handdator

Visa fullständig version : ETKA-gurus, se hit!



Barbapappa
2007-12-18, 20:59
Har problem med saker och ting än en gång och skulle behöva lite assistans från de reservdelskunniga folket här på forumet. ;-) Jag köpte ett bromsok vänster fram idag till Lupo GTI'n på Mekonomen, när jag kom hem och skulle försöka få dit det så visade det sig vara 1cm(!) smalare inuti där beläggen ska sitta än det gamla, inte ens med klossar som var helt slut så skulle det kunna gå att få dit med andra ord... ;-(

Frågan är då alltså: Finns det andra ok som man kan ta från en annan VW-modell som passar lika bra på Lupo gtierna? När det gäller bromsbelägg fram så verkar Golf mk3 gti funka bra kan ju tilläggas.

Väldigt tacksam för svar! :-)

Falcor
2007-12-18, 21:07
280 mm's bromsar? Du har troligtvis fått fel ok...finns två olika Girling ok med 54 mm's kolv. Det ena är Golf 3 GTI med smalare skivor fram och det som jag tror du ska ha är G60 oket...

Barbapappa
2007-12-18, 21:09
280 mm's bromsar? Du har troligtvis fått fel ok...finns två olika Girling ok med 54 mm's kolv. Det ena är Golf 3 GTI med smalare skivor fram och det som jag tror du ska ha är G60 oket...
Nä fasen, 280mm är la det inte på denna lilla bilen. Tror mer på 256mm här, man får ju på 14" fälgar och sånt, nåt man inte får med G60 ok direkt väl?

Edit: 256mm enligt Mekonomens sida.

Falcor
2007-12-18, 21:14
Ok då går jag och gömmer mig igen då.... :)

Henrik.M
2007-12-18, 21:25
Om vi börjar med den grundläggande informationen du glömt vid en sådan här fråga.

Modell : Lupo GTI

Åsmodell : 02 (vill jag minnas)

Motor : AVY

Skivorna är 256x25mm

Bromsok fram vänster heter 6N0 615 123E och är rödlackerat.
Samma bromsok sitter på vissa polo men det är väldigt luddig info här eftersom man får fram polo mellan 1995-2001.
Men sen är det PR nr beroende-
Dvs man får ej fram exakt modell av bil.
Antar att det är för att den är rödlackerad utbudet är så begränsat , hade man vetet vad ett olackerat ok av samma modell hette hade man nog fått fram fler bilmodeller att välja på.

Har du provat stöka runt på http://www.autokatalogen.se/wls/menu_click.do?item=search-article

Där brukar man få urval av div bilar/modeller.

jbtgti
2007-12-18, 21:39
jag hittar 2st ok för bromskiva 256*25mm med AVY motorn och bromskiva 256*20mm otydlig motorkod kollade på en -01a och -03a
det är nogg ok med 25mm skiva du sk aha
/jörgen
http://www.garaget.org/JbtGti

Barbapappa
2007-12-18, 21:45
Om vi börjar med den grundläggande informationen du glömt vid en sådan här fråga.

Modell : Lupo GTI

Åsmodell : 02 (vill jag minnas)

Motor : AVY

Skivorna är 256x25mm
Lupo GTI tillverkad 2002, motorkod är AVY enligt autokatalogen.


Bromsok fram vänster heter 6N0 615 123E och är rödlackerat.
Samma bromsok sitter på vissa polo men det är väldigt luddig info här eftersom man får fram polo mellan 1995-2001.
Men sen är det PR nr beroende-
Dvs man får ej fram exakt modell av bil.
Antar att det är för att den är rödlackerad utbudet är så begränsat , hade man vetet vad ett olackerat ok av samma modell hette hade man nog fått fram fler bilmodeller att välja på.

Har du provat stöka runt på http://www.autokatalogen.se/wls/menu_click.do?item=search-article

Där brukar man få urval av div bilar/modeller.
Okej, då vet jag i.a.f. vad man ska fråga efter i morgon när jag ringer mina 'kompisar' på dinbil. :-) Konstigt det där med Polon, det borde väl förmodligen vara samma på Polo GTi 6N2 tänker jag eftersom såpass många andra grejer passar från den bilen, men den fanns ju bara 00-01 &n2 gti...

Intressant det där med nummrena, det är ju lite onödigt att dom skulle vara röda egentligen, är ju itne så noga med sånt för det försvinner ju ändå efter en stunds användande. ;-)

På autokatalogen verkar det ju inte ens gå att frambringa bromsok, men allt annat i bromsväg verkar ju gå fint där?!? Även www.autodelar.net verkar det vara dåligt med bromsok på. ;-(

Henrik.M
2007-12-18, 21:53
AVY motorn

pOLO gti 01-02 men sen säger det även att det ska passa från polo mellan 1995-2000 med.....AJV motor och det är det som är luddigt för mig.

Kollar man upp AJV så satt den mellan 08/98-12/99 och är PR nr beroende. (troligen för att oket är rött).

Iofs är jag lite luddig ibland & kan ha feltolkat infon. =)

För det finns flera olika bromsok till 256x25mm och det som skiljer dessa ok åt är bokstaven i artnr.

Dvs finns flera ok som heter 6N0 615 123 & sen skiljer sista bokstaven beroende på utförande. (om det är rödlackerat ex).

Nu är det bäst jag lägger ner.......för jag känner att jag ej vet vad jag snackar om längre.
Och då känns det obehagligt. =)

Barbapappa
2007-12-18, 22:04
pOLO gti 01-02 men sen säger det även att det ska passa från polo mellan 1995-2000 med.....AJV motor och det är det som är luddigt för mig.

Kollar man upp AJV så satt den mellan 08/98-12/99 och är PR nr beroende. (troligen för att oket är rött).

Iofs är jag lite luddig ibland & kan ha feltolkat infon. =)

För det finns flera olika bromsok till 256x25mm och det som skiljer dessa ok åt är bokstaven i artnr.

Dvs finns flera ok som heter 6N0 615 123 & sen skiljer sista bokstaven beroende på utförande. (om det är rödlackerat ex).

Nu är det bäst jag lägger ner.......för jag känner att jag ej vet vad jag snackar om längre.
Och då känns det obehagligt. =)
Vad är det för en Polo som har AJV motorn då tro? Den såkallade 'gtin' (1,4 100hk) som såldes i Sverige hade väl inte de 'stora' bromsarna utan 239mm's, och röda var dom väl inte heller om det nu skulle spela nån roll. Däremot så fanns ju den 'riktiga' tyska gtin med 125hk ocvh drä kan det nog tänkas ha suttit bättre grejer väl? Men vad katten är ajv för en maskin.

Blir bara klurigare och klurigare det här. Känns som att varje gång man ska ha nåt till bilarna så är det så här omständigt att man ska behöva forska i det först innan man får rätt grejer. ;-( Köpa 3L nästa gång kanske, verkar lättare att få tag på grejer. ;-D

Henrik.M
2007-12-18, 22:08
Vad är det för en Polo som har AJV motorn då tro?

Nu ska du få veta något riktigt obehagligt....och det är att jag inte vet.

Det enda jag vet är att AJV puffran hade 120hk var på 1,6 liter & byggdes in i någon polo mellan 08/98-12/99.
Hittar den dock ej i de svenska listorna.

Barbapappa
2007-12-18, 22:37
Nu ska du få veta något riktigt obehagligt....och det är att jag inte vet.

Det enda jag vet är att AJV puffran hade 120hk var på 1,6 liter & byggdes in i någon polo mellan 08/98-12/99.
Hittar den dock ej i de svenska listorna.
Burr, ännu en 'vanlig' del på bilen med andra ord. Jo det måste väl vara det tyska gtin den där med AJV då, hade för mig att det var 125hk i den också men 120hk stämmer nog bättre, när jag nu ser det så ringer det en klocka. Håhåjaja, det här blir la kul då, ska man beställa ett ok på dinbil tar la det flera veckor också eftersom det ska komma från Tyskland (smått orimliga två veckor brukar transporterna ligga på). Ibland gillar jag Jettan bättre.

P-plats.se
2007-12-18, 22:40
Polo 6N GTi -98 tom -99 hade en 1.6 16V motor på 120hk och med motorkod AJV.
Denna modellen valde dock Svenska Volkswagen att inte ta in utan kallade 1. 16V för "GTi".

Polo 6N2 -00 tom -01 hade också en 1.6 16V motor men med 125hk och dessa fanns i två varianter, ARC och AVY.

Polo 6N GTi har skivor som är 256x20mm och 6N2 GTi har 256x25mm skivor.
Den sk. Polo GTi:n (läs 1.4 16V) har också 256x20mm skivor.

Vad det gäller bakbromsar så har den sistnämnda trummor och övriga skivor...


Rätta mig om jag har fel...

Henrik.M
2007-12-18, 22:49
Rätta mig om jag har fel...

Jag röstar på att du har rätt , för jag har inte en susning.
Polo/Lupo är inte min starka sida trots div hjälpmedel i ämnet. =)

P.Hagel
2007-12-18, 22:49
Kolla in den här:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/default.asp?wwwalias=bromsokrenovering


Om det går just att urskilja.

Barbapappa
2007-12-18, 23:17
Kolla in den här:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/default.asp?wwwalias=bromsokrenovering


Om det går just att urskilja.
Det verkade vara snålt med bromsok till Luposarna av rätt modell där tyvärr.
Vet du om dom renoverar ok till privatpersoner, hade ju varit nåt? ;-)

Barbapappa
2007-12-18, 23:27
Rätta mig om jag har fel...
Tack för lektionen! Nu är frågetecknen gällande Polosarna också ur världen hehe. ;-) Verkar klent med skrotade Polo gtier på bildelsbasen dock.

Norpan
2007-12-19, 07:53
Lupo gti -02 med AVY-motor ska enligt ETKA ha broms ok fram som heter:
6N0-615-123-E (vä)
6N0-615-124-E (hö)

Dom kostar orginal på VAG 1021:-st (inte dyrt!)

Och dom är rödlackerade och för skiva 256x25mm

Vad gäller för bromsbeläggen så brukar det vara olika avstämt i hårdhet och så efter vikten på fordonet det ska sitta på, så därför så är beläggen till dessa ok endast för polo/lupo men det kan iofs finnas andra som passar lika bra men med annan hårdhet...

Barbapappa
2007-12-19, 20:12
Lupo gti -02 med AVY-motor ska enligt ETKA ha broms ok fram som heter:
6N0-615-123-E (vä)
6N0-615-124-E (hö)

Dom kostar orginal på VAG 1021:-st (inte dyrt!)

Och dom är rödlackerade och för skiva 256x25mm

Vad gäller för bromsbeläggen så brukar det vara olika avstämt i hårdhet och så efter vikten på fordonet det ska sitta på, så därför så är beläggen till dessa ok endast för polo/lupo men det kan iofs finnas andra som passar lika bra men med annan hårdhet...
Tackar för fin information Norpan! Det var ju ändå bra pris på dom faktiskt för att vara orginal. Ringde självklart och frågade idag hur det verkade med leveranstider, inte helt otippat så fanns dom inte i Sverige utan skulle få beställas från Tyskland. Leveransdatum skulle bli nån gång i början eller eventuellt mitten av Januari, mindre bra tyckte jag.

Min gode vän 'tjipp' var och returnerade gårdagens felaktiga ok till Mekonomen i morse (tackar tackar!), det visade sig att det mycket riktigt vara fel ok som visades i listan efter att dom gjorde en komponentkontroll eller vad det kallades. Då visade det sig även att det fanns hela 38st Lupo Gtier totalt i skandinavien (samtliga årsmodeller då). :-) Hur som helst så fanns det inte nåt ok i lager i Sverige, även hos Mekonomen fanns oket i Tyskland, skillnaden är väl att dom sa att oket skulle gå och hämta i butiken i morgon före lunch... ;-) Supertack till 'Tjipp' som vanligt!

Barbapappa
2007-12-20, 19:17
Ok monterat! Fick ett rött fint ok från Mekonomen, passade mycket bättre med ett ok som skulle vara till GTi istället för 1,4. ;-) Unnade mig nya glidpinnar på båda sidorna också, bara bak som det ska införskaffas nya sådana också, men det är ett senare bekymmer.

Nu ska bara ljuset höjas på bilen så kan man ombesiktiga den, verkar lättare att höja hela bilen tillfälligt istället så det får nog bli den varianten.

P-plats.se
2007-12-20, 19:23
Gôtt mos!

Barbapappa
2007-12-20, 23:58
Gôtt mos!
Bromsarna verkar funka fint nu, svårt att känna om det tar jämnt med så spårig väg, men jag hoppas det blev bra nu.

Bilen är även höjd så mycket det går runt om, ställde min garagegrannes 855 t-gul brevid Lupon och lös på en vägg, och det verkar stämma mot den bilen i alla fall såg det ut som höjdmässigt, det känns dock lite lågt när man kör.

Hoppas man får tid över på jobbet i morgon så man kan smyga iväg och få besiktigat skrotet så man kan ställa av bilen nån gång...

P-plats.se
2007-12-22, 12:42
Blev lite orolig att den skulle smaka salt i vinter!?

Barbapappa
2007-12-22, 16:01
Blev lite orolig att den skulle smaka salt i vinter!?Den fick väl vara ute några mil igår i.a.f. men det ska den nog tåla eftersom den har gått på vinterna alla föregående år, körde ju själv förra vintern t.ex...

Besiktningen sket sig i vilket fall, ljuset stod fortfarande för lågt, måste få detta fixat på nåt vis. Det verkar inte som att det bara är att justera det på rattarna på lykthuset, utan dator och grejer ska behövas användas för att låsa nivån eller nåt... ;-(