handdator

Visa fullständig version : Problem med H&R:s fjädrar.



P-plats.se
2007-12-20, 19:48
Fick en 2:a på SBP för nån månad sedan pga brusten fjäder höger fram på min Bora -04.
Bilen har gått ca 6000mil under 3 år med dessa fjädrar.
Bilen går som bruxbil till större delen på större fina vägar men har fått smaka bana m.m. någon gång också.

Snackade med http://www.bilmodecenter.se och fick köpa en ny lös fjäder och vi skulle kolla ev. garanti i efterhand då Ulf där tyckte det var konstigt att fjädern gått av.

Idag blev Ulf ännu mer förvånad när jag ringde honom och berättade att även andra framfjädern gått av!!

Tur att det är H&R:s fjädrar jag har då jag fått mycket bra hjälp av Ulf på Bilmodecenter!

Nån annan som haft liknande problem???

Barbapappa
2007-12-20, 20:01
Jag har haft ganska många varianter av H&R's fjädrar, men nån fjäder som har gått av har aldrig varit med om. Däremot var det väl nån dämpare som läckte nån gång, men det vet jag inte hur det gick med.

Spawn
2007-12-20, 20:08
Fick en 2:a på SBP för nån månad sedan pga brusten fjäder höger fram på min Bora -04.
Bilen har gått ca 6000mil under 3 år med dessa fjädrar.
Bilen går som bruxbil till större delen på större fina vägar men har fått smaka bana m.m. någon gång också.

Snackade med http://www.bilmodecenter.se och fick köpa en ny lös fjäder och vi skulle kolla ev. garanti i efterhand då Ulf där tyckte det var konstigt att fjädern gått av.

Idag blev Ulf ännu mer förvånad när jag ringde honom och berättade att även andra framfjädern gått av!!

Tur att det är H&R:s fjädrar jag har då jag fått mycket bra hjälp av Ulf på Bilmodecenter!

Nån annan som haft liknande problem???

Varför den första fjädern gått av vet jag inte.
Finns säkert någon logisk förklaring.
Men att den andra gick av skulle kunna bero på att när du satte
dit den nya så blev den starkare än den på andra sidan.
Har varit med om det ganska många gånger med kunder som byter
bara ena fjädern, trots att man rekommenderar dom att byta bägge. Sen kommer dom tillbaka så har den andra med brustit :/

P.Hagel
2007-12-20, 23:29
Galvaniska strömmar.....men då skulle det ju pajja på DKW´sfortare.
S..B har ju det problemet.
Och då löse en ingenjör på stallbacka high tech auto.
Det med att lägga in en gummi platta i botten.
Och vips så gick inga fjädrar av.

Hm.....en lite tanke bara men jag kollade med min support.
Verkmästare Kihlberg.
Han hadde inte hört detta på en Bora med så låga mil oavsett tillverkare av fjäder.

Hoppas att det löser sig.
Extra låg fram ??
Hedekas stuk??

P-plats.se
2007-12-20, 23:45
Bilen har bara rullat ca 50mil med en ny fjäder på ena sidan innan den andra gick av.

Höjden är någorlunda lika fram och bak...

http://www.p-plats.se/main/car/bora/bora13.jpg


Tur att Ulf på Bilmodecenter är så hjälpsam!

ovredsson84
2007-12-20, 23:47
Nice Ass....

riegercorrado
2007-12-21, 09:35
Min högra orginalfjäder small av för något år sedan. Översta halva varvet hade gått av. Flera jag pratade med sade att VW har haft mycket problem med fjädrar som går av.

Alltså köpte jag H&R-fjädrar från Bilmodecenter och hittills är jag ruskigt nöjd med dom. Lagom sänkning och de har inte sjunkit ihop något. Dessutom är de både komfortabla och ganska styva.

Innan jag köpte sänkningsfjädrar var jag väldigt misstänksam för jag hade Eibachfjädrar på min Scirocco för ett antal år sedan och de sjönk ihop mer än 2 centimeter under ett år, samma med Eibachfjädrarna som farsan köpte till sin Passat - 98. Efter ett år gick det inte att köra med dom för däcken tog i överallt till slut !!
Eibach - BAD, H&R - GOOD

Martin

Marcus
2007-12-21, 23:11
Kan man verkligen generalisera så?

Särås
2007-12-22, 00:22
Eibach kan jag inte säga är dåliga, har haft mycket med dom att göra tidigare och bara bra att säga om dom...
Angående H&R så har jag även där bara plus att säga! :)
mvh Jimmy

P-plats.se
2007-12-22, 13:38
Var och hämtade en ny fjäder igår som ska på i mellandagarna om bara verkstaden hinner...

Barbapappa
2007-12-22, 17:03
Var och hämtade en ny fjäder igår som ska på i mellandagarna om bara verkstaden hinner...Trodde du monterade själv på Boran? Hoppas det går bättre nu då med två friska fjädrar, och att det håller en stund.

P-plats.se
2007-12-22, 19:45
Trodde du monterade själv på Boran? Hoppas det går bättre nu då med två friska fjädrar, och att det håller en stund.

Orken för sånt finns inte och jag ska jobba alla mellandagar så det får bli så...

Mini_me
2007-12-22, 21:09
Min högra orginalfjäder small av för något år sedan. Översta halva varvet hade gått av. Flera jag pratade med sade att VW har haft mycket problem med fjädrar som går av.

Martin

...nja...visst det finns bilar där dom går av men inte så pass mkt att det är ett "vanligt" problem på VW...går nog inte ens att mäta..