handdator

Visa fullständig version : Vad är detta ? (ABF-motorn)



Mawe
2007-12-27, 16:40
Ska byta ventilkåpspackningen på min GTI imorgon. Har två frågor angående några delar på motorn.

http://hem.passagen.se/mawe50/fraga.jpg

Nr 1: Denna sladd går till absolut ingen ting, sitter bara en hållare på det hårda röret. Vad är den bra för?

Nr 2: Denna sak har något med bränslesystemet att göra. Kan jag plocka bort denna utan att det är någon större risk att något går sönder? Vad är den bra för?

Manny
2007-12-27, 16:51
nr 2 är en bränsletrycksregulator, och går bra att ta bort, det kommer att rinna några droppar bensin från den bara...
Är en stor fördel att sätta tillbaks den innna du ska starta bilen :D

Mawe
2007-12-27, 16:57
hrm.. märker att bilden inte riktigt vill alltid.. :S

Okej... låter bra.. nej, jag ska inte glömma att stoppa tillbaka den :D

Henrik.M
2007-12-27, 17:13
hrm.. märker att bilden inte riktigt vill alltid.. :S
Felet var enkelt var 3st backslash efter http. =)
Är dock åtgärdat.

Loxarn
2007-12-27, 17:15
skit i massagen !
lägg upp den på http://geting.se/

Mawe
2007-12-27, 18:17
mm får skita i passagen och kolla antalet slash i fortsättningen :)

Ingen som vet vad Nr: 1 är bra för? Skulle man verkligen sätta dit en sladd om man inte skulle ha någon användning för den ? Kan de ha med avsaknaden av AC att göra?

T-mek
2007-12-27, 19:11
Det är uppvärmningen till vevhusventilationen. Det ska sitta ett PTC-motstånd i röret som blir varmt när man kopplar på spänning. Den gör så att kondensvattnet i vevhusgaserna inte fryser och sätter igen vevhusventilationen vid kall väderlek.

Mawe
2007-12-27, 21:06
Det är uppvärmningen till vevhusventilationen. Det ska sitta ett PTC-motstånd i röret som blir varmt när man kopplar på spänning. Den gör så att kondensvattnet i vevhusgaserna inte fryser och sätter igen vevhusventilationen vid kall väderlek.

Verkar vettigt.. Men kan det vara så att mitt motstånd har försvunnit eller bara aldrig monterats ?

Just nu är där ingenting under kontakten, bara tomrum ;)

T-mek
2007-12-28, 09:12
Försvunnit tror jag inte det har, det har nog aldrig blivit monterat av en eller annan anledning. Tyskarnas vägar är outgrundliga.. :-)

VR6_Linus
2007-12-28, 11:03
Det sitter inget på min iheller.

razer
2007-12-28, 12:59
Det är uppvärmningen till vevhusventilationen. Det ska sitta ett PTC-motstånd i röret som blir varmt när man kopplar på spänning. Den gör så att kondensvattnet i vevhusgaserna inte fryser och sätter igen vevhusventilationen vid kall väderlek.

NTC/PTC motstånd blir inte varma, de ändrar resistans beroende på temperatur. Om det ska vara något som blir varmt är det en värmare av något slag. (en liten korrigering bara...)

Mawe
2007-12-28, 20:34
Det sitter inget på min iheller.

Då vart de nog aldrig monterat något under den kontakten..

Fick bytt ventilkåpspackning idag o putsat upp ventilkåpan. Så grannt de blev :)

http://hem.passagen.se/mawe50/putsat.jpg

T-mek
2007-12-29, 17:19
NTC/PTC motstånd blir inte varma, de ändrar resistans beroende på temperatur. Om det ska vara något som blir varmt är det en värmare av något slag. (en liten korrigering bara...)

Visst blir ett PTC/NTC motstånd varmt om du kopplar spänning på det. PTC motstånd används i många olika applikationer bl.a. som säkring mot överström just på grund av sina egenskaper.

Om man kopplar ström på ett NTC motstånd kommer det att bli så varmt att det brinner upp, då det minskar i resistans ju varmare det blir.

En vanlig glödlampa kan man kalla ett sorts PTC-motstånd, och den blir ju hyfsat varm när den är tänd, eller hur?

Vitsen med att använda ett PTC-motstånd som i det här fallet är att det är självreglerande. Håller alltid samma temperatur oavsett omgivningen. Hade man satt dit ett vanligt "värmeelement" hade man varit tvungen att ha någon form av temperaturövervakning med reglering på det hela, för att inte riskera att elda upp plaströret.

För övrigt kan man ju använda dem som rena temperaturgivare, precis som du skriver, men inte endast... (Lite OT men ändå...)

ypzilon
2007-12-29, 20:01
Den brukar saknas på bilar som inte är specade för kallt klimat, dvs de flesta importerade bilar.

Mawe
2007-12-29, 23:39
Den brukar saknas på bilar som inte är specade för kallt klimat, dvs de flesta importerade bilar.

Då är nog inte Sverige klassat som kallt klimat av VW ;)