handdator

Visa fullständig version : Klonk i framvagn Golf VR6



Oskar.C
2007-12-27, 19:45
Hej och god fortsättning!
Jag har ett oljud i framvagnen på min Goffe VR6 -96 (ej syncro), när jag åker över ojämnheter och svänger samtidigt gärna åt höger så klonkar det.. Ibland när man har backat och lägger i 1:an så låter det också. Hjullager på båda sidor bytte jag för inte så länge sen. Har provat att backa i cirklar men där låter det ingenting. Har hissat upp den och ryckt och slitit men hittar inga glapp.. Några förslag på vad det kan vara? Fjäderbenslagringarna?

Mvh Oskar

Scratchen
2007-12-27, 19:46
Länkarmsbussningarna? Spindelled?

Lillen
2007-12-27, 19:48
Fjäderbenslager , krängarstag , bussningar(främre eller bakre) brukar vara bakre.
Låter onekligen som ett fjäderbenslager.

Kolla hur lagringen ser ut när bilen står på marken.
Kolla sedan hur den ser ut medan du hissar upp.
Det syns ganska lätt om den släppt i vulkningen mot lagret.

R.Grönberg
2007-12-27, 22:31
Hej och god fortsättning!
Jag har ett oljud i framvagnen på min Goffe VR6 -96 (ej syncro), när jag åker över ojämnheter och svänger samtidigt gärna åt höger så klonkar det.. Ibland när man har backat och lägger i 1:an så låter det också. Hjullager på båda sidor bytte jag för inte så länge sen. Har provat att backa i cirklar men där låter det ingenting. Har hissat upp den och ryckt och slitit men hittar inga glapp.. Några förslag på vad det kan vara? Fjäderbenslagringarna?

Mvh Oskar

Jag röstar helt klart på en länkarmsbussningar.
Hissa upp bilen och böj och bänd runt bussningarna se om det ser ok ut eller om länkarmen kan gå emot ngn stans runt sitt fäste. vanligt på golfarna

Manny
2007-12-27, 22:36
om bilen står parkerad och handbromsen dragen och du kan flytta på framhjulet framåt och bakåt några cm med handkraft så är länkarmsbussningarna kass...

R.Grönberg
2007-12-27, 22:39
om bilen står parkerad och handbromsen dragen och du kan flytta på framhjulet framåt och bakåt några cm med handkraft så är länkarmsbussningarna kass...

Kan även dra handbromsen lägg i 1ans växel och försök släpp upp kopplingen lite sakta. ha en kompis att kolla så inte hjulen flyttar sig ngn cm.
Gör samma procedur med backen i

Oskar.C
2007-12-27, 22:58
Tackar så mycket för alla supersnabba svar :) Ska göra test och kolla länkarmsbussningen! Jag återkommer :)

Oskar.C
2007-12-28, 19:56
Kan även dra handbromsen lägg i 1ans växel och försök släpp upp kopplingen lite sakta. ha en kompis att kolla så inte hjulen flyttar sig ngn cm.
Gör samma procedur med backen i

Hjulen rör sig inte nånting.
Har hissat upp bilen och brytit å bänt överallt där det sitter bussningar.. Själva länkarmen kan man få att röra sig lite lite grann om man bryter upp och ner.. Men som det låter när man åker och svänger så är det ju nått som är rätt slut! Vad göra ?

Lillen
2007-12-28, 20:42
Kolla fjäderbenslagringarna?

Klapprar det eller klonkar det??

Oskar.C
2007-12-29, 00:28
Kolla fjäderbenslagringarna?

Klapprar det eller klonkar det??


Har ryckt och slitit i bilen och det är glappar extremt lite (man känner bara det när man lägger handen emot) . Lika mycket/lite på båda sidor.. När man hissar upp bilen så åker ju hela fjäderbenet ner ur "tornet" och vilar på översta brickan som sticker upp igenom tornet. Men så antar jag att det ska vara?!

Det klapprar nog mer än klonkar om jag tänker efter..

Fjädrarna är hela och fina..

Lillen
2007-12-29, 18:12
Klapprar det så kan det nog vara krängarstagen.
Det är ju en sjuka på Mk III ju!
Dom är ju så korta så det bryter lätt om bilen är sänkt mm.
Men de är lätta att byta åxå.

Oskar.C
2007-12-29, 19:33
Klapprar det så kan det nog vara krängarstagen.
Det är ju en sjuka på Mk III ju!
Dom är ju så korta så det bryter lätt om bilen är sänkt mm.
Men de är lätta att byta åxå.


Jag var där och bröt åxå, visst det går röra på men inget som glappar :(
Jag besiktade bilen för nån månad sen och dom hittade inget, ljudet fanns även då..
Jag hade tänkt fixa det här innan jag säljer bilen för man vill ju att allt e shysst!