handdator

Visa fullständig version : 4-bult till 5-bult mk1



D.E
2007-12-23, 12:59
Hej!

Vad skulle behövas för att konvertera en mk1 med 4-bult till 5-bult? VR6-delar förstår jag, men exakt vilka?

Tack på förhand
Dennis

Lidas
2007-12-23, 14:49
Man kan annars montera adapterplattor för att byta bultcirkel, HR har.
www.forza.se säljer bl.a

Poulärt att från 100/4 till gamla Porsche fälgar montera dessa "spacers"

God Jul!

Lillen
2007-12-23, 16:23
Vad skulle behövas för att konvertera en mk1 med 4-bult till 5-bult? VR6-delar förstår jag, men exakt vilka?

Enklast är väl ändå Passat eller G60 grejor.
Samt att para dessa med orginaldelar från Mk I?!

Mk II är det bästa och enklaste att ta Passat eller G60 på med.
Men VR6 fungerar rakt på en Mk II med men man får pussla lite där med för bästa funktion.

Till Mk II finns det medbringare att köpa för att få 4 eller fembult.
Detta till de olika modellerna.
Vet inte om det fanns till Mk I??

silversurfaren
2007-12-23, 17:55
Kör själv med Porsche telefonfälgar.
Köpte adapterplattor från H&R, 30mm fram och 40mm bak. Man får med allt som behövs till att montera dit det, då menar jag bultar och de små speciella insexbultarna som håller adapterplattan på plats i 4/100 originalmönstret.

Dock gäller det ta med i beräkningarna att plattorna bygger ut en viss bit, så köpa fälgar med ET25 kan vara tufft att få in under hjulhusen.

Mina Porschefälgar ligger på ET55 och med 30mm plattor hamnar jag på ET25, så det går precis innanför. Bak valde jag lite bredare för att få en aningen "fetare" look bak, brukar ju vara så att de är bredare fram än bak...ser lite konstigt ut.

Finns säkert fler sätt att montera andra bultmönster, men jag vill kunna skifta mellan 4/100 och 5/130...har en omgång 4 bultade fälgar liggande som jag oxå vill använda!

NeXeN
2007-12-24, 10:24
Om vi skiter i adapter platter och sånt!!

Någon som kan tipsa om hur man ska göra?

Lillen
2007-12-24, 12:27
Om vi skiter i adapter platter och sånt!!

Någon som kan tipsa om hur man ska göra?

Göra med? Det enklaste om man INTE vill köra spacer är att köpa medbringare med rätt bultcirkel. Finns att köpa på t.ex på Bildon. Fembultat nav som passar i fyrbultat nav och lager.