handdator

Visa fullständig version : Motorbyte 16V i Jetta



golf_fanatic
2007-12-17, 23:00
Har funderingar på att sänka ner en 16v spis i Jettan ( CL 85 )
Är det så enkelt att flytta allt från en Golf Gti 16v och reg besikta eller har jag missat nåt. Jag har sökt med ljus & lykta om info på forumet och Pekka K som har gjort en sån konvertering i sin Golf CL 85:a har inte skrivit nån detaljerad projekttråd. Jag har köpt en Gti 16V-86:a och har tänkt att donera delarna till Jettan som är en CL 85:a

Manny
2007-12-17, 23:12
I princip, Ja. Tror du måste ha en kat-motor bara, somär HELT orginal.

Du måste ha intyg, ring svenska volkswagen o berätta vad du vil göra och be om intyg, då får du en lista på allt du måste byta. komponentkontroll måste göras och kostar för det mesta runt tusingen. regbes vet jag inte vad den kostar.

pekka kiiskilä
2007-12-17, 23:14
Det är ju enkelt för du har en donatorbil med allt,
1, Börja med att ta kontakt med vag södertälje om papper på komponentintyg som en vw verkstad ska gå igenom när bilen är klar,
2, rensa din jetta på motor, låda, elsystem men låt kabeln vara kvar till innerbelysningen den är lite dum,
3,byt tank och bränslesystem samt bakaxel,
4,montera i elsystemet från donatorn märk kablarna det är lättare.
5,montera i motorn o lådan från donatorn men tillhörande avgassystem orginal krävs för komponentkontrollen,
6,se till att allt är kopplat som bränsle och el och inget klipp o klistra det funkar ej.
7,bromsarma från donatorn ska även på och då har du förhoppningsvis fått allt o funka samt att du nu har en färddator med för instrumentet är ju bra att ha.
8, Lycka till med bygget.

pekka kiiskilä
2007-12-17, 23:16
Det funkar bra med 86a prylar på en 85a men jag gjorde det för några år sedan så vissa saker kan ha ändrats.

golf_fanatic
2007-12-17, 23:26
Tack grabbar för snabba svar. Typiskt att avgassystemet är utbytt mot ett sportsystem och sen undrar jag om kodlåset måste sitta i ?. Det sitter inget i den här och sen är det larm i den. För visst var det kodlås i alla 16v ?

onk
2007-12-18, 00:05
Då fliker jag i med en fråga. Vid byte från 8v 112 hk till 16v 139 hk. Räcker det med regbes då?

Jugo
2007-12-18, 06:11
Då fliker jag i med en fråga. Vid byte från 8v 112 hk till 16v 139 hk. Räcker det med regbes då?

Tjenare!

Nej det räcker inte du måste ringa vag och be om ett papper som Manny nämner i andra inlägget. Detta pga att du ska veta vad som ska bytas och för att de på vag ska kunna kontrollera bygget vid komponentkontrollen. När du fått ok därifrån är det bara att regbesiktiga.

jooeell
2007-12-18, 07:44
det går inte alls med 139hk för det är KR och ingen kat... tror fortfarande det blir ombyggt fordon även att det är samma modell o då måste det vara kat orginal på motorn du hinkar i

Fredda84
2007-12-18, 10:14
räcker det inte med att ta KE-jetronic'en och stoppa dit en katalysator för att få igenom det? (till en KR motor)

NeXeN
2007-12-18, 10:44
räcker det inte med att ta KE-jetronic'en och stoppa dit en katalysator för att få igenom det? (till en KR motor)

Dom borde ju kolla upp motor koden och då ser dom att det är fel motor :)

Fredda84
2007-12-18, 10:47
hmm... då ligger jag själv risigt till, kollade inte så himla noga på vad som gäller, har själv en 16V kr som jag lagt ner en del tid och pengar på som jag tänkt stoppa ner i min 8V gti -86. Det måste ju gå att lösa......

Lillen
2007-12-18, 10:55
Har funderingar på att sänka ner en 16v spis i Jettan ( CL 85 )
Är det så enkelt att flytta allt från en Golf Gti 16v och reg besikta eller har jag missat nåt. Jag har sökt med ljus & lykta om info på forumet och Pekka K som har gjort en sån konvertering i sin Golf CL 85:a har inte skrivit nån detaljerad projekttråd. Jag har köpt en Gti 16V-86:a och har tänkt att donera delarna till Jettan som är en CL 85:a

Denna operation är ganska lätt.
Jag har gjort allt utom att genomföra/slutföra regningen.
Jag tog en gammal Jetta och konverterade till Jetta 16V.

Och i princip JA du skaffar en donartorbil som du tar alla delar från.
Eller att du skaffar fram historik på de delar du monterar så det går att bekräfta att delarna kommer från en liknande donator.

Det du behöver är Papper från Svenska VW.
Det är ett intyg som innehåller beskrivning på vad som skall bytas.
Du måste följa detta för att det skall bli samma som specen på ursprungsbilen hade vid registrerin i sverige.
Detta intyg kallas komponentkontroll.
Komponentkontrollen skall efter konvertering utföras av auktoriserad verkstad som Svenska VW godkänt.
Sedan åker du och regbesiktar din bil med den nya delarna.


I princip, Ja. Tror du måste ha en kat-motor bara, somär HELT orginal.
Du måste ha intyg, ring svenska volkswagen o berätta vad du vil göra och be om intyg, då får du en lista på allt du måste byta. komponentkontroll måste göras och kostar för det mesta runt tusingen. regbes vet jag inte vad den kostar.

Fel igen.
Du behöver ingen kat denna gång om inget vesäntligt har ändrats i reglerna.
Det är en existerande modell och Svenska VW intygar att det är så.
Och fram till -88b behöver du ingen kat på Jetta GT/GTX/16V.
Dock skall motorn vara nyare eller minst lika gammal som bilen.

Bilar efter -88b och nyare skall ha kat.

OM du däremot skall konvertera till en motor som INTE funnits blir det andra bullar som vi inte går in på här!


Typiskt att avgassystemet är utbytt mot ett sportsystem och sen undrar jag om kodlåset måste sitta i ?. Det sitter inget i den här och sen är det larm i den. För visst var det kodlås i alla 16v ?

Avgaset SKA vara orginal vid regbesiktning.
Det var en av grejorna som sket sig för min del med.
Ett avgas till Jetta med liknande motor är DYRT.
Jag hade ett från en Golf GTi 16V och ett halvt från en Jetta GT 16V.

Och bygga om från golfen kan man göra men detta är lite gränsfall.
JA du kan det men det är inte säkert det går igenom sades det på SBP:s tekniska.
Det bedöms i så fall från fall till fall att det är godkänt eller ej.

Kodlåset skiter dom i så det kan du skippa om du inte vill ha.


Då fliker jag i med en fråga. Vid byte från 8v 112 hk till 16v 139 hk. Räcker det med regbes då?

I princip ja.
Komponentkontroll och regbesiktning.
Om komponentkontrollen godkänns av verkstaden.

Men oftast hade inte Jetta 8V bromskylningen.
Den som sitter i spoilerflärpen på Golf Och Jetta med 16V.
Skall sitta där enligt Svenska VW.

Det satt ingen orginal på min donatorbil =/
Fick skaffa en ny spoiler med rätt hål i.


det går inte alls med 139hk för det är KR och ingen kat... tror fortfarande det blir ombyggt fordon även att det är samma modell o då måste det vara kat orginal på motorn du hinkar i

Där har du fel fel Jooeell.
När man gör sånna här byten INOM VW familjen och använder motorer som redan finns/fanns i modellfamiljen behöver man inte blanda in SFRO och gå den vägen med ombyggt!

Det är då så att Svenska VW intygar allt.
Då kontaktar man Svenska VW och begär att få intyg.
Det är en produktgenomgång man gör efter att konverteringen är gjord.
Detta kotrolleras av en verkstad godkänd av Svenska VW.

Efter det regbesiktar man som vanligt utan tjafs.


räcker det inte med att ta KE-jetronic'en och stoppa dit en katalysator för att få igenom det? (till en KR motor)

NEJ det går inte ens!
Och om det går igenom så är det inte lagligt!
Komponentkontrollen lär inte godkänna detta!

onk
2007-12-18, 14:47
Ok.. Men bromsar och tank skiljer väl inget melllan 8v och 16v?

GT´n har ju samma grejer som GTi´n så det ska jag väl inte behöva byta?
Måste det vara org bromskylkanaler eller kan man göra nått eget?

Vet inte ens hur dom ser ut org..

Ringer man Södertälje för att få komponentkontrollpapper? Nån som har nr, är lite lat;)

Manny
2007-12-18, 14:49
Fel igen.
Du behöver ingen kat denna gång om inget vesäntligt har ändrats i reglerna.


sorry :D
därför skrev jag "tror"

Lillen
2007-12-18, 15:53
Ok.. Men bromsar och tank skiljer väl inget melllan 8v och 16v?

GT´n har ju samma grejer som GTi´n så det ska jag väl inte behöva byta?
Måste det vara org bromskylkanaler eller kan man göra nått eget?

Vet inte ens hur dom ser ut org..

Ringer man Södertälje för att få komponentkontrollpapper? Nån som har nr, är lite lat;)

Bromsar skiljer inte.
Bara bilen har samma bakaxel som GTin MED inbyggd krängare.
Måste ha inbyggd krängare för att matcha GT/GTX/16 och Golf GTi:n.
Som jag förstod det ska det vara orginal kylkanaler.
Jag skaffade fram orginal men har bara en kvar nu =(
MEN om man pratar med den som skall utföra komponentkontrollen och den person som skall regbesikta sedan så kan det gå med likvärdiga grejor.
Man fick till och med utskrifter med sprängskiss på hur de ser ut.
Iaf i mina papper så var det så.

Ja i Södertälje sitter folket.
Sven-Erik Karlsson heter han som vet.
Telefonnummer och annat har jag hemma.
Har alla papper nånstans........

onk
2007-12-18, 16:40
Yes den har krängare bak. Tror inget är utbytt förutom skivor och bakoken som kommer från vr6, så det måste ju motsvara 16v tycker jag..

Nr kan jag ta, men de är inte direkt brådis:)

jooeell
2007-12-18, 17:20
där har han en jäkla tur det blir precis en 20% ökning av effekten annars hade det varit kört!

pekka kiiskilä
2007-12-18, 19:32
Nu finns dom flesta svaren om just laglig motorbyte i mk2an samt lite problem runt detta,
Själv så fick jag igenom min med rostfritt avgas på grund av att det var orginal storlek och att det var rätt gubbe som gjorde intyget på vag.

Fredda84
2007-12-18, 20:54
hade du även extractorgrenrör eller hade du originalgrenrör?

Manny
2007-12-18, 20:56
hade du även extractorgrenrör eller hade du originalgrenrör?
egentligen är det ENDAST orginal som gäller vid komponentkontroll, sen beror det på den som gör kontrollen hur mycket han bryr sig... så det är lika bra att satsa på orginal vid kontrollen, o slänga på annat senare...

pekka kiiskilä
2007-12-18, 21:40
Det är som Manny säger orginal för komponentkontrollen sedan efter det kan man bygga om bilen en hel del.

Lillen
2007-12-18, 22:01
där har han en jäkla tur det blir precis en 20% ökning av effekten annars hade det varit kört!

Hur menar du nu??
Man har ju redan 139hk i Jetta GT/GTX/16V som maxeffekt!
Därför betyder detta inget i sammanhanget.

Finns ju upp till 160hk i Golfens modell genom G60.
I teorin kan man ju höja effekten ett antal procent från den effekt som bilen är reggad med.
Reggar man om med annan motor KAN man i teorin öka den även efter det =)
Även om just detta kan bli svårare och måste göras på annat sätt.


hade du även extractorgrenrör eller hade du originalgrenrör?


egentligen är det ENDAST orginal som gäller vid komponentkontroll, sen beror det på den som gör kontrollen hur mycket han bryr sig... så det är lika bra att satsa på orginal vid kontrollen, o slänga på annat senare...

Som manny säger är det ENDAST orginal som gäller!!
ALLT annat är genom enskilda besiktningsmänns tolkningar!


Det är som Manny säger orginal för komponentkontrollen sedan efter det kan man bygga om bilen en hel del.

Beroende på VAD man för in i regbeviset kan man sedan regga om med andra förändringar sedan med , eller om man fått in en luddigt beskrivet formulering utnyttja detta på ett eller annat sätt.
Bilen är ju reggat med andra kriterier så man kan ju klura ut andra sätt att tolka det =)

onk
2007-12-18, 22:02
Måste lådan va från 16v med då? Är det sån enormskillnad på utväxling?

Lillen
2007-12-18, 22:03
Lådan ska vara från 16V men ja vetti tusan om dom kollar detta?
Men i mina papper TROR jag att det stog något om det?
Måste kolla för att veta exakt!?

onk
2007-12-18, 22:07
Usch va jobbigt detta börjar bli...

Manny
2007-12-18, 22:08
Usch va jobbigt detta börjar bli...

det är därför folk i 9 fall av 10 brukar rekomendera att man köper "rätt" bil från början istället för att bygga om den befintliga, trots att folk inte gilla rnär man säger så.

Lillen
2007-12-18, 22:11
det är därför folk i 9 fall av 10 brukar rekomendera att man köper "rätt" bil från början istället för att bygga om den befintliga, trots att folk inte gilla rnär man säger så.

Behöver ja lägga till att ja HAR EN KAROSS MED RÄTT motor i regbeviset stående =)
Samt att den jag skulle regga om är nedplockad och delarna använda i Golfen respektive Jettan just nu =)

onk
2007-12-18, 22:17
det är därför folk i 9 fall av 10 brukar rekomendera att man köper "rätt" bil från början istället för att bygga om den befintliga, trots att folk inte gilla rnär man säger så.

Jovisst.. Men nu växer det ju inte projektjettor GT/GTX för rätt pengar alldelles i närheten med mkt grejer bytt på träd precis...
Så man får ta vad man får.

Kan ju byta motorn och ge mig på en fuling..

Lillen
2007-12-18, 22:20
Jovisst.. Men nu växer det ju inte projektjettor GT/GTX för rätt pengar alldelles i närheten med mkt grejer bytt på träd precis...
Så man får ta vad man får.

Kan ju byta motorn och ge mig på en fuling..

Precis det är det som är problemet!!!!
För få Jettaskrällen med rätta motorer =)

Skall leta papper nu!

Jugo
2007-12-18, 22:21
Usch va jobbigt detta börjar bli...

skojar du!!!
har byggt om min från 16v till g60 å dem kräver original avgassys till g60 . Det är bara det att de inte kan erbjuda det då sista biten utgått från sortimentet :S

onk
2007-12-18, 22:36
Haha.. Ne men jag har inget jobb för stunden så det är inte gott om medel till massa besiktningar hit å dit. Däremot har jag tänkt att byta koppling och ska byta till mig en 16v maskin i gott skick.
När man ändå lägger ner massa tid och jobb på kopplingsbyte så kan man skifta motor samtidigt tänkte jag..

Men det får nog vänta tills man har ork och pengar till det som krävs.

Lillen
2007-12-18, 22:47
Japp hittade papper och intyg mm.

Skriver in detta som ett citat.
Även om det inte är skrivet på forumet.


Vilkor för montering av VW GTI 16V-Motor i Jetta

För att få montera en VW Golf GTi 16V(KR 102kW / 138hk) i en Jetta Cl-88 MÅSTE förljande delar avsedda för en Golf GTi 16V eller Jetta GTX 16V -86 - -88 monteras

* Växellåda med märkesbokstäver 2y
* Drivaxlar
* Ventilerade bromsskivor fram , 239x20mm med tillhörande bromsbelägg , oken behöver normalt inte bytas ut.
* Skivbromsar bak , 226x10mm med tillhörande bromsok.
* Bakaxel med inbyggd krängningshämmareavsedd för skivbromsar INKLUSIVE axeltappar för skivbromsar.
* Fjädrar och stötdämpare fram och bak (fjädrar från Jetta GTX 16V).
* Spoiler fram MED kylkanaler till bromsar (Jetta GTX 16V).
* Krängningshämmare fram (om det saknas).
* Bromsservo 9" 22,22mm (om det sitter 7" monterad).
* Lastkännande ventil (om det saknas).

Dessa vilkor kommer sedan att anges på motorbytesintyget.

Med Vänlig Hälsning
Svenska Volkswagen AB
Lagkrav Fordon och Miljö



Kort och gott!!
Detta EXAKT kopierat(avskrivet av mig).
Kommer mer när jag vilat fingrarna =)

Lillen
2007-12-18, 22:52
Vet inte om jag orkar kopiera in allt annat.

Men jag har papper på komponentkontrollen.
Bilder och protokoll för motorbytet och kontrollen.
Sprängskisser , bilder samt artikelnummer på de som skall vara monterat.
Funktionskontroll utföres hos märkesverkstad.
För att man ska kunna vara riktigt petig OM man vill står till och med exakt tänstiftsnamn och allternativ om man har fel =)
Exakt bild på avgassystem mm mm.

Ja ni har iaf fått en liten bild av hur det ser ut!

Borde egentligen för in detta i FAQ:en?

onk
2007-12-18, 23:15
Tackar.. Som vanligt är det ju massa som man inte tänker på.

I detta fall stötdämpare, kylkanaler och växellåda.

Det blir nog 8v nästa år med;)

pekka kiiskilä
2007-12-19, 14:16
Det kan gå att regga med annat avgas om den nuvarande utgått men det ska se orginal ut, Stötdämpare och fjädrar är samma sak det ska vara orginal men själv så hade jag skruvben= En vänlig själ på skrev dom godtjända+mkt mer.

Jugo
2007-12-19, 19:04
Det kan gå att regga med annat avgas om den nuvarande utgått men det ska se orginal ut, Stötdämpare och fjädrar är samma sak det ska vara orginal men själv så hade jag skruvben= En vänlig själ på skrev dom godtjända+mkt mer.

Verkar inte finnas några vänliga själar häromkring iaf. ska vara 100% original. annars går det ej.

pekka kiiskilä
2007-12-19, 20:37
Lite OT Jugo om orginal avgas har utgått så ska man själv kunna gjöra ett liknande så ring till södertälje eller den lokala vw verkstaden om råd.

Lillen
2007-12-19, 23:43
Lite OT Jugo om orginal avgas har utgått så ska man själv kunna gjöra ett liknande så ring till södertälje eller den lokala vw verkstaden om råd.

Precis ett motsvarande skall gå lika bra.
Det är ju avgasvärden och ljudvolym som skall stämma.
Ljudvolymen skall inte vara onödigt hög eller störande.

Det som skiljer t.ex mellan jetta och golf bakre del ÄR längden och vinkeln på slutrören.
Det GÅR att använda golfens bakre dämpare men då få men modda sista rören.

Har som sagt bild på hur det skall se ut!
Köp en golf G60-bakre del eftermarknads och modda den med nya rör och måla så det ser ut som nyare än nytt!

onk
2007-12-20, 01:03
När vi ändå stimmar här kan jag fråga om koppling..

Är det samma på 8v och 16v?
Tänkte köpa från ebay, men som jag fattar så är det olika?

Om 16v inte passar på 8v, är det isf samma på tex 1,8 90 hk som på 1,8 112 hk?

För det är vad som finns att välja på verkar det som..

http://cgi.ebay.de/KUPPLUNG-VW-GOLF-2-3-VENTO-SCIROCCO-1-8-16V-GTI-2-0_W0QQitemZ230201953500QQihZ013QQcategoryZ148774QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/KUPPLUNG-VW-GOLF-1-2-VENTO-SCIROCCO-CADDY-JETTA-1-8_W0QQitemZ230201970302QQihZ013QQcategoryZ148774QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

pekka kiiskilä
2007-12-20, 19:12
16v har grövre centrum där är skilnaden samt att tryckplattan är kraftigare på 16v,
Om du ska köra med 8v låda så ta en tryckplatta från 16v och lamell från 8v då funkar det fint.

Fredda84
2008-01-15, 08:52
Måste bara få skriva att jag just ringt till Nils-Erik Karlsson på VAG Södertälje gällande att regga om min 8V GTI-86 till en 16V med KR motor och han skulle skicka nödvändiga papper till mig. Han sa att man tar med papperen till komponentkontroll hos verkstad och de fyller i, sen skickar jag papperen till VAG igen och sen hostar man upp 1000:- för det godkända intyget som VAG då utfärdar. sen ska man vara färdig för registreringsbesiktning. Hoppas det är lika enkelt som det låter =)

Lillen
2008-01-15, 09:17
Precis så går det till!
Priset kan dock skilja beroende på vad som kontrolleras.

Nu har du väl en Golf va??
Då är det lite lättare då det är mindre som skiljer.

Men det som kan ställa till det är att orginalkomponenter skall användas.
Man hoppas då att guben på VW-verkstaden har lite sunt förnuft.
Så man får ha likvärdiga saker för annars kan de bli dyrt.

Fredda84
2008-01-15, 10:05
Ja det är Golfen i min avatar det är frågan om.
Det är avgassystemet jag är lite orolig för, 16V motorerna har väl en konstig och svindyr mittenburk? och att jag ska nog införskaffa ett orginal grenrör och använda vid reggningen istället för mitt rostfria extractor.

Tur att det är genomförbart iallafall, har nämligen kostat på motorn någon lax...

Lillen
2008-01-15, 13:09
Precis det är avgaset som syns mest!
Mellanburken är väl lika dyr som de andra men den finns nog att köpa beg.
Eller menar du främre röret , det som sitter skruvat på grenröret för det är dyrare?
Många byter ju system till 2,5" så ja vet att de brukar finnas.
Grenröret är nog åxå bra att byta.

Men som sagt kan det variera kraftigt hur mycket de kollar.
Det står ju dock i dokumentet vad som skall finns och hur det ser ut.
Avgaset i mitt dokumet från Svenska VW är iaf med på bild.
Både hur det skall se ut till Jetta och Golf.

Kolla genom papprena och sedan vad du behöver byta.
OM du har frågor så kolla med den Verkstad som skall göra komponentkontrollen.
Då får du ju svar på vad som kan gå igenom deras koll.
Problemet vid reggning är ju orginalkravet.
SBP släpper genom betydligt mer normalt sett.
Nu är det ju dock en reggning och då är det orginal som gäller =(

OM man nu inte håller på med ombyggt eller amatörbyggt bara för att klargöra!