handdator

Visa fullständig version : Matning till stereon



Macke K
2007-12-27, 01:16
Hej!

Nu i jul har jag frsökt att byta stereo i min mk3 Variant 2.0 GL. Det har gått sådär...

1. I den sladd som bör ha matning dygnet runt, året om, för att försörja stereon med ström så den kommer ihåg vilken kanal P3 är sparad på finns bara ström när tändningen är på. Har ni något tips på hur jag lättast råder bot på detta?


2. När jag rotade lite och skulle dra en AUX-kabel från stereofickan och ner bakom panelen ut i knähöjd råkade slocknade instrumentbeslysningen. Sitter det med kontakter där bakom (ungefär rakt bakom sätesvärmereglaget och neråt var jag och fipplade) eller kortslöt jag ngt? Det är bara beslysningen i instrumentbrädan och mittkosolen som slocknat (och jag har ingen lista över säkringar med mig dessvärre). Vad har ni för tips?


Marcus.

T-mek
2007-12-27, 10:21
1. Sladdarna brukar vara kopplade tvärs om i kontakten gentemot ISO-standard. Om du tittar där 15-spänning(nyckel till) ska sitta så sitter nog permanentspänningen där.

ture
2007-12-27, 12:27
testa med en provlampa
där finns en kabel där är ström på innan du slått på tändningen som är till minnet troligen gul kabel
när du sen slår på tändningen så blir där ström i en till (manöverström) troligen röd kabel

svart kabel brukar vara jord

mvh
t

Cullberg
2007-12-27, 15:02
Du har nog troligvtis kortslutit någon kabel, den som är ström på hela tiden har nog kommit emot jord när du var där och pillade. kolla alla säkringar så dom är hela bara!

Macke K
2007-12-27, 19:44
Stereon funkar som den ska nu. Mycket riktigt, kablarna var omvända. Tack för hjälpen. Nu ska jag återgå till instrumentbeslysningen. Återkommer.

Macke K
2007-12-27, 21:37
Bekymret med instrumentbelysningen kvarstår.

Det jag funderar över är om jag kan ha kopplat ngt fel eller om ngt gått snett när jag demonterade plasten framför instrumentbrädan. Var sitter brytaren som förser instrumentbrädan med belysning? Och hur ska jag förhålla mig till "Dash light illumination" i stereokontakten (orange) då min stereo inte har ngn ingång för det? Jag lät den bara hänga medans jag provmonterade stereon, det kanske jag inte borde gjort (nu är den strömlös)? Men om ngt kortslutits borde väl ngn säkring gått?

Jag fattar ingenting och ska åka norrköping-övik imorgon och vill verkligen se hastighetsmätaren. Har ni några tips?

Macke K
2007-12-28, 13:58
Problemet löst. Det visade sig vara ljusomställaren som gett upp, så ett besök på skroten och 300 kronor löste alla mina bekymmer. Nu lyser instrumenten och stereon kommer ihåg vilken kanal som var inställd. Wiho!