handdator

Visa fullständig version : Tappar ork...



Hurumpf
2007-12-25, 19:38
Tjena!

Har en VW Caddy GT Kat -89 Typ? Motor 1,8 Insprut.

Jag upplever/känner att den tappar mer och mer kraft för varje dag, samt att den blir lite svår startad då och då...

Å för några veckor sedan fick den spel på riktigt (dock befogat) då visade det sig att gnistan hoppat duktigt mycke på rotorn saknades nästan 1cm av kopparbläcket. Jag bytte både rotor och fördelarlock, så gick den att starta å köra med igen. Men den är fortfarande svag lika svag orkeslös som innan men går att köra med.

Vad kan jag tänkas titta på?

Tändstift
Tändkablar
Komp-test
Tändspolen
Rotor, bytt
Fördelarlock, bytt
Vakumslangar, kan det ha betydelse?
Luftfilter
Bensinfilter
Bränslepump
Brytare finns inte brytarlöst.
Har testat att ändra tändnigen utan att få bättre resultat.

pekka kiiskilä
2007-12-25, 20:30
Börja med bränslefilter och luftfilter, efter det tändstift+kablar,

Gär den lika dåligt efter byte av filter och stift så kan du höra av dig igen.

Falcor
2007-12-25, 21:17
Dela avgasröret före katten och kolla om den går bättre då, kan vara så att katten brännt ihop och avgaserna inte kommer igenom.

scirocco8v
2007-12-25, 21:21
gör ett komptest å kolla så topp-packningen inte har gått...

icka
2007-12-25, 22:53
Jag gissar på falcors förslag att katten är tät.

Hurumpf
2008-01-02, 20:15
Börja med bränslefilter och luftfilter, efter det tändstift+kablar,

Gär den lika dåligt efter byte av filter och stift så kan du höra av dig igen.


Nu har jag bytt luft och bränslefilter och stift bytta dock osäker på om det är rätt stift (köpte samma som satt i "kommer inte ihåg beteckning") fick tändkablarna uppmätta "Ohm" och det var tydligen nästan samma låga motstånd (även den till spolen) Ingen skillnad... Ska testa det som de andra skrev med om katten... *hoppas*

Hurumpf
2008-01-02, 20:19
gör ett komptest å kolla så topp-packningen inte har gått...


Har gjort komptest från vänster sett:

1. 10,8
2. 11,2
3. 11,2
4. 10,8

Visserligen 0,4Kg skillnad men borde inte vara toplockspackningen då tycker jag... "Kan det vara så högt komp eller är mätaren fel kalibrerad?"

Hurumpf
2008-01-02, 20:23
Dela avgasröret före katten och kolla om den går bättre då, kan vara så att katten brännt ihop och avgaserna inte kommer igenom.

Ska testa detta, bara man inte blir lurad av ljudet hehe... Men om det är den kan man "rensa" den då? HC värdet lär väll skjuta i höjden då? Eller de kanske inte mäter det på äldre bilar?

-89

Bastard66
2008-01-03, 11:15
Ska testa detta, bara man inte blir lurad av ljudet hehe... Men om det är den kan man "rensa" den då? HC värdet lär väll skjuta i höjden då? Eller de kanske inte mäter det på äldre bilar?

-89

Man kan rensa den men det går ej igenom besiktningen då. Jag har rensat på min GTi..