handdator

Visa fullständig version : Tröga växlar!



Hedlo
2007-12-20, 23:55
Hejsan!
Har precis blivit ägare till en Golf gti turbo -01.
Och när jag kom hem med bilen upptäckte jag såklart nåt jag inte upptäckte vid bilhandlaren. När man ska lägga i backen så låter det lite väl mycket för att jag ska vara lugn, även dom andra växlarna går lite trögt, men det går fint när jag kör.
Är dom så i allmänhet eller är det nåt knas måntro?
Om det är kopplingen eller växelådan som är knas tycker jag det verkar konstigt, bilen har gått 7700mil bara och är orginal (ej chippad).

Tacksam för svar

// Peter

VWGolIV
2007-12-21, 00:39
Ja då kan man vara orolig för det är alldrig skoj med problem med låda o koppling.

Dock kan du ju börja med att kolla då där är tillräckligt med olja i växellådan.
Är där för lite så får man ju konstiga ljud =)

Mitt tips

Hedlo
2007-12-21, 00:46
Ja precis, kan ju gärna springa iväg lite då, men det konstiga är ju att det bara är när man står still å inte när man kör, och så backen då.
Ska kolla oljan och är den ok får man väl dra ner te verkstan å fråga dom vad som kan vara knas, å sen ringa bilhandlaren.
Suck!

R.Grönberg
2007-12-21, 07:48
Ja precis, kan ju gärna springa iväg lite då, men det konstiga är ju att det bara är när man står still å inte när man kör, och så backen då.
Ska kolla oljan och är den ok får man väl dra ner te verkstan å fråga dom vad som kan vara knas, å sen ringa bilhandlaren.
Suck!


Rör den inte. Ring bilhandlaren.
Annars kommer dom med dåliga undanflykter sedan säkert.

Lidas
2007-12-21, 08:36
Hej!

Behöver inte vara något allvarigt, men ring din bilförsäljare och påtala problemet och att du vill lämna in bilen på verkstad per omgående.
Kostnaden SKALL försäljaren stå för. Du har alltid 6månaders garanti på en beg. bil från handlare, även om handlaren kanske lämnat trafiksäkerhetsgaranti.

Säger han något annat så hänvisar du till ARN (allmänna reklamations instansen)

Är själv en bilförsäjare, så jag kan köparens och säljarens rättigheter.
Men detta gäller bara om du köpt bilen av handlare, dock ej av privatperson!

Lycka till och skriv gärna hur allt löste sig!

Fredrik

Hedlo
2007-12-21, 21:11
Hej igen!
Backen har inte låtit nåt konstigt alls sen samma kväll jag kom hem från bilhandlaren, kan det vara så att den stått såpass länge å ingen kört den ?
Bilhandlaren jag köpte den av hade köpt den från en firma i Göteborg, så den har nog stått ett tag. Ja jag vet inte , som det är nu finns det liksom inget problem, får köra på tills mellan dagarna å funkar det då så finns det inget jag kan klaga på.
Skitnöjd för övrigt, mysig bil GTI'n.

Till nåt helt annat, nån som vet ungefär vad det kostar att installera motorvärmare?

Finn
2007-12-21, 22:35
Kan ha varit att den stått ett tag. Annars så kan d va så simpelt att växellänkaget behöver grundinställas.

Hedlo
2007-12-22, 20:16
Verkar som backen låter när bilen har körts ett tag dvs när den e varm, kan det ha med oljan i växelådan att göra tro?

Finn
2007-12-22, 20:29
Jag gissar ännu en gång på att växellänkaget behöver en grundinställning. Brukar visa sig genom att backen blir svår att få i. Men kolla oljan oxå. D e ju aldrig fel.

Hedlo
2007-12-22, 20:56
Den är inte direkt svår att få i men det låter lite för mkt , jag får kolla oljan, hur vet man om det är för lite olja i växelådan? Är inte speciellt haj på motorer ska tilläggas.

Mini_me
2007-12-22, 21:06
Vad menar du med låter? Skrapar / Rasslar det? Om så är fallet så är det för att lådan inte har slutat snurra pga att kopplingen inte har släppt ordentligt....kan vara sliten tryckplatta.

Men som Finn(e) säger så kan det hjälpa att grund inställa + byta olja.

Tjejens gamla mk4 1.6 skrapa när man la i 2án (hehe) men detta fenomen försvann när jag hade "kört in" lådan ordentligt=) Krävdes en karl=)

Hedlo
2007-12-22, 21:15
Det klonkar och tar emot lite innan den går i, svårt att förklara :)
Men det verka som sagt bara vara när den är varm, tvärtemot alla andras lådor jag läst om med tröga konstiga växlar