handdator

Visa fullständig version : Lysdiod i MK3 nyckel?



fremar
2007-12-18, 20:40
Någon som har testat att montera in en lysdiod i MK3 nyckeln istället för glödlampan? Hade varit skoj att ha en stark diod där istället, plockade isär en sån lampa från biltema. Dioden får plats utan problem, men det behövs nåt annat batteri än det på 1,5v som sitter i nyckeln original. Biltema diodlampan hade 2st 3v batterier men de får inte plats.

Joda
2007-12-18, 20:51
Det finns ju 3 V knappcellsbatterier i mindre storlekar också.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251121&_path=251882;251433;251435;251121

/Johan

HRC
2007-12-18, 23:29
Du lär sätta i en strömbegränsande resistor i ditt hack också, annars är nog en liten blixt det första och enda du ser när du trycker på knappen..... Kan bli marigt detta. Men det går säkert! Allting går.

Bra idé förresten. Det här måste jag kika på. När jag bytt torkarmotor. Och satt i en LED-logga i grillemblemet. Bra att det är många lediga dagar runt hjul och nyår!

fremar
2007-12-19, 10:40
Borde väl inte behöva nåt annat än det som satt lampan jag plockade isär från början? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=94010 en sån är det jag har plockat isär, dioden passade bra men batterierna är för stora.

Fireball
2007-12-19, 14:03
Den där dioden kan ha integrerat motstånd (såvida det inte sitter något löst vid sidan om, men det hade du ju sett).

Som någon sa tidigare, det finns knappceller i flera storlekar! Fotoaffärer brukar ha bra sortiment.

fremar
2007-12-19, 20:34
Nu har jag i alla fall fått det att fungera. Använde mig av lysdioden från en diodlampa från biltema. Köpte mig ett CR1220 och ett CR1620 batteri och sen gick det åt tejp och lite koppartråd. Resultatet blev detta:

http://sg.kicks-ass.org/bil/diod_nyckel.jpg

Gullideckel
2007-12-19, 21:32
Himla snyggt!

Jag jämförde din nyckel med min Mk1 nyckel och ser att själva stålet är väldigt likt......

Tror ni att de går att köpa ett Golf 3 nyckelämne och sen slipa till det till det så att de passar en Mk1? (och fixa diod såklart:-))

fremar
2007-12-19, 22:05
Himla snyggt!

Jag jämförde din nyckel med min Mk1 nyckel och ser att själva stålet är väldigt likt......

Tror ni att de går att köpa ett Golf 3 nyckelämne och sen slipa till det till det så att de passar en Mk1? (och fixa diod såklart:-))


Stålet ser exakt likt ut som nycklarna till min jetta mk2 iallafall.

Joda
2007-12-19, 22:20
Så här ligger det till..

Egentligen så ska man alltid använda ett motstånd i serie med en lysdiod. När en lysdiod blir varm så minskar motståndet i den. Därmed så ökar strömmen... Detta skapar en lavineffekt.. (lite överdrivet beskrivet) Och dioden begår självmord.

Om man istället kopplar ett motstånd i serie med lysdioden så kommer spänningsfallet över motståndet att öka när lysdioden får ett lägre motstånd. En intelligent/enkel självreglering.

En glödlampa bör fungera tvärt om. Dvs motståndet i lampan ökar när den blir varm och då minskar strömmen. Också självreglerande... :)

Det kan ju hända att knappcellsbatteriernas EMK/inre resistans är sådan att man inte uppnår farliga strömmar för en lysdiod.

Jag har synat en diod ifrån en liknande nyckelring som Biltemas. Där fanns det inget motstånd på kretskortet. Såg inget speciellt i dioden heller. De är ju lätta att syna då de är genomskinliga.


/Johan