot sina kunder. DU sa det själv, han tog nyckeln ur handen på dig. Bara en sån sak...

Vad jag vill komma till är att man troligen kan köpa en ganska fin Golf GTi IV för betydligt lägre pengar privat utan garanti, ofta ser man och känner man ju om bilen är ok när man provkör den. Det som inte är ok, prutar man på. Privatköp ställer lite högre krav på dig som köpare men det är ju inte en bil för 3000:- du ska köpa så de riktiga bottennappen borde ju klara dig från i prisklassen 65-85 lök tycker jag. En sak man jag vill råda dig till att kolla noggrant (och det är väl det enda i mina ögon som talar till bilfirmans fördel) är att se betalningsförhållandena på bilen du ska köpa. Du måste VETA att det är säljarens egendom. Kan han inte visa ett slutbetalningskvitto måste du på något annat vis ta reda på att bilen är betald, annars kan du få problem senare. Köper man på bilfirma är det oftast grönt på den fronten. Vid privatköp är det iaf bra att kolla bakåt till senaste bilfirma som ev kan har fodring i bilen. Detta är mycket viktigt för att inte riskera åka på en trampmina i form av restskulder från tidigare ägare mm.

Det finns inte tvärsäkra sätt att pruta. Det beror alltid på omständigheterna och hur angelägen köpare resp säljare är. Mer angelägen köpare, svårtprutat. Angelägen säljare - lättare att pruta, ganska självklart. En privatsäljare kan har 1000 orsaker till att vilja sälja fort och det gäller att lyssna efter sådana signaler. Han kan ha barn på g, kanske redan köpt en bil och står med två dyra bilar, garaget kanske är uppsagt, han ska flytta, han renoverar hus osv. Alla dessa parametrar kommer du aldrig i närheten av på en bilfirma men privat kan man om säljaren inte är på sin vakt luska lite om skälen till försäljning så prutning handlar om att känna sin säljare på pulsen, är du med? Nyckeln till ett bra bilköp är som Mr dOhC sa, stressa inte, ta tid på dig!

En sak till. Volvo S40 är en modell man köper med nybilsgaranti och säljer när garantin gått ut (myntat av en som lagar Volvo ;.)
Kontentan är: köp en Golf!

Marcus
2007-12-29, 00:59
De senaste av Golf IV. Kan tänka mig från 04/05 någonting.

Okej, bakljusen är VW original, sorry. Men de är inte snygga i alla fall, ser ut som eftermarknadsprylar :)
Dessa sitter i alla fall på specialmodellen VW Golf 1,6 Champ modellår 2003.