handdator

Visa fullständig version : Slitsade bromskivor Golf V Gti



Daniel.E
2007-12-17, 21:01
Som rubriken vart i sverige kan man handla liknande dessa
http://www.fixxtuning.com/store/catalog/product_info.php?cPath=21_22_393_396_403&products_id=150

razer
2007-12-17, 21:02
http://www.rolleslitz.se/VAG.htm

http://www.rolleslitz.se/

Särås
2007-12-17, 23:46
Varför vill man slitsa en skiva, har läst Rolle's förklaring och haft djupa diskusioner med folk inom racing och folk som är "hobby" rejsare som en annan, nland annat på Rejsa och Yatzy...
HAde en lång post på Zatzy här om månaden där jag gick in på min syn om slitsade och hålborade skivor...
Ska se om jag hittar den, men vi kan komma fram till att det verkligen inte ger nånting annat än "bling bling" för hela slanten för oss som inte kör STCC/F1 eller liknande...
mvh Jimmy

Särås
2007-12-17, 23:58
Här är 1;a tråden om just bromsar, länk till hela tråden om bromsar på Yatzy (http://www.zatzy.com/showthread.php?t=289145)


Om jag fick bestämma så skulle jag villja ha en skiva på min RS4 som inte har hål, jag vill inte helelr ha en version med slitsning utan bara en solid vanlig skiva!

Till det PFC beläg så kommer jag att tacka Gud varje dag! ;)

Undrar om det är värt att göra en sådan skiva själv samt efter det investera i PFC så dom gör dessa belägg? ;)

Men å andra sidan så fungerar ju faktiskt XP10 oerhört bra, och dammet är lättare att få bort och dom är 110% tysta för mig... :D
/J

Länk till tråden där jag förklarar lite nogranare funktionen med slitsning osv. (http://www.zatzy.com/showthread.php?t=291440&highlight=bromsar)


Alpina: Skulle skippa dom där slitsade skivorna lika fort som man säger ordet slitsat...
Sedan beror det ju på bromsklossar Du har och bromsoljan suger ju åt sig fukt vare sig bilen står still eller körs så där finns det inget att snåla på, liksom att jag skulle inhandla dessa stålomspunaslangar om jag vore Dig, det på grund av känslan i pedalen samt även hur pedalen känns när oljan blir varm osv...
Mer kontrol och det är nånting som man behöver på banan, samt även ett ställe som kan gå sönder/åt helvete mindre i mina ögon...

Är Du inte nöjd med orginal chassiet (som är väldigt fint på Alpina B6 serien) så är det colovers som gäller dom grejerna som sitter på nu är nämligen bland det bättre Du kan hitta på eftermarknaden än idag...

Vad köpte/funderar Du på att köpa för bromsklossar?

Lycka till!
/Jimmy Särås


Alpina: En polare hade en B6 3,5 för några år sedan, mins att dämparna var väldigt trevliga orginal på den bilen enligt mig iaf, så vill Du ha nånting bättre så är det H&R/Koni/Bilstien Coilovers som gäller enligt mig...

Gällande fullbur är det nästan lite synd i en sådan bil, men samtidigt så kan det rädda Dit liv om det som inte får hända händer, alltså montera en bur/båge är kankse inte sååå dumt trots allt!

Dom bromsar Du har och dom bromsar Du nämner är grejer jag inte skulle nämna samtidigt som efektiv & snabb bankörning med många varv per pass!!

Skulle som Lundin redan skrivit kontaktat mannen som kan bromsar 500 gånger mer än många andra änns kan tänka sig!
Per Stacke på Pean Sweden ( http://www.peansweden.com ) dock så tror jag att det inte finns fult så mycket "roliga/extrema" belägg till Din kärra utan det värsta som kan hittas råkar vara typ Pagid Gula/Svarta/grå osv... Dock helt klart bra belägg och det satt trots allt blå pagid standard (om jag mins rätt) på B6;orna... :D

Dock så är orginal liknande brembo skivor att föredra bara att shopa på Mekonomen eller Autoexperten (säg att Du vill ha dom vanliga Brembo skivorna som är till Din bil inget hålborrat eller slitsat skit)...

Lundins tips på luftkanaler från fronten är mycket bra och nånting Du bör tänka på, specielt om Du är ny på bankörning så kommer bromsarna att lida rätt rejält i början vilket i sin tur är bra grejer om Du följer Per Stackes råd samt dom tips Du kan få av han och oss användare med hyfsad erfarenhet på banorna i Sverige & Europa...

Även om jag inte är den mäst extremt erfarna så har det blivit ett antal banträffar coh alla nybörjar felen har jag redan gott igenom...

Det viktigaste är som sagt bromsar och åter bromsar det är mycket viktigare än efekt och allt sådant enligt mig...

Angående svampig så tror jag att bilens busningar kan behövas se över samt att R-däcken kommer göra bilen mycket mer agresiv, skulle dock inte montera nånting anant än Alpina fälgar så leta efter ett par "förstörda" begagnade Alpina 16" fälgar (då får du rätt stuk enligt mig), visst är den ofjädrade vikten av stor betydelse men hur mycket väger Du själv? ;)
Dock så blir det biligare med 16" och det är en anledning nog så god att välja det tycker jag!

Så ser jag på Din situation, se till att ringa Per nu samt slänga bort alla ideer om hålborrat och slitsat det är säkert bra i en annan dimension som jag inte besökt ännu men jag väljer en skiva utan hålborrat eller slitsning 99 gånger av 100... :)

Lycka till och fortsätt fråga, Zatzy har många erfarna banrävar även om dom kankse inte skrivier så mycket alltid om sådant så finns det en stor kunskaps källa här! :)

mvh Jimmy Särås


Nu kommer jag in lite okunnig och lite offtopic men särås vad är så fel med slitsade och hålborrade skivor? är inte det bättre än vanliga skivor.. eller är det bara för utseendes skull? (är väldigt okunnig på denna front därför ja frågar)


OverBoosted: Ja om man nu tycker att det är snyggt med hål eller slitnsningar så svarar jag ja på den frågan... ;)

Jag säger att jag har kört med hålborrat och slitsat, ända fördelen är att dom "släpper" ut värme gaserna som bildas mellan skivan och klossarna under bromsning så man får kontakt mellan skivan och klossarna "snabbare" samt att folk fått för sig att det är sportigt eller bra för att några biltillverkare monterar det standard/tillval.

Det jag kan säga som är negativt är att man får mindre yta för klossarna att ta på (ni har ju slitsat/borrat bort en viss % av skivan) man får även en yta som är försvagad i en gjuten skiva alltså nånting som kan spricka, titta på Porschar som har hålborrade skivor så ser Ni att det oftast förekommer värme sprickor runt hålen.
Det är en anlending till att Porsche åkarna (med dyra skivor) oftast står och pilar ut bromsdamet som lägger sig i hålen på deras skivor för att slippa få problem med skivorna på banträffar...
Sedan åker man ett varv så har hålen sats igen och slutar således att fungera... :(

Slitsningen å andra sidan har jag sett extrema olyckor med då slitningen leder till att skivan kan gå av och i sin tur gör så att bilen snurar/voltar eller bara låser upp hjulet eller så, på grund av att skivan slår i felställen eller låser upp hjulet när den gått av/spruckit och ja olyckor händer!
En slitsning är alltså en stor del av skivans % som slitsats bort för att leda ut gaser (som jag tidigare nämnt) och på det viset så försvinner även en vis % av skivans hållbarhet, för vanliga svenssons som kör till jobbet och tillbaka och tror dom kör hårt så kommer det troligen att hålla och kanske "fungera" (även om dom aldrig behövt det, men vadå grabbarna på torget säger att det är coolt).
Dock för oss som kör hårt och extremt på bana är det här döden för skivorna och kanske oss oxå? ;)
Det jag menar är att skivan inte klarar av samma påfrestningar på grund av sin nersatta tålighet och på så viss så går det allt som oftast åt helvete, nu var det nästan en överdrift angående volta/dö osv men det kan hända och värme sprickor i slitsningarna kan vara svåra att se/märka... :(

Angående EBC's skit skivor som är halvborrade och slitsade så fyller dom enligt mig inte änns en funktion och är bara för utseende och riktigt skit enligt mig...
Dessutom så är det så illa att dessa halvborningar & slitsningar gör samma försvagningar i stort sett som om dom var gjorda "ordentligt".

Hoppas att Du förstår hur jag menar än så länge och med på noterna? :)

För nu börjar min förklaring hur man löser det här med gaserna mellan klossar och skivor utan hålborrat!

Man köper ett extremt beläg typ Carbotech XP8/XP10 eller PeformenceFriction (PFC) för att nämna några...
Dessa belägg bildar i mina ögon inte lika mycket gaser och är mycket hårdare, dessa tar mer av skivan (sliter mer skiva, dock så kommer dom ALDRIG att slå din skiva så den blir skev/vind).
Dom kommer aldrig heller att göra Dig besviken när Du för Ditt 50 varv på Mantorps långa raka står på bromsen i 250km/h för att bromsa ner till 130km/h för att ta kurvan…
Så vida Du har bra bromsolja samt stålomspunaslangar och en ”solidskiva med normal ventilering”.
Självklart har det lite med storlek att göra men alla ”moderna” Euro/Japs bilar har bromsar original som helt klart duger till om man bara uppdaterar dessa detaljer!

Dock finns det några tunga undantag typ som RS4 (B5), som tyvärr har lite för små klossar samt ett stort monook som inte riktigt fungerar som Audi en gång tänkte… :(

Det här är mina egna ideer och min egen erfarenhet av bromsar och bankörning/extrem gatkörning, anser mig sitta på hyfsad kunskap om bromsar och dess funktion dock inget ess i ämnet och långt ifrån mega expert och precis som i poletik så finns det säkert nån som försvarar det alternativ som är mindre bra! ;)
Och tar till vilka trixs som helst… :p

Hur som helst så har jag under årens gång (sedan 1999, ja så länge är det kanske inte) testat allt från EBC, OMP, Tarox, Pagid, Carbotech, PFC, RedDot, Brembo, Movit, Carbopad, DBA, Spoon & BlackDiamond.

Samt självklart original grejer från div olika tillverkare…

Totalt nånstans runt 1000+ varv på banor samt 50-60,000mil med ”rejs” grejer på gata…

Så då vet Du hur jag tänker och tycker samt mina slutsatser...
Kan dock säga att jag inte på nått sätt är snabbast på banträffarna då jag alltid bromsar mig runt! *lol*
Så slipper nån annan säga det... :p
Och har inte åkt under 8minuter på Ringen som vissa har heller, så slipper vi ta det oxå... ;)
mvh Jimmy Särås

P.S Jag är kund hos Pean Sweden sedan april 2000 och förbaskat nöjd med Per, allt jag lärt mig om bromsar kommer mer eller mindre från han...

Jag gör mer än gärna reklam och talar om för folk om hur bra Per är, det för att jag är en extremt nöjd & nu för tiden extremt trogen kund som aldrig kommer att köpa bromsar från nån annan, även om jag skulle spara 500:-.
Detta på grund av att Per hjälpt mig med så mycket under alla år! :)

Ja det var iaf lite mer...
Hoppas att det hjälper nån där i mörkret...
mvh Jimmy Särås

razer
2007-12-18, 06:53
Särås, Mina egna begränsade erfarenheter är att det fungerar väldigt bra på en lätt bil med rolle-slitsade skivor och ebc belägg (i mitt fall). För mig funkar kombinationen på bana, dessutom är livslängden mycket bättre för mig jämfört med tidigare bromsar.

JWO
2007-12-18, 08:36
Jag hade Brembos slitsade "silver line" på min förra golf ihop med EBC green stuff belägg, funkade riktigt bra... skillnad tyckte jag var stor jämnfört med original, bra bett med andra ord. Inhandlades och monterades utav Martin på FastOne

Har även inom snar framtid tänkt inhandla detta till min nuvarande golf

http://www.fastone.se/

Lillen
2007-12-18, 11:11
Måste hålla med razer och JWO.

Borrade kan jag inte tala om!?
Har inga erfarenheter av det ens.

Men!!!
Mina slitzade skivor har hållit mycket(läs det dubbla) livslängden mot vanliga oslitzade.
Kyler vesäntligt bättre på banan och bromsar betydligt bättre med.
Jag åker iofs orginal klossar och annat men med slitzat.
Mina egna referenser är dock att det är betydligt bättre MED slitz än utan.
Detta på både mina egna bilar och kompisars , bland annat Volvosar(ganska tunga bilar).

Fattar inte ens att det motsägs i texten?
Mina egna erfarenheter väger iaf tyngre än denna text i mina ögon/öron =)
Dock skulle man väl gärna lyssna på Herr Stacke , för han kan sin sak.

Det LÄR VARA SKILLNAD på de bilar som omtalades i texten åxå.
Alpina BMW och andra tunga bilar har nog helt andra kriterier?

Tycker citaten säger ....... ingenting!
Och vad som sägs på Yatzy är ju mycke skitsnack ofta!!!

Jag åker med slitzar för att det fungerar MYCKET bra.

Särås
2007-12-18, 21:11
Intressant att användare som skriver detta på Zatzy (bland annat jag) döms som okunniga...
Jag må vara "ny" inom detta forum och inom VW svängen, men Vw bygger inte några anorlundabilar än alla andra vad jag vet... Bortsett från kvalitet/utseende samt möjligen VR motorerna... Men det jag vill komma till är att Ni äns nämner EBC's produkter som bra på banåka får mig att bli helt kall...
Det är verkligen inte bromsar jag skulle lita på än mer använda... Mina egna referenser om dessa klossar på följande bilar och enbart gatbilskörning är usel: Fiat Tipo 2,0 16V -92, VW Golf GTi -88 & Peugeot 205 GTi -91.
Kortare livslängd och frågan är om inte bromsverkan var sämre/likvärdig oem...
Varför ska en slitsad skiva få kortare bromssträcka till exempel?

Det är en yta som klossen trycker i mot som ärt skivan om den har mindre gods/area så betyder det att klossen får färdas längre för att upnå lika lång bromsverkan, lika så blir det ofta sprikbildningar i dessa slitsningar då det är en "försvagning" samt att om dom inte spricker så kan man lättare få skivorna att slå sig.
Rejs team använder slitsade skivor för att dom tjänar på det då den enda funktionen slitsaningen verkligen gör att trycka ut gaserna mellan kloss och skiva och dom bildas framförallt första 10-delen av inbromsningen!
Så rejs teamen tjänar lite lite på just denna 10 del, dock så har dom oftast även mycket större bromsar än vad 99% av alla användare på GTi klubben har och däremed så har dom fortfarande en väldigt stor area som får kontakt mellan kloss och skiva.

Kylning har jag väldigt svårt att se att man tjänar på slitsningen, men om nån nu är så övertygad så har ni säkert målat en skiva i värmefärg som indikerar hur varmskivan blir med respektive utan slitsning?
Jag testade detta 2004, till min förvåning blev skivan som var slitsad varmast utan hålborrat och solid blev "kallare" detta med samma beläg och 3 olika skivor under en och samma dag på samma bil och förrare (självklart samma däck)...
Så slitsningen har jag svårt att tro ska sänka nån temeratur...

Per Stacke kan verkligen sin sak och visst är det så att jag är en av Per's första gatbilsförare och troligen den som han nämner som en av dom "mäst" extrema förrare han sålt till, vilket Ni mer än gärna får ringa honom och fråga 0370-76650.

I mina ögon så är en perfekt uppgradering på till exempel på den Golf V GTi som JWO har är ett par Carbotech XP8 (klossar fram), stålomspuna slangar samt en bra bromsolja typ Castrol SRF eller ATE Super Blue Racing...
Det vet jag ett antal Golf V ägare som använder med extremt bra resultat, lätt uppgradering på det är ett par Carbotech Panter eller liknande i bak.
Vill man dessutom ha lite mer så går det att uppgradera till XP10 fram! :)
Då börjar det bli sjukt!

Klart att ens egna slutsatser ibland kan vara bra, men har man inte testat allt så vet man inte brukar jag säga...
Som att säga att VW är bästa bilen på jorden när vi alla vet att det är Porsche som är det! ;)
Alltså betyder det att Ni inte vet bäst... ;p
Det jag vill ha sagt är att jag har testat allt jag kan komma på i bromsväg, allt från EBC, Tarox, Brembo, Carbotech, PFC, Carbopad, Pagid, Spoon, RedDot, DBA, Black Diamond & Roesch för att nämna några...
mvh Jimmy Särås <- inte Zatzy 14-is dock extrem banåka kåt samt att jag älskar bromsar...

ovredsson84
2007-12-18, 21:27
Jaja du verkar kunna detta, men jag har för mig att slitsning e mest till för att få bort gaser och dylikt från skivan...

Om det inte e så att du menar ventilerade.

Men jag kan ha fel, jag säger bara vad jag fått reda på när jag köpte skivor...

Barbapappa
2007-12-18, 21:33
Är det nu jag ska lägga upp bilder på 'dina' (eller snarare Eriks) gamla klossar Jimmy? ;-D Nä men jag får nog hålla med till viss del, jag tycker i.a.f. att jag har haft kanonbra grepp på såna där osnygga slitzfria skivor, men nån jättestor nackdel tror jag inte det kan vara med lite spår i skivan heller, hålborrade skivor är dock inget jag är sugen på att montera på nån bil, där har man ju sett hur det kan sluta. ;-)

I mitt tycke brukar nya orginalskivor, bra vätska och bra belägg vara en bra uppgradering, men då har jag ju aldrig kört bil som väger över 1100kg på bana heller så det kanske inte är så problematiskt då. ;-)

Henrik.M
2007-12-18, 21:38
Som att säga att VW är bästa bilen på jorden när vi alla vet att det är Porsche som är det! ;)
Alltså betyder det att Ni inte vet bäst... ;p

Sen att prosche är en VW på anabola är ju en annan sak. ;-)
Dom kör ju bla på hålborrade skivor orginal från fabrik....hur förklaras detta?
Gubbarna i stuttgart kan ju inte bara slängt dit dom för att det ska se fränt och bra ut , eftersom porsche är en bil som ska köras hårt.

Vill bara ha en seriös reflektion över detta så det är inget påhopp utan bara ett inlägg i debatten.

Lillen
2007-12-18, 21:46
Intressant att användare som skriver detta på Zatzy (bland annat jag) döms som okunniga...
Jag må vara "ny" inom detta forum och inom VW svängen, men Vw bygger inte några anorlundabilar än alla andra vad jag vet... Bortsett från kvalitet/utseende samt möjligen VR motorerna... Men det jag vill komma till är att Ni äns nämner EBC's produkter som bra på banåka får mig att bli helt kall...

Kortare livslängd och frågan är om inte bromsverkan var sämre/likvärdig oem...
Varför ska en slitsad skiva få kortare bromssträcka till exempel?

Kylning har jag väldigt svårt att se att man tjänar på slitsningen, men om nån nu är så övertygad så har ni säkert målat en skiva i värmefärg som indikerar hur varmskivan blir med respektive utan slitsning?
Så slitsningen har jag svårt att tro ska sänka nån temeratur...

Per Stacke kan verkligen sin sak och visst är det så att jag är en av Per's första gatbilsförare och troligen den som han nämner som en av dom "mäst" extrema förrare han sålt till, vilket Ni mer än gärna får ringa honom och fråga 0370-76650.

Klart att ens egna slutsatser ibland kan vara bra, men har man inte testat allt så vet man inte brukar jag säga...
Som att säga att VW är bästa bilen på jorden när vi alla vet att det är Porsche som är det! ;)
Alltså betyder det att Ni inte vet bäst... ;p
Det jag vill ha sagt är att jag har testat allt jag kan komma på i bromsväg, allt från EBC, Tarox, Brembo, Carbotech, PFC, Carbopad, Pagid, Spoon, RedDot, DBA, Black Diamond & Roesch för att nämna några...
mvh Jimmy Särås <- inte Zatzy 14-is dock extrem banåka kåt samt att jag älskar bromsar...

Kan inte annat än hålla med om det du skriver.
Samt att jag inte menade att hoppa på just dig heller.
Vet ju att du skriver både på rejsa och zatzy och så.
Sedan verkar du ju både lära och vilja veta mer än de flesta.

Så även jag och många andra.
Men faktum är att även om det inte fungerar på alla bilar fungerar det bra på en del.
Sedan att det finns många uppgraderingar och andra sätt att göra så finns även detta.

Många har teorier och många misslyckas.
I mitt fall beror det på ekonomi kontra effektivitet =)
Hyffsade skivor MED slitsar och nära nog orginal belägg.
Slitsarna i mitt fall är väl mest av rehållande effekt de håller allt rent hela tiden.
Är aldrig något problem med varken skiva eller klossar numer.
Fungerar bra och sliter inga skivor samt överhettar inte.
Detta med gatdäck.

Alla här åker nog med olika setup på sina bilar.
En bil med R-däck och mer effekt hamnar nog i ett annat läge?
Så därför avfärdar jag inte andras teorier men lyssnar gärna med.

Angående kylning så görs den väl bäst med avsedd metod av kall luft mot skivan?
Eller har jag missat något här?
Bromsvätska kör jag nu med ATE Super Blue Racing.
Slangar har ja blandning av orginal och stålomspunnen.

Men så har jag en eller flera mindre effektstinna bilar.
Just nu Golf GTi 16V 140hk och Jetta Cl 75hk.
På dessa fungerar mitt koncept fina fisken.
Lär ju bli annat med mer motor och bättre fäste!?

Tycker man måste se att INTE ALLA kör 1500kg turbobil eller Porsche och därför måste ha det i bromsväg bästa och värsta som finns även om man önskar att man kunde ha det =)

Finns flera vägar att nå bra resultat även om resultaten kanske inte är i rejsklass eller superbilsprestanda?

Daniel.E
2007-12-18, 21:49
HEHE oj här vart d livat ser jag men fortfarande min bil rullar på gatan 100% av tiden den körs 85% av gångerna den körs är det min sambo som har den till stallet å då mina vänner går det inte fort max 70km/h är en utseende fråga för mig så in med mer länkar vart jag kan köpa gärna sidor som vågar skriva ut sina priser oxå
/Daniel

Barbapappa
2007-12-18, 22:25
så in med mer länkar vart jag kan köpa gärna sidor som vågar skriva ut sina priser oxåJa här svaras det på trådarna ordentligt så du inte ska behöva köpa nåt i onödan. ;-D Men Rolles sida stod det väl lite priser på, t.ex. 312mm's skiva som är 25mm tjock (är väl nåt liknande i storleksväg på din bil tror jag) tog han 1470:-/paret för, hoppas det var svar nog. ;-) Nu verkar det ju som att mk5 gti har mindre skivor, 288x25, 654:-/st enligt Mekonomen för vanliga oslitzade, så där har du ju en liten aning om prisläget hoppas jag. ;-) Sen finns det ju säkert skivor som kostar det tredubbla också bara för att dom är slitzade.

Henrik.M
2007-12-18, 22:28
Sen finns det ju säkert skivor som kostar det tredubbla också bara för att dom är slitzade.

Vi tar upp det ett snäpp : http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/porsche/keramikbromsar/index.xml

Lillen
2007-12-18, 22:55
Denna tråd är nästan som i gamla forumets fornstora dagar =)
Fullt drag och givande diskusioner samt lagom ton i tråden.
Saknar nästan Rolle här nu åxå =)

P.Hagel
2007-12-18, 23:08
Denna tråd är nästan som i gamla forumets fornstora dagar =)
Fullt drag och givande diskusioner samt lagom ton i tråden.
Saknar nästan Rolle här nu åxå =)



Heheheheh.......

Varför monterar volvo gubbar MB CL55AMG skivor på en traktor.
Jo för att dom är just hålborrade.

Bara min onödiga tanke.

Hellre bättre bromsar än 300hk.

ThomasT
2007-12-18, 23:53
Men det jag vill komma till är att Ni äns nämner EBC's produkter som bra på banåka får mig att bli helt kall...


Det är klart att vi ska nämna EBC när det gäller performance prylar till banåka...

Så här såg min EBC skivor ut efter en sväng på mantorp.

http://www.thuresson.eu/slask/web0433.jpg

:)


.

Särås
2007-12-19, 00:17
Hej alla!
Glad att jag fick lite respons på mina inlägg ändå!
Vore kul om iaf en av 100 tog åt sig infon och kankse rent av testa det, vilket jag lyckats få ett antal att göra genom åren till deras glädje! :)

Så åter till att före en liten debat! :)


Jaja du verkar kunna detta, men jag har för mig att slitsning e mest till för att få bort gaser och dylikt från skivan...

Om det inte e så att du menar ventilerade.

Men jag kan ha fel, jag säger bara vad jag fått reda på när jag köpte skivor...

Jag vet inte om jag kan, vill gärna lära mig mycket mera och testa ännu mera bromsar och olika setups!
Men börjar inse att man testat det mästa i bilväg samt bromsväg... :/
Se det jag skrev i inläget ovan... :)


Rejs team använder slitsade skivor för att dom tjänar på det då den enda funktionen slitsaningen verkligen gör att trycka ut gaserna mellan kloss och skiva och dom bildas framförallt första 10-delen av inbromsningen!
Så rejs teamen tjänar lite lite på just denna 10 del, dock så har dom oftast även mycket större bromsar än vad 99% av alla användare på GTi klubben har och däremed så har dom fortfarande en väldigt stor area som får kontakt mellan kloss och skiva.

Så ser Du vad slitsningen gör, den gör just det Du säger, dock så bildas det enligt vissa inte gaser på samma sätt när klossarna är i mot skivan, utan just vid den 10 del det tar för klossen att trycka mot skivan, där har jag dock hört flera olika läror genom åren, och är inte säker på vilket som är rätt.
Dock så beror det på klossar oxå, vissa klossar bildar i stort sett inte nån mängd gaser/varmluft som andra gör... Det beror på vilket matrial dom tillverkar klossen av, men känner att så långt ner i diskusion tror jag inte att vi behövde gå just nu? :)
Men för att dra lite så blir det mer gaser överlag med orginal belägg medans tar vi PFC så blir det i stort sett inte gaser (vilket jag fått förklarat för mig).
Dock så är det på grund av att PFC till exempel kan jämföras med en metalsvarv! ;)
Brukar säga att där går det åt mer skvia än beläg på en sommar... Dock slår sig inte skivan...
Samma sak är det med "heatspots" som många förrare som kör lite på bana eller aktivt får, med vissa beläg får man inte det i huvudtaget!
PFC och Carbotech är några av dom belägen, ni kan lätt köra 30-50 varv och gå in i depån utan att kyla samt bara ställa bilen utan att det blir problem!
Visst jag rekomenderar det inte då det är bra för resten av bilen att kylas men det går! :)
Ventileringen i skivan (på dom bilar som har det) är till för att kyla, dock så missar vissa biltilverkare att sätta rätt rotationsriktning på skivorna så den ena sidan oftast inte har en fungerande kylning titta till exempel på nya Audi RS4 eller Lamborhini Gelerdo, dock så väljer man dom äckliga keramiska skit bromsarna så har dom helt plötsligt gjort "rätt" med kylkanalerna... :(


Är det nu jag ska lägga upp bilder på 'dina' (eller snarare Eriks) gamla klossar Jimmy? ;-D Nä men jag får nog hålla med till viss del, jag tycker i.a.f. att jag har haft kanonbra grepp på såna där osnygga slitzfria skivor, men nån jättestor nackdel tror jag inte det kan vara med lite spår i skivan heller, hålborrade skivor är dock inget jag är sugen på att montera på nån bil, där har man ju sett hur det kan sluta. ;-)

I mitt tycke brukar nya orginalskivor, bra vätska och bra belägg vara en bra uppgradering, men då har jag ju aldrig kört bil som väger över 1100kg på bana heller så det kanske inte är så problematiskt då. ;-)

Hej mannen!
Skönt att Du finns som ett bevis på att jag åkt VW tidigare samt att jag testat klossar osv! ;)
Och att jag vet att det finns lättare bilar än min DKW! :p
Tanka upp dom klossarna nu, Erik lyckades verkligen döda dom... :(
Problemet med Pagid är att dom blå är lite för mjuka, skulle velat tesdta dom gula på Lupon!
Hålborade skivor är som sagt bara en problem källa för Porsche ägarna... :(
Och samma sak gäller Audin tyvärr.. Mycket värmesprickor runt hålen och dom slutar inte växa heller!
Slitsningen är ju igentligen samma sak, bara att man inte ser sprickorna då det oftast ligger dam där från klossarna (att slitsningen dessutom äter upp klossar snabbare är inget folk verkar nämna heller?).
Ja inte var det bromsproblem med Lupon, eller jo ABS givarn på vänsterfram (om jag mins rätt) gillade inte att åka Karusel på Ringen! :(
Jag är iaf med Dig helt och hålet gällande "uppgradering" av bromsar, gäller bara sortera ut vilken kloss som fungerar bäst enligt mig!
P.S Skicka Din adress hittade lite papper som kan vara kul att ha till bilen i en byro låda! :)


Sen att prosche är en VW på anabola är ju en annan sak. ;-)
Dom kör ju bla på hålborrade skivor orginal från fabrik....hur förklaras detta?
Gubbarna i stuttgart kan ju inte bara slängt dit dom för att det ska se fränt och bra ut , eftersom porsche är en bil som ska köras hårt.

Vill bara ha en seriös reflektion över detta så det är inget påhopp utan bara ett inlägg i debatten.

Ska mycket till innan jag tar nånting som på hopp, då får Ni nog komma och kissa på min Porsche samt sätta på tjejen jag dejtar! ;)
Just min Bubbla (Porschen) är ju faktiskt en Bubbla på anabola det är riktigt! :p
Dock så kom jag på när jag stod och tvätta min bil att jag skulle gjort en annan liknelse så gör den nu innan jag svarar på resten av Din fråga! :)

Det jag menart med bromsarna är följande:
Vi säger att Ni bor i en medelstor stad i Sverige, ni har ätit på 2 pizzerier i hela ert liv den ena kan vi kalla orginale den var andre heter Santorini... Santorini började Ni äta på för nått år sedan och Ni tycker den är lite bätre än orginale! :)
Nu träffar Ni en kille som heter Jimmy han säger att Ni kanske borde testa Pizza Milano!
Vad gör Ni då, Ni fågar Jimmy vilka Pizzor han ätit på och han komenterar att han ätit på alla 12 Pizza hal i denna stad!
Och Milano är den bästa!
Skulle Ni lita på honom (så vida han inte såg ut som en Pizza bagare!)? ;)
Hoppas att nån förstår min liknelse!?
Så åter till Porsche som är världens bästa biltilverkare eller hur det nu var!? ;)
Dom hålborrade skivorna som får hela tandläkar & advokat klubben (Porsche Klubben) att sitta på banträffarna mellan körningarna för att ta bort allt dam i alla hål så skiorna inte ska spricka! :(
Tror det är en av dom vanligaste felen och vanöligaste grejerna som byts ut på service på alla Porsche som finns i Sverige och världen som går lite bankörning! Det jag vill ha sagt är att det inte är en 10-poängare tyvärr! :(
Hade jag hittat mina skivor till Porschen som solida så hade jag lätt betalt 2 gånger så mycket för dom!
Har bytt 3 gånger i sommar på min! :(
Har testat lite olika klossar och extra kylning osv men inget verkar hjälpa mer än att sitta med en liten borr och rensa hålen hela dagarna, men är jag på en banträff är jag där för att köra!
Men visst fungerar det om man bara kör 1-3 varv och vill åka så fort som möjligt på en gång! Men jag vill ligga och nöta och nöta och då blir det problem...
Då pratar vi ändå att min Porsche 993 4S -97 är bantad till runt 1250kilo (plus mig 85) och har stora Turbo kitet fram och bak!
Så då vet Ni Porsche är inte bäst... :(
För övrigt är det väll Porsche som äger VW-koncernen nu för tiden!? :)

Särås
2007-12-19, 00:18
Kan inte annat än hålla med om det du skriver.
Samt att jag inte menade att hoppa på just dig heller.
Vet ju att du skriver både på rejsa och zatzy och så.
Sedan verkar du ju både lära och vilja veta mer än de flesta.

Så även jag och många andra.
Men faktum är att även om det inte fungerar på alla bilar fungerar det bra på en del.
Sedan att det finns många uppgraderingar och andra sätt att göra så finns även detta.

Många har teorier och många misslyckas.
I mitt fall beror det på ekonomi kontra effektivitet =)
Hyffsade skivor MED slitsar och nära nog orginal belägg.
Slitsarna i mitt fall är väl mest av rehållande effekt de håller allt rent hela tiden.
Är aldrig något problem med varken skiva eller klossar numer.
Fungerar bra och sliter inga skivor samt överhettar inte.
Detta med gatdäck.

Alla här åker nog med olika setup på sina bilar.
En bil med R-däck och mer effekt hamnar nog i ett annat läge?
Så därför avfärdar jag inte andras teorier men lyssnar gärna med.

Angående kylning så görs den väl bäst med avsedd metod av kall luft mot skivan?
Eller har jag missat något här?
Bromsvätska kör jag nu med ATE Super Blue Racing.
Slangar har ja blandning av orginal och stålomspunnen.

Men så har jag en eller flera mindre effektstinna bilar.
Just nu Golf GTi 16V 140hk och Jetta Cl 75hk.
På dessa fungerar mitt koncept fina fisken.
Lär ju bli annat med mer motor och bättre fäste!?

Tycker man måste se att INTE ALLA kör 1500kg turbobil eller Porsche och därför måste ha det i bromsväg bästa och värsta som finns även om man önskar att man kunde ha det =)

Finns flera vägar att nå bra resultat även om resultaten kanske inte är i rejsklass eller superbilsprestanda?

Säger att det hade väll vart biligare att haft kvar dina oem skivor och monterat en riktigt bra kloss för 1500-2500:- samt stålomspuna slangar och olja? Då kunde jag garanteraty att det faktiskt till 99% hade blivit bätre... Annars hade jag nästan get Dig pengarna tillbaka så säker är jag på detta... :)
Och då är jag inte importör eller leverantör... Bara vanlig kund! :)
Jag kör inte bara Porsche eller tunga turbobilar!
Kör ju faktiskt en Clio V6 samt en Golf R32 nu för tiden oxå... Samt en Alfa 155 Q4... Det jag menar är att jag testat att köra Lupo GTi och jag har testat över 50 olika bilar senaste 5 åren som jag kört på bana och uppgraderat allt ifrån bara klossar slangar olja till big brake kit!
Det jag menar är att Du köpte ju en skiva, var det nå fel på den gamla mer än lite rost i utkanten av skivan? Bara att lämna till nån som blästrar den om det var att du ville att den skulle vara ren och fin, eller hur menar du? :)
Fiat Tipon jag refererade till är 155hk och 1150kilo bil typ Golf II alltså? :)
Där kan jag säga skulle jag kört EBC på bana hade det bara blivit nått varv om jag skulle testa jaga "snabba varv"... Och jag vet inte om jag hade vågat heller... :(

Jag vet att det påfrestar bromsarna olika mycket beroende på vad man har för däck, dock så tror jag att det jag rekomenderar fungerar extremt bra för bana med R-däck knappast kan vara sämre med gatdäck och gata? :)
Själv kör jag med PFC eller Carbotech XP10 (inga av dessa säljs till gatbilsåkare i Sverige)...
Angående kylning av bromsar så debateras det ibland gällande det oxå, min teori är mot skivans nav då fungerar skivans kylkanaler som luftkastare samt att lite luft kanske träffar bromsoket oxå... Men all luft som kan riktas in på skivan eller navet är bra enligt min mening!
Dock så måste man ha fälgar som kan ventilera ut luften annars får man ju tyvärr vissa problem, det är värt att tänka på...

Mina rekomendationer är inte för att Ni ska bli värst, notera det... Jag är inte ute efter att sälja på alla mer än dom behöver... Men dock så anser jag att när man är upp i dom penga diskusionerna där man nämner att byta skiva (som oftast inte är nå fel på) och klossar till nått rejsigt värre borde man inte ta det som är bäst för pengarna då? :)
Då är det den lätta bromsuppdateringen jag tidigare pratat om, det är till och med så att XP8 som jag rekomenderade han med Golf V GTI;n skulle kunna gå ner en eller två klass/klasser i Carbotechs program om han inte kör bana alls...
Man måste inte alltid vara värst, jag menar bara att man ska ibland lysna på folk som testat olika lösningar... :)
Dock så brukar jag gärna vilja prata med dom som själva testat innan jag tar stälning till en sak själv, med bromsar blev det så att jag hittade inte mycket folk som kunde eller testat och Per Stacke tyckte jag fungerade som en liten provdocka och jag var mer än gärna frivilig... :)
Testade en italiensk tillverkare som Per fungerade på att ta in (det gjorde han sedemera inte) dom tillverkade special skivor till olika bilar vi testade och vi kan sdäga att det fungerade inte så bra som vi hade hoppats, skivan sprack och jag var på väg att bli så här död:
http://www.lambounfall.de/

Skivan delade sig och det var allt annat än trevligt! :(

Det är när man ser sånt man inser att Brembo och dom "stora" jättarna samt orginal är väldigt bra när det gäller skivor!


HEHE oj här vart d livat ser jag men fortfarande min bil rullar på gatan 100% av tiden den körs 85% av gångerna den körs är det min sambo som har den till stallet å då mina vänner går det inte fort max 70km/h är en utseende fråga för mig så in med mer länkar vart jag kan köpa gärna sidor som vågar skriva ut sina priser oxå
/Daniel

www.forxa.se <- Tror att Tarox är bland det biligaste Du kan hitta och det fungerar på gata, men inget jag själv skulle köpa men helt klart bätre än EBC och bätre än orginal (så länge vi pratar om klossarna), skivorna är slitsade och det är jag ju alergisk mot, men har kört mycket tidigare med deras slitsade skivor med blandat resultat... Dock bätrte än EBC (vilket även Forza säljer om jag mins rätt)... Annars så ringer Du Per Stacke och pratar med han, är kan bromsar och han kan säkert hitta nånting som passar dig till 100%! :)
RedDot, BlackDimond eller liknande...
Det är alltså biligt med fortfarande "bra"... :)
Lycka till!


Vi tar upp det ett snäpp : http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/porsche/keramikbromsar/index.xml

Som är det första om försvinner från alla Porschar som ska ut på banträffar, visst är det konstigt!? ;)
Det är dom sämst investerade pengar man kan göra vid ett nybilsköp iaf...


Denna tråd är nästan som i gamla forumets fornstora dagar =)
Fullt drag och givande diskusioner samt lagom ton i tråden.
Saknar nästan Rolle här nu åxå =)

Slitz-Rolle? Han är faktiskt bra det jag haft att göra med han... Och visst blir det tjatigt med bara min version av det hela... :(
Kul att man kan starta en liten diskusion, bara alla förstår att jag skriver med ett leende och inte är "arg" eller så.. Försöker bara svara alla samt lämna min syn på bromsar och uppgradering! :)



Heheheheh.......

Varför monterar volvo gubbar MB CL55AMG skivor på en traktor.
Jo för att dom är just hålborrade.

Bara min onödiga tanke.

Hellre bättre bromsar än 300hk.

Bromsar är helt klart trevligare än en massa efekt, till och med inom en onödig sport som dragracing! :)
Alltså kan det aldrig vara fel med bromsar på en bil, brukar tacka Per Stacke lite titt som tätt över hur han låtit mig testa och köra det mästa genom åren han har levererat!
Det har gjort mig snabbare och bättre som förare samt lärt mig så mycket om bromsar och om temperaturer och vad som händer med olika skivor och klossar vid säg 700 grader! :)

mvh Jimmy Särås

Lillen
2007-12-19, 00:20
Tycker faktiskt du skriver en hel del kul och bra fakta Särås!

Särås
2007-12-19, 00:22
Det är klart att vi ska nämna EBC när det gäller performance prylar till banåka...

Så här såg min EBC skivor ut efter en sväng på mantorp.

http://www.thuresson.eu/slask/web0433.jpg

:)


.

Oj oj oj!!!!
Känner igen det där allt för väll, så såg nämligen mina EBC ut efter 1 månads pendlande mellan Uppsala & Enköping med min gamla Fiat Tipo 2,0! Sjukt är allt jag kan säga...
Kul att fler än mig sett hur bra EBC verkligen är... :)
mvh Jimmy

Särås
2007-12-19, 00:42
Tycker faktiskt du skriver en hel del kul och bra fakta Särås!

Skönt så inte alla tycker att jag är ute och cyklar eller är otrevlig! :)
Det är iaf inte min mening...
Hoppas att kunna lära ut, så som andra lärt mig.. :)
mvh Jimmy Särås

onk
2007-12-19, 02:34
Intressant läsning.

Själv kör man med biltemaskivor och mekonomenbelägg för det mesta:)

Fireball
2007-12-19, 12:52
Man kanske får ta sig en liten extra funderare inför den stundande bromsuppgraderingen... :-)

JWO
2007-12-19, 14:56
Bra skriven fakta för dom som ska uppgradera sina bromsar!

Henrik.M
2007-12-19, 16:49
För övrigt är det väll Porsche som äger VW-koncernen nu för tiden!? :)

Porsche AG äger "endast" 31% av aktierna i Volkswagen AG.
Mao är det tvärt om. ;-)
Sen om vi ska koncentrera oss på sverige så är PSE Sverige AB ett dotterbolag till Svenska volkswagen Ab
Hör kanske inte till tråden men tillför dock lite korrekt information för den som har intresse av det. =)

Särås
2007-12-19, 17:55
Man kanske får ta sig en liten extra funderare inför den stundande bromsuppgraderingen... :-)

Det tycker jag faktiskt...
Ibland så tycker jag att det inte skadar att se på saker ur en annan persons vinkel och tror inte Du kommer att bli missnöjd! :)


Bra skriven fakta för dom som ska uppgradera sina bromsar!

Skönt att en moderator går in och säger en sådan sak, det glädjer mig...
Kände mig lite dömd i början av tråden då användare bedömde mig som en Zatzyan och att jag därmed var utdömd... Men ansåg att det bara var att försdöka förklara lite bättre och nogranare så kanske nån iaf skulle inse hur jag menar samt hur det fungerar... Samt att kanske nån skulle inse att det finns vis logik bakom samt att jag faktiskt testat själv... :)


Porsche AG äger "endast" 31% av aktierna i Volkswagen AG.
Mao är det tvärt om. ;-)
Sen om vi ska koncentrera oss på sverige så är PSE Sverige AB ett dotterbolag till Svenska volkswagen Ab
Hör kanske inte till tråden men tillför dock lite korrekt information för den som har intresse av det. =)

Skönt att vi kan reda ut så mycket fakta fel som möjligt på forumet i en och samma tråd då! :)

Dock vet jag att jag läste nånstans att Porsche skulle köpa in som huvudägare i VW koncernen men kan ha misstolkat då bolags ägande inte är lika intressant som själva bilarna för mig...
Dock vet jag att Svenska VW AB är huvudägare av PSE... Det stod i nån tidning jag fick Porsche ägaren eller nått... :)
mvh Jimmy Särås

P.S Dumt av mig oavsett att dra in Porsche i tråden, än mer här på GTi klubben... *sorry*

pekka kiiskilä
2007-12-19, 18:06
Trevligt med en tråd om bromsar och där kommer ju Särås med mkt nyttiga svar som man inte tänker på och jag som skruvat en hel del rallybil samt rattlåsbilar och självklart mina egna bilar o där försöker jag o hålla mig till orginalstorlek på skivan men bra beläg, slangar, bromsvätska, Jag har även kört med slitsade och borrade= borrade spricker lätt
Dom slitsade har sina för o nackdelar som redan skrivits om.

Särås
2007-12-19, 19:20
borrade= borrade spricker lätt

Kom på en sak, vissa borrade är inte borrade utan gjutna, bland annat så är Porsches orginal skivor gjutna hål. Bra att veta, samt korigera mig själv...
Det finns dom som säger att borrat är ännu känsligare än gjutet...

Som sagt eftersom vi går så djupt och "rättar" alla fel så korigerar jag bland annat mig själv... :)
mvh Jimmy

razer
2007-12-19, 20:50
Jimmy, en liten aspekt har jag att lägga till när det gäller EBC även om jag vet att det inte är några prestanda grejor. Jag håller ferodo, pagid, PFC mfl. betydligt högre.
Jag köpte mina slitsade framskivor med ebc-greenstuff belägg för 1900kr (komplett fram). Jag kör med stålomspunna slangar och Motul RBF600 vätska. Bilen väger 1100kg har inte speciellt mycket effekt. Bilen har nu körts som bruks/sommarbil (några banträffar, ca 20mil på kinnekulle och mantorp) mest på gatan. Jag mätte upp skivtjockleken, på lite mer än två somrar(~1000mil per sommar) har jag slitit 0,5mm på skivan och 3-4mm på beläggen. Jag har haft lite problem med "ythärdning" och vad det beror på vet jag inte, men det brukar bli bättre efter bankörning :)

Min tidigare erfarenhet är med mindre skiva och original vw-belägg och det fungerade inte alls på bana.

Nästa steg vore att köpa nya originalskivor(ej slitsade) och pagid blå belägg för att jämföra med, det vore väldigt intressant!

Det är väldigt bra att få information av någon som testat olika belägg, skivor och kan komma med egna erfarenheter.

Barbapappa
2007-12-19, 22:51
Tanka upp dom klossarna nu, Erik lyckades verkligen döda dom... :( Problemet med Pagid är att dom blå är lite för mjuka, skulle velat tesdta dom gula på Lupon! P.S Skicka Din adress hittade lite papper som kan vara kul att ha till bilen i en byro låda! :)
Jag kör med de blåa Pagid just nu, eller dom är slut nu rättare sagt, större delen av säsongen efter jag ledsnade på orginalarna du fick monterade. Det blev ungefär +15 träffar på dessa beläggen, det är ju inte stål mot stål direkt nu, men mycket kvar är det verkligen inte. Efter att ha kört med orginalbeläggen på två tre träffar så upplevde man ju skillnaden mellan Pagid beläggen och orginalarna, nååågot mer förtroendeingivande känsla vid hårdkörning kan man säga även om det bromsade bra med orginalarna också, men inte med samma bett! De gula Pagid säger du, hmm, är det RS 19 eller RS 29 du tänker på? De träffarna jag åker på har ju oftast kortare körpass, är ju väldigt sällan ute på banan mer än nån halvtimme i sträck, det verkar ju som att de gula är lite mer avsedda för långlopp och inte direkt 'sprintrace'.

Gött med lite papper, kan ju vara intressant! Jag skickar ett pm omgående med uppgifterna.

Lillen
2007-12-19, 23:36
Det tycker jag faktiskt...
Ibland så tycker jag att det inte skadar att se på saker ur en annan persons vinkel och tror inte Du kommer att bli missnöjd! :)

Skönt att en moderator går in och säger en sådan sak, det glädjer mig...

P.S Dumt av mig oavsett att dra in Porsche i tråden, än mer här på GTi klubben... *sorry*

Även Henrik.M är moderator =)

Varför beklaga sig Porsche är ju en Folkvagn!
Ägda av VW och tillverkade med VW:s goda minne och namn =)

Ironi hoppas ja alla tål än om det är sant!

Empirisk kunskap är regerande!
Dock bör man vara öppen för förslag!
Fungerar det och man är nöjd så kör på.
Vågar man testa annat så go for it där med.

Som sagt det är uppdateringarna på ens egen bil som får det att gå framåt.
Och det är då man behöver tipsen från folk som testat annat!

Särås
2007-12-20, 15:47
Jimmy, en liten aspekt har jag att lägga till när det gäller EBC även om jag vet att det inte är några prestanda grejor. Jag håller ferodo, pagid, PFC mfl. betydligt högre.
Jag köpte mina slitsade framskivor med ebc-greenstuff belägg för 1900kr (komplett fram). Jag kör med stålomspunna slangar och Motul RBF600 vätska. Bilen väger 1100kg har inte speciellt mycket effekt. Bilen har nu körts som bruks/sommarbil (några banträffar, ca 20mil på kinnekulle och mantorp) mest på gatan. Jag mätte upp skivtjockleken, på lite mer än två somrar(~1000mil per sommar) har jag slitit 0,5mm på skivan och 3-4mm på beläggen. Jag har haft lite problem med "ythärdning" och vad det beror på vet jag inte, men det brukar bli bättre efter bankörning :)

Min tidigare erfarenhet är med mindre skiva och original vw-belägg och det fungerade inte alls på bana.

Nästa steg vore att köpa nya originalskivor(ej slitsade) och pagid blå belägg för att jämföra med, det vore väldigt intressant!

Det är väldigt bra att få information av någon som testat olika belägg, skivor och kan komma med egna erfarenheter.

Visst är det så att EBC är biliga, men tror inte dom är så mycket bättre än vad orginal hade vart. OEM skivor samt Pagid kan bli bra, skulle kolla om Carbotech XP8 fans annars, ett lite tystare samt i mina ögon bätre belägg...
Men annars är PAgids blå trevliga! :)

Har Du kört med PFC eller nån av dom andra märkena Du nämner? :)
mvh Jimmy Särås

Särås
2007-12-20, 15:50
Jag kör med de blåa Pagid just nu, eller dom är slut nu rättare sagt, större delen av säsongen efter jag ledsnade på orginalarna du fick monterade. Det blev ungefär +15 träffar på dessa beläggen, det är ju inte stål mot stål direkt nu, men mycket kvar är det verkligen inte. Efter att ha kört med orginalbeläggen på två tre träffar så upplevde man ju skillnaden mellan Pagid beläggen och orginalarna, nååågot mer förtroendeingivande känsla vid hårdkörning kan man säga även om det bromsade bra med orginalarna också, men inte med samma bett! De gula Pagid säger du, hmm, är det RS 19 eller RS 29 du tänker på? De träffarna jag åker på har ju oftast kortare körpass, är ju väldigt sällan ute på banan mer än nån halvtimme i sträck, det verkar ju som att de gula är lite mer avsedda för långlopp och inte direkt 'sprintrace'.

Gött med lite papper, kan ju vara intressant! Jag skickar ett pm omgående med uppgifterna.

Du körde så länge med OEM padsen?
Sjukt... jag måste erkänna att jag inte är ett mega fan av Pagid även om jag använd dom en del, kommer inte ihåg rakt upp och ner vad dom olika numren har för olika färger...
Jag tror inte att du gör fel i att gå upp från blå iaf, oavsett hur vida dom är för långlopp osv... Det betyder å andra sidan att Du borde få en längre livslängd? Och det kan ju aldrig vara fel?

Skickar alla papper jag hittade på måndag...
mvh Jimmy Särås

razer
2007-12-20, 16:29
Visst är det så att EBC är biliga, men tror inte dom är så mycket bättre än vad orginal hade vart. OEM skivor samt Pagid kan bli bra, skulle kolla om Carbotech XP8 fans annars, ett lite tystare samt i mina ögon bätre belägg...
Men annars är PAgids blå trevliga! :)

Har Du kört med PFC eller nån av dom andra märkena Du nämner? :)
mvh Jimmy Särås

Jag håller med dig, original hade nog varit lika bra men än så länge har jag inte provat det.

Carbotech XP8, jag tror jag läste om dom för ett tag sen, på peansweden eller rejsa.
Ska ta och beställa hem en uppsättning nya belägg för att jämföra (nu när man tjänar pengar istället för studerar).
Ska man satsa på XP8 eller XP10 (jag kör med r-däck om det spelar in).

Jag har inte använt pagid eller PFC, men Ferodo DS11 (gammalt asbets rallybelägg) har jag kört med på rallybil, men det tillför nog inget i den här debatten. Beläggen är sen länge förbjudna...

Särås
2007-12-20, 20:25
XP10 är ett sjukt belägg som Per knappt säljer på gatbilsåkare...
Om bilen inte har "lite för mycket efekt/vikt" och en agresiv förare...
Så tror XP8 säker bra, men lättast är att prata med Per, berätta vad Du brukar åka och hur Du brukar åka!
Och var helt ärlig så tror jag att han kommer att sälja rätt belägg till Dig! :)
mvh Jimmy SÄrås

Barbapappa
2007-12-21, 00:10
Du körde så länge med OEM padsen?
Sjukt... jag måste erkänna att jag inte är ett mega fan av Pagid även om jag använd dom en del, kommer inte ihåg rakt upp och ner vad dom olika numren har för olika färger...
Jag tror inte att du gör fel i att gå upp från blå iaf, oavsett hur vida dom är för långlopp osv... Det betyder å andra sidan att Du borde få en längre livslängd? Och det kan ju aldrig vara fel?

Skickar alla papper jag hittade på måndag...
mvh Jimmy Särås
Jag körde nog tre träffar med orginalarna, man märkte ju tydligt när det började ta bättre i bakvagnen istället från de blå Pagid grejerna, detta var lite anledningen till att beläggen föll på den blå modellen. Här står det mer om beläggen om du behöver läsa på lite igen: --> http://www.forza.se/sidor/bromsar/belagg1.htm

Bettet tyckte jag helt klart dög med de blå¨, men det är klart att det kanske blir ännu bättre med de gula haha. ;-) Tyckte ändå att en säsong med så många bandagar som jag har kört i år på nästan en uppsättning belägg är kanon, men det kanske blir ännu bättre med andra belägg å andra sidan.

Monterade förresten tillbaks orginalbeläggen fram idag, och det är en avsevärd skillnad måste man ändå säga på bromarna mot hur dom bettade innan, får filura på vilka man ska köra på nästa gång.

Särås
2007-12-21, 00:22
Det var lite synd att det bara gick att få Pagid som värsta belägg i Lupo GTi oket...
Men å andra sidan är det ju ruskigt mycket bättre än Tarox, EBC & ett antal andra belägg på marknaden...

Tack för länken, kan ju vara bra att ha full koll på även Pagid igen... ÄVen om jag helre kör med Carbotech eller PeformenceFriction (PFC)...
mvh Jimmy Särås

razer
2007-12-21, 20:36
XP10 är ett sjukt belägg som Per knappt säljer på gatbilsåkare...
Om bilen inte har "lite för mycket efekt/vikt" och en agresiv förare...
Så tror XP8 säker bra, men lättast är att prata med Per, berätta vad Du brukar åka och hur Du brukar åka!
Och var helt ärlig så tror jag att han kommer att sälja rätt belägg till Dig! :)
mvh Jimmy SÄrås

ok, efter samrådan med Per blev det en beställning, jag beställde en uppsättning xp8. Ska blir roligt att prova! Jag kommer köra med de skivorna jag har nu så får vi se hur länge jag klarar mig.

/Johan

Särås
2007-12-21, 20:37
ok, efter samrådan med Per blev det en beställning, jag beställde en uppsättning xp8. Ska blir roligt att prova! Jag kommer köra med de skivorna jag har nu så får vi se hur länge jag klarar mig.

/Johan

Var inte det nån EBC skiva?
/Jimmy

razer
2007-12-23, 11:35
Nej, det är bremboskivor som är slitsade, på min bil.

JWO
2007-12-23, 12:09
Var inte det nån EBC skiva?
/Jimmy

Det är brembos skivor som är slitsade!